برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر امور خارجه ایران به آمریکا توصیه کرد آینده نگر باشد و سیاست های معقولانه تری را در قبال ایران اتخاذ کند.

مازندمجلس:
 «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با «گلوبال پولیتیکو» گفت: علیرغم تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن برجام، شانس اینکه این توافق در سال آتی همچنان برقرار باشد، بیش از ۵۰ درصد است.
وی سخنرانی تند و زننده ترامپ را که از تریبون سازمان ملل علیه ایران ایراد شد، توهین آمیزترین اظهاراتی توصیف کرد که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به این سو، از زبان یکی از رؤسای جمهور آمریکا شنیده شده است. با این حال وی تاکید کرد ضرر ناشی از این سخنان به خود آمریکا برگشت چرا که به این ترتیب توانایی ایالات متحده به عنوان شریکی قابل اعتماد در مذاکرات بین المللی زیر سوال می رود.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین تاکید کرد که مذاکره مجدد توافق هسته ای ایران امری غیر ممکن است و اگر ترامپ قصد برهم زدن آن را داشته باشد، ایران گزینه های متعدد از خروج از برجام گرفته تا هماهنگی با اروپا را بررسی خواهد کرد.
وی در این باره گفت: اروپایی ها گفته اند که از ایران و توافق هسته ای حمایت می کنند. حالا باید منتظر بود و دید آیا اروپا به گفته های خود عمل می کند.
ظریف در بخشی از سخنان خود با اشاره به موضوع تحریم های ایران گفت: ایالات متحده هر تحریمی که در توان داشت علیه ایران استفاده کرد. گمان می کنم دیگر تحریمی نمانده که آمریکا بتواند علیه ما اعمال کند حال آنکه صادقانه بگویم به نتیجه دلخواه هم نرسید. وقتی آمریکا به ابزار تحریم متوسل شد، ایران کمتر از ۲۰۰ سانتریفیوژ داشت، اما وقتی سال ۲۰۱۳ پای میز مذاکره آمد، ایران ۲۰ هزار سانتریفیوژ داشت. آمریکا بی هیچ محدودیتی علیه ایران تحریم اعمال کرد حال آنکه به هیچ جا نرسید.
وی در بخشی از اظهارات خود گفت: از آمریکا می خواهم به سیاست های معقولانه، محتاطانه و آینده نگرانه متوسل شود.
آمریکا تحریم توافق نرسید ترامپ تحریمی اروپا اعمال سانتریفیوژ متوسل مذاکره تاکید برجام گلوبال مصاحبه سخنان ایالات متحده