برگزیده ها
تعطیلی2روز آغاز هفته، شاخص بورس را 304 واحد عقب راند

مازندمجلس: تهران- ایرنا- شاخص بورس، امروز (دوشنبه) با 304 واحد عقبگرد در جایگاه 85 هزار و 514 واحدی قرار گرفت.

مازندمجلس: به گزارش دوشنبه ایرنا، شاخص بورس همانطور که پیش پینی می شد در آغاز روزهای کاری این هفته از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود و افت قابل توجهی را تجربه کرد.
2 روز تعطیل در آغاز هفته، نقش زیادی در کاهش اقبال سرمایه گذاران به بورس داشت که به نظر می رسد تا پایان هفته ادامه داشته باشد.
نمادهای پالایشی، خودرویی و فلزی و معدنی در معاملات امروز، عامل اصلی افت شاخص بودند، بر این اساس، نمادهای شتران (پالایش نفت تهران)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، خساپا (سایپا)، خودرو (ایران خودرو)، فولاد (فولاد مبارکه) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) در معاملات امروز دست به دست یکدیگر داده و شاخص را 304 پله پایین کشیدند.
در معاملات امروز 803 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 413 میلیارد ریال در 121 هزار و 223 نوبت خرید و فروش شد.
بیشتر شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز با افت همراه شدند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 98 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 131 واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 99 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 480 واحد افت کرد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 299 واحد کاهش یافت اما شاخص بازار دوم بورس 210 واحد پایین آمد.
گروه اطلاعات و ارتباطات در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 234 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 74 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه خودرو به ارزش 162 میلیارد ریال و سرمایه گذاری ها به ارزش 118 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
در رده چهارم، گروه محصولات فلزی با معاملاتی به ارزش 105 میلیارد ریال جای گرفت. گروه فلزات اساسی نیز با معاملاتی به ارزش 99 میلیارد ریال در رده پنجم قرار گرفت.

** پیش بینی تداوم کاهش شاخص بورس تا پایان هفته
مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهاددار امروز به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: با توجه به تعطیلی 2 روز کاری این هفته، انتظار می رود این آرامش در معاملات، دستکم تا پایان هفته ادامه یابد.
«بهنام بهزادفر» ادامه داد: طبق آخرین گزارش های منتشر شده، در انتهای شهریور ماه نسبت قیمت به درآمد (p/e) یا بازگشت سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رقم 6.96 بود، در صورتی که نرخ بازگشت سرمایه در بازار پول (با احتساب سود بانکی 15 درصد) رقم 6.7 است.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: مقایسه نرخ بازگشت سرمایه بازار سرمایه و بازار پول نشان می دهد اکنون بین 2بازار پول و سرمایه به طور تقریبی شرایط برابری وجود دارد.
به گفته وی، در داخل بازار سرمایه، بین بازدهی اوراق سهام و اوراق کم ریسک، شرایط برابر وجود دارد و بازدهی هر 2مدل اوراق نسبت به آغاز سال برابر و حدود 11 درصد است.
بهزادفر از احتمال رشد بیشتر بازار سرمایه در هفته های آتی خبر داد و گفت: بعضی از عوامل، احتمال رشد بیشتر بازار سرمایه را نسبت به بازار رقیب پول و بازارهای کم ریسک تر، تقویت می کند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: رشد آرام نرخ دلار و احتمال ادامه دار بودن آن در نیمه دوم سال، احتمال رشد نرخ تورم در دولت دوازدهم، تثبیت قیمت های جهانی و پایداری آن پس از رشدی که داشت و... نشان می دهد به احتمال زیاد نیمه دوم سال برای سرمایه گذاری در بورس حتی جذاب تر از نیمه اول سال باشد.
وی یادآوری کرد احتمال رشد قیمت نفت و مشتقات نفتی وجود دارد. اکنون نفت حدود 58 دلار در هر بشکه معامله می شود که سقف 2 سال گذشته معاملات این محصول به شمار می رود.
«اکنون برخی موسسه های مالی، قیمت نفت را برای پایان سال 2017 میلادی (دی ماه) 80 دلار پیش بینی می کنند».
این کارشناس افزود: اگرچه این رقم، خوشبینانه به نظر می رسد اما دستکم اکنون در تحلیل ها، احتمال افت قیمت نفت کمرنگ شده است. تجربه دوره های گذشته نشان داده است رشد قیمت نفت و مشتقات نفتی به سرعت بر بازار سرمایه تاثیر گذاشته و موجب رشد آن می شود.
وی بیان داشت: یکی دیگر از عوامل مثبت بازار سرمایه، احتمال تعدیل های مثبت در گزارش های 6 ماهه شرکت هاست. این گزارش ها به این دلیل که حسابرسی شده، قابل اتکا و مهم است.
بهزادفر افزود: انتظار می رود دستکم در گروه های فلزی، معدنی، پالایشگاهی، خودرویی، غذایی و دارویی گزارش های مثبت و تعدیل در پیش بینی سود شرکت ها وجود داشته باشد.

**افت 12واحدی شاخص فرابورس
در نخستین روز معاملاتی بازار فرابورس ایران بیش از 240 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 352 میلیارد ریال دادوستد شد که نسبت به آخرین روز کاری در هفته پیش با افزایش ارزش معاملات همراه بود.
در بازار امروز، علاوه بر چند بازگشایی نماد و اوراق، پذیره‌نویسی سهام جدید شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو در بازار فرابورس ادامه یافت.
سرمایه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز به مبادله نزدیک به 830 هزار ورقه به ارزش بیش از 803 میلیارد ریال دست زدند.
اسناد خزانه اسلامی با نماد «سخاب4» با دادوستد 180 هزار ورقه به ارزش حدود 172 میلیارد ریال بالاترین رقم حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.
در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز قیمت تسه‌ ها از 728 هزار تا 791 هزار ریال در نوسان بود و در مجموع 69 هزار ورقه به ارزش بیش از 51 میلیارد ریال در این تابلو دست به دست شد.
در نهایت شاخص کل فرابورس نیز با تن دادن به افت 12 واحدی به ارتفاع 948 واحدی نزول کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*2022*1961* گزارش: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

شاخص بورس

فرابورس

تسه

بازار سرمایه میلیارد اوراق احتمال معاملات امروز فرابورس گزارش ادامه خودرو اقتصادی پایان اکنون بهزادفر همراه دستکم اختصاص معاملاتی شرایط بیشتر ایرنا معدنی بازگشت میلیون بهادار تعدیل دادوستد تابلو افزود کارشناس گذشته عوامل برابر مشتقات واحدی بازدهی پذیرفته پالایش تهران خودرویی نمادهای تجربه فولاد پایین گذاری انتظار معامله شناور بیانگر درآمد