برگزیده ها
هاشم‌زاده‌هریسی: تقسیم جامعه به خادم و خائن اشتباه است

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما از همه ظرفیت‌ها آن‌طور که باید استفاده نکردیم. می‌توانستیم در این مدت از نظر اقتصادی، معنوی و اخلاقی یک ابرقدرت بین‌المللی شویم. ژاپن که ظرفیت، اسلام و انقلاب ما را نداشت در عرض 20 سال خودش را در جهان یافت.

مازندمجلس:امید کرمانی‎ها: انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 اهداف،شعارها و آرمان هایی داشت و امروز پیشرفت آن اهداف و آرمان ها لازمه استمرار روحیهانقلابی گری در مردم است، پس باید در حوزه های مختلف پویش و پایش کرد تا مصادیق توقفها و احیانا پسرفت ها در مسیر تحقق اهداف انقلاب مشخص و برای خروج از این وضعیت راهکارعملی تدبیر و تدوین شود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفتند: «باید با تشکیل یک هیأت اندیشه ورز کهدارای نگاه کلان و راهبردی و عمیق باشد، به بررسی چگونگی حرکت انقلاب اسلامی در ۳۸سال گذشته به سمت اهداف اصلی خود و پیشرفت‎ها، توقف‌ها و پسرفت‌ها در این مسیربپردازد و براساس جمع بندی خود از دستگاه‎های مختلف مطالبه‌گری کند.»

آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسیعضو مجلس خبرگان رهبری می گوید: مطالبه گری اعضای مجلس خبرگان رهبری درصورتیمطلوب و صحیح و حق خواهد بود که بروند حوزه های مختلف را بررسی، دلایل پیشرفت ها،توقف ها، عقبگردها و ضعف ها را مشخص و کارشناسی و آسیب شناسی کنند، بعد به مطالبهگری بپردازند و اشکالات را در حوزه های مختلف به مسئولان کشور یادآور شوند.

مشروح این گفت‎وگو را در ادامه بخوانید:

نمایندگان مردم در مجلس خبرگان بعد از اجلاسیه اخیر، خدمت مقام معظم رهبری رفتند و ایشان نیز دربارهتشکیل هیأت اندیشه ورز برای بررسی میزان تحقق اهداف انقلاب در 38 سال گذشته رهنمودهایی داشتند، به نظر شما این هیأت باید در چه موضوعاتی ورود کند؟

مقام معظم رهبری در یکی از ملاقات های گذشته وقتی نگرانی و نظرات اعضایمجلس خبرگان را درباره بعضی مسائل شنیدند، فرمودند «شما خودتان این مسائل را ازمسئولان و مجریان نظام مطالبه کنید». بعد از آن دیدار مسئله مطالبه گری در نطق هاو صحبت های اعضای مجلس خبرگان زیاد مطرح می شود. در دیدار اخیر، رهبر انقلاب دربارههمان مسئله مطالبه گری فرمودند «برای مطالبه گری اول باید بررسی کنید و ببنید نظامدر چه مسائلی پیشرفت، در چه مسائلی عقبگرد و در چه مسائلی توقف داشته است و چهآسیب هایی وجود دارد و بعد براساس این بررسی ها مطالبه گری انجام شود».

در واقع ایشانروش مطالبه گری را می خواستند بیان کنند نه اینکه منظورشان این باشد که هیأتیتشکیل شود تا بخشی از اختیارات رهبری در حوزه نظارت بر نظام به اعضای خبرگان دراین هیأت تفویض شود. خیر این چنین نبود بلکه مقام معظم رهبری می خواستند روشمطالبه گری را بیان کنند که اگر اعضای خبرگان لازم می دانند درباره مسئله ایمطالبه گری کنند، راهش این است که اول مطالعاتی درباره وضعیت نظام و کشور و انقلابانجام دهند پیشرفت ها و کارهای خوب انجام شده در حوزه های مختلف را ببینند، بعدنقاط متوقف مانده یا دچار عقبگرد شده را احصا و بر همین اساس از مسئولان مطالبهکنند.

به نظر شما کدام بخش از اهدافانقلاب در 38 سال گذشته محقق نشده يا مغفول مانده يا درست اجرا نشده است؟

البته در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنونکارهای عظیم و زیاد علمی و سیاسی در سطح داخلی و بین المللی انجام شده است بنابراینموفقیت ها و برکات زیادی داشته‌ایم و این طور نیست که پیشرفتی نبوده، چنین صحبتی سیاهنمایی است. بیان درست آن است که بگوییم شأن این نظام و انقلاب آنقدر بلند و والااست که ظرفیت های بزرگی در نظام و انقلاب وجود دارد و ما با آن وضعیتشایسته و آنچه باید باشیم، خیلی فاصله داریم. در واقع از همه ظرفیت های مان آن طورکه باید استفاده نکردیم. ما می توانستیم در این مدت از نظر اقتصادی، معنوی واخلاقی یک ابرقدرت بین المللی شویم. ژاپن که ظرفیت، اسلام و انقلاب ما را نداشت درعرض 20 سال خودش را در جهان یافت. در ژاپن می گویند «وقتی رئیس جمهور آمریکامعاونش را فرستاد و از ژاپن درباره سقوط ارزش دلار کمک خواست، آن روز احساس کردیمپیروز شدیم». ژاپن ظرف 20 سال این کار را کرد، در صورتی که به خاک سیاه نشستهبود. پس ما می توانستیم خیلی بالاتر، وسیع تر، قوی تر و عمیق تر از این پیش برویم.

