برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس ستاد ارتش ترکیه یکشنبه شب وارد ایران شد و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری کشور دوست و همسایه نیز فردا (چهارشنبه) در رأس یک هیأت بلند پایه سیاسی – اقتصادی به منظور برگزاری اجلاس نوبتی شورای عالی همکاری بین دو کشور، به کشورمان سفر می‌کند.

مازندمجلس: انجام این سفر پس از یک وقفه نسبتاً طولانی و در شرایط حساس تحولات منطقه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار و حاوی پیام‌های امیدوار‌کننده‌ای برای روابط دو کشور و منطقه است. وخامت اوضاع منطقه خاورمیانه و آفات و آسیب‌های آن به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست. این وضعیت ضرورت هم اندیشی و رایزنی فشرده مقامات ارشد دو کشور قدرتمند و صاحب اعتبار در منطقه را بدیهی می‌سازد.
به گزارش نامه نیوز تجربه سالیان گذشته به خوبی نشان داده است که همکاری ایران و ترکیه بخشی از راه حل بحران ها است. هرگاه ایران و ترکیه متحد وارد معرکه‌ای در منطقه شده‌اند بارقه‌های امید و جوانه‌های صلح شروع به شکفتن کرده است و بالعکس هرگاه فاصله ناخواسته‌ای بین دو کشور اتفاق افتاده نه تنها کمکی به بازگشت صلح و ثبات منطقه‌ای نکرده بلکه بر وخامت اوضاع افزوده است.
بنابراین ضرورت هم‌افزایی نیروهای دو کشور برای پیگیری سیاست کنترل و کاهش منازعات و فراهم آوردن زمینه‌های حل و فصل آنها از مسیر‌های مسالمت‌آمیز به امر غیرقابل اجتنابی تبدیل شده است. این سفر در شرایطی صورت می‌پذیرد که:
1- تحریم‌های ظالمانه هسته‌ای شورای امنیت علیه کشورمان برداشته شده و فرصت زرینی برای جبران عقب ماندگی‌های دوران فترت پدید آمده است. هدف در گام اول رسیدن به حجم 30 میلیارد دلار حجم روابط تجاری - اقتصادی فیمابین است.2- تروریزم در سوریه و عراق شکست های سنگینی متحمل شده و امید به پایان خشونت و بازگشت آرامش به منطقه تقویت شده است.
3- بازیگران بین‌المللی و همکاران منطقه‌ای آنها به‌دنبال تحمیل نظم جدیدی بر منطقه هستند. هسته اصلی این نظم، تجزیه کشورها و تغییر مرزهای سیاسی کشورهای منطقه به نفع امنیت رژیم صهیونیستی است.
4- اقلیم کردستان عراق با ارزیابی غلط شرایط دچار خطای محاسباتی شده و درصدد اقدامی برآمده است که ادامه آن، عراق و منطقه را دچار تنش و اختلافات خسارت باری می‌کند. تنها برنده این وضعیت رژیم اشغالگر قدس است.
امروز چالش اصلی منطقه، تروریزم است و همه امکانات منطقه باید برای ریشه کنی آن به‌کار برده شود. انحراف از این مسیر گناه نابخشودنی است. امنیت اولویت اول منطقه و پیش شرط توسعه و حل سایر مسائل است. هر دو کشور واقف به این دسایس هستند و نسبت به اهداف آنها دغدغه دارند و بهترین راه برای مقابله با این چالش‌ها را تحکیم همکاری‌های موجود می‌دانند.
ایران دوست ترکیه است. گامی که به منافع مشروع این کشور زیان برساند برنمی‌دارد و این حس، متقابل است و مردم با فرهنگ ایران نیز قدردان دوستی مردم ترکیه‌اند. ایران و ترکیه همسایه هستند.
ضرورت همسایگی، حسن روابط است. ممکن است دو همسایه بعضاً در برخی موارد تفاوت نظر داشته باشند ولی در نهایت این گذرا است. آنچه ماندگار است همسایگی است؛ هوشیار باشیم که دچار تقلیل‌گرایی یا تمامیت طلبی نشویم. این درست نیست که همه چیز را صفر و صد کنیم و در تلألؤ رنگ‌ها همه را سفید و سیاه ببینیم. نه یکپارچه شیفته شویم و نه یکصدا متنفر. در چارچوب تصویر کلی همسایگی، باید موضوعات را حوزه‌بندی و متناسب با ماهیت هر حوزه اتخاذ موضع کنیم. اما این اصل را هرگز فراموش نکنیم که ترکیه کشور دوست و همسایه ماست.
منطقه ترکیه امنیت منطقه‌ای ضرورت روابط همسایه همسایگی هرگاه بازگشت تروریزم وضعیت وخامت اوضاع شرایط بین‌المللی