برگزیده ها

مازندمجلس: آلمان از اظهارات رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در مورد برقراری تماس با کره شمالی استقبال کرده و خواستار در پیش گرفتن رویکردی مشابه در مورد ایران شده است.

مازندمجلس: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه از تماس مستقیم واشنگتن با کره شمالی خبر داده بود.
به گزارش نامه نیوز او در سفری به چین تایید کرد که ایالات متحده با کره شمالی "خطوط ارتباطی" دارد و احتمال مذاکره با کره شمالی را در دست بررسی دارد.
زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه در بیانیه ای گفت: "این دقیقا مسیر صحیح و شجاعانه است."
او اظهار امیدواری کرد که کره شمالی پیشنهاد گفتگو را جدی بگیرد.
اما او همچنین دولت آمریکا را تشویق کرد با ایران گفتگو کند چون دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می گوید شاید به زودی از برجام (توافق اتمی میان ایران و قدرت ها) خارج شود.
آقای گابریل گفت که اگر آمریکا از برجام خارج شود "اعتبار پیشنهاد گفتگو به کره شمالی را خدشه دار می کند."
موضع دولت ترامپ در مورد توافق اتمی با ایران انعطاف ناپذیر بوده و آقای تیلرسون حتی گفته که اگر برجام اصلاح نشود آمریکا از آن خارج خواهد شد.
دولت باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا، هم ابتدا از طریق یک رشته کانال های محرمانه تماس با ایران برای بحث درباره برنامه اتمی را شروع کرده بود که نهایتا بعد از چند سال به امضای برجام ختم شد.
اما آقای تیلرسون بین شرایط حاکم بین این دو مساله تمایز قائل شد. او گفت کره شمالی به سلاح اتمی دست پیدا کرده درحالی که ایران دارای برنامه ای است که ممکن است به توسعه سلاح اتمی منجر شود.
او گفت: "ما قصد نداریم یک توافق اتمی با کره شمالی امضا کنیم که به اندازه توافق با ایران سست باشد."
او در مورد تماس با کره شمالی گفت: "ما سرگرم بررسی هستیم، پس منتظر خبرهای بیشتر باشید. ما خطوط ارتباطی باز با پیونگ یانگ داریم. وضعیت بی‌اطلاعی و بی‌خبری نیست. دو سه کانال ارتباطی با آنها داریم."
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: "می‌توانیم با آنها حرف بزنیم، داریم با آنها حرف می‌زنیم". او این فرضیه را تایید نکرد که چین واسطه تبادل پیام‌ بین آمریکا و کره شمالیست ودر عین حال گفت: "ما کانال‌های خودمان را داریم."
این نخستین بار است که یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ وجود کانال ارتباطی مستقیم بین واشنگتن و پیونگ یانگ را تایید کرده و از گفتگوهای مقدماتی با حکومت کره شمالی خبر داده است.
با این حال دونالد ترامپ روز یکشنبه در یک رشته توییت به رکس تیلرسون گفت که مذاکره با کره شمالی بر سر برنامه اتمی اتلاف وقت است.
آقای ترامپ در توییتی نوشت: "رکس انرژی ات را هدر نده، همان کاری که باید انجام شود را خواهیم کرد!".
شمالی آمریکا ترامپ ارتباطی برجام توافق داریم تیلرسون کانال گفتگو دونالد خارجه تایید برنامه پیونگ جمهور بررسی واشنگتن مستقیم مذاکره آلمان یکشنبه گابریل پیشنهاد