به طور مصداقی می فرمایید امروز باید در کدام حوزه مطالبه گری انجامشود؟

ما کمبودهایی داریم. اما معنایش نیست که انقلاب هیچ کاری نکرده است وبا این تصور همه جا سیاه نمایی کنیم. کارهای خوب و بزرگی انجام شده اما در اقتصاد عقب هستیم. حتما وضعیت اقتصاد و معیشت می توانست بهتر از این باشد. اقتصاد همحرف اول را می زند. پس مسئله ساده ای نیست. البته اقتصاد در اسلام و نظام اسلامی هدفنیست اما وسیله ای است که اگر این وسیله نباشد همه اهداف حتی عدالت مخدوش می شود.عدالت که مخدوش شود، مشروعیت مخدوش می شود.

اگر عده ای از مردم بر اثر فقر و درماندگینتوانند نان یا هزینه درمان شان را به سادگی و با عزت تأمین کنند، در این صورتعدالت زیر سئوال می رود. اگر اقتصاد نباشد، آن وقت قدرت سیاسی هم پایین می آید.آنقدر که اقتصاد در سیاست تأثیر دارد، سیاست در اقتصاد آنقدر تأثیر ندارد. همانطور که می بینیم سیاست و قدرت ژاپن با اقتصادش در جهان مطرح می شود؛ به عبارت دیگرسیاست ژاپن هم بر اثر اقتصاد بالا رفته است. اقتصاد وسیله تربیت، توسعه، اشتغال ورفع آسیب های اجتماعی است. بنابراین نگاه معمولی نباید به آن داشت؛ چرا که از حوزه هایمحوری و کلیدی در پیشرفت و توسعه کشور محسوب می شود. در واقع اقتصاد گرچه هدف نیستولی وسیله تحقق اهداف است. اخلاق نیز چنین ویژگی دارد.

الان در جامعه ما گاهیبداخلاقی از اخلاق بیشتر است. تهمت، افترا، ناروایی، فرافکنی، بدبینی و تنگ نظری ازمصادیق بداخلاقی هستند. امروز تقسیم بندی ها و گروه بندی کردن جامعه به خودی وغیرخودی، این جناح و آن جناح یا خائن و خادم وجود دارد اما این تقسیم بندی ها بهانسجام ملی آسیب وارد می کند. اینها ناشی از بداخلاقی هاست. در حوزه اخلاق نیزمقداری نقص و نواقص داریم. در برخی مسائل ما آن طور که شایسته است پیش نرفتیم، پس نیازبه بارزسی، بررسی، آسیب شناسی داریم؛ گروهی باید تشکیل شود و علل را بررسی کند.

یکی از مشکلات هم این است که گاهی ما برنامه ها، سیاست ها و شعارهای خوب داریم و باصداقت هم مطرح می شود، اما در مقام عمل اینها اجرا نمی شود. مثلا همه بر اقتصادمقاومتی تأکید می کنند و در بیان نظر خود نیز دروغ نمی گویند چون همه می خواهند اینسیاست اجرا شود اما می بینیم اجرا شدنش با مشکل روبرو است یا روند اجرایش سرعتیپیدا نمی کند. دیگر سیاست ها و برنامه ها نیز همین طور است یعنی کامل و صددرصدی تحققنمی یابند. علت آنکه محقق نمی شوند کم فعالیتی، ضعف اجرا یا خیانت نیست، بلکه اینهاعلل و عوامل مختلف دارد که باید بررسی و آسیب شناسی و بسترهایشان فراهم شود. مشکلاین است که هنوز بسترها فراهم نبوده، مردم را امیدوار کردیم و دنبال اجرا رفتیم. بنابراین بعد از مدتی می بینیم شعارها و اهداف و برنامه ها و سیاست ها تحقق پیدانمی کند، در این اوضاع هر کسی تقصیر را به گردن دیگری می اندازد. یعنی در کنار ضررآنکه هدف محقق نشده، انسجام ملی هم بر اثر دعواها و تنش ها تضعیف می شود.  

در واقع می فرمایید اگر اعضای خبرگان رهبریمطالبه گری درستی داشته باشند، مردم نیز به سراغ مطالبه گری درست می روند، به همینجهت هیأت اندیشه ورزی رسالت مهمی بر عهده دارد؟

بله، اعضای خبرگان، علما و روحانیت دلسوز انقلاب و نظامجمهوری اسلامی ایران هستند که از مردم رأی گرفتند. اگر مردم از آنها درباره چراییوقوع مسائل مختلف سئوال کنند، باید پاسخی بدهند. مطالبه گری اعضای مجلس خبرگانرهبری درصورتی مطلوب و صحیح و به حق خواهد بود که بروند حوزه های مختلف را بررسی، دلایلپیشرفت ها، توقف ها، عقبگردها و ضعف ها را مشخص و کارشناسی و آسیب شناسی کنند. بعدبه مطالبه گری بپردازند و اشکالات را در حوزه های مختلف به مسئولان کشور یادآورشوند.

27214

انقلاب مطالبه اقتصاد خبرگان بررسی مختلف اهداف اعضای سیاست رهبری اسلامی پیشرفت درباره شناسی مسائل گذشته مسئله داریم وسیله مخدوش اخلاق بینیم تقسیم مسئولان برنامه آنقدر ظرفیت مسائلی دیدار وضعیت امروز اندیشه جامعه سئوال فرمایید نباشد تشکیل عدالت تأثیر بداخلاقی اینها فراهم شعارها بنابراین آرمان توسعه گویند اسلام عقبگرد خواستند کارهای عقبگردها کارشناسی بپردازند فرمودند مانده البته براساس بزرگی توانستیم بروند نبوده سیاسی المللی اشکالات