برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - نامه‌نیوز نوشت: محمد هاشمی درباره علت ثبت نامش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ضریب پیروزی من بالا بود. من اگر در انتخابات باقی می ماندم، نسبت به کل رقبا شانس بیشتری داشتم. تلقی من این است که شاید عده ای آمادگی این را نداشتند که با ریاست من مواجه شوند!

مازندمجلس:محمد هاشمی فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که اصولگرایان مسیر ناهموارتری پیش رو دارند. تناقض گویی و سوء عملکرد در جبهه اصولگرا، زیاد بوده و به همین دلیل هم خیلی مورد توجه و اسقبال مردم نیستند.

اهم اظهارات هاشمی به شرح زیر است:
* من به دلیل فرمایش آیت الله هاشمی در انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کردم. تا حدود ظهر روز آخر ثبت نام اقدام نکردم چون منتظر بودم از میان آقایان جهانگیری، ناطق نوری، ظریف و عارف که ایشان نام برده بودند، يک نفر اقدام به ثبت نام کند و من دیگر نروم. به دلایل خاص نمی خواستم بروم ولی وقتی دیدم حرف مرحوم آیت‎الله هاشمی زمین مانده و کسی براي ثبت نام نرفته، حدود ظهر روز آخر برای ثبت نام رفتم. وقتی من رفتم ثبت نام کردم درحقیقت دوستان اصلاح طلب با کاندیداتوری من موافق نبودند و می خواستند یک کسی از خودشان باشد.
*آنطور که من شنیدم آقای دکتر روحانی قبلا منع کرده بودند که کسی از اعضای کابینه ثبت نام کند و گفته بودند که اگر کسی می خواهد ثبت نام کند، اول استعفاء دهد و بعد ثبت نام کند. البته من این را مستقیم از آقای روحانی نشنیدم ولی بواسطه نقل قول هایی که می شد، شنیدم که ایشان اجازه نداده بودند.
* آقایان موسوی لاری، مرعشی و یک نفر دیگر نزد آقای روحانی رفتند و اصرار کردند که اجازه دهد آقای جهانگیری نیز ثبت نام کند . ایشان اجازه دادند و آقای جهانگیری ثبت نام کردند. بنابراین این را می توان اینطور تلقی کرد که اصلاح طلبان با ثبت نام من مخالف بودند. به خاطر اینکه آنطور که بعدا نیز مشخص شده بود، ضریب پیروزی من بالا بود. یعنی من اگر در انتخابات باقی می ماندم، نسبت به کل رقبا شانس بیشتری داشتم. تلقی من این است که شاید عده ای آمادگی این را نداشتند که با ریاست من مواجه شوند! هرچند که این برداشت شخصی است. حتی وقتی من ثبت نام کردم صداوسیما از من سوال می کرد که شما می مانید که با آقای روحانی رقابت کنید؟ اما پاسخ من این بود که با آقای روحانی رقابت نمی کنم. چون اصلا یکی از ادله یا دلایلی که آقای هاشمی می گفتند در صحنه باشید این بود که احتمال رد صلاحیت آقای روحانی را می دادند. یعنی بحث رد صلاحیت ایشان تقریبا بین یک عده ای خیلی فراگیر بود و می گفتند که قطعا رد صلاحیت می شوند. حتی یکی، دو بار مطرح کردند که در شورای نگهبان رای گیری شده و چند نفری رای داده اند.

* آقای لاریجانی در یکی، دو تا انتخابات که شرکت کردند میزان رای بالایی نداشتند. درواقع حداکثر رای آقای لاریجانی یک میلیون و سیصد هزار رای از نظر ملی بوده است.
*من در انتخابات به اصولگرایان پیغام دادم و گفتم. به نظرم پوست خربزه زیر پای آقای رئیسی گذاشتند به این نحوی که ورود کرد و آقای قالیباف خارج شد. رای آقای قالیباف کمتر از آقای رئیسی بود. بالاخره این نحوه ورود و خروج واین مسائل همه از نظر مردم و از نظر سیاسی به ضرر ایشان بود. به نظرم آقای رئیسی جایگاهی پیدا کرده بود که اگر کمی صبر می کرد می توانست این سرنوشت را نداشته باشد. بالاخره مردم به امام رضا(ع) علاقه مند هستند. در مجموع در بین اصولگرایان هم یک نظر در مورد ایشان نیست و نظرات متفاوتی وجود دارد.
* آقای قالیباف پرونده سیاسی خود را بست.

* درمجموع تناقض گویی و سوء عملکرد در جبهه اصولگرا، زیاد بوده و به همین دلیل هم خیلی مورد توجه و اسقبال مردم نیستند. اصلاح طلبان نیز در برخی جاها و در مقاطع مشکلاتی داشته اند و منکر این نیستم اما در مجموع وقتی مقایسه کنیم، محبوبیت آقای خاتمی در کشور خیلی زیاد است. بالاخره ایشان یک حرف می زند و حرفش کلی بار مثبت و رای دارد. این نشان از محبوبیت ایشان بین مردم است. اما ما یک چنین چهره ای در اصولگرایان نداریم.
* آقای خاتمی چهره محبوبی است حتی اگر ممنوع التصویر و ممنوع الکلام نیز باشند چیزی از محبوبیت ایشان کاسته نمی شود بلکه بیشتر نیز می شود. این نوع رفتارها و مسائل نتیجه اش همان می شود که سر صندوق رای شاهد هستیم.

27214

روحانی انتخابات هاشمی اصولگرایان اصلاح قالیباف اجازه محبوبیت بالاخره صلاحیت رئیسی جهانگیری سیاسی لاریجانی پرونده گفتند رقابت گذاشتند مسائل ممنوع خاتمی خربزه مجموع نداشتند طلبان آقایان اقدام نیستند اسقبال پیروزی آنطور دادند تناقض عملکرد شنیدم اصولگرا