برگزیده ها
پیش‌بینی خشکسالی خفیف در حوضه آبریز زاینده‌رود/ کاهش 55 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته

مازندمجلس: مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی گفت: براساس گزارشات سازمان هواشناسی انتظار می‌رود برای سال آبی جدید در حوضه آبریز زاینده‌رود با خشکسالی خفیف مواجه باشیم و در مقایسه با سال آبی گذشته چشم انداز بهتری نخواهیم داشت.

مازندمجلس: مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی گفت: براساس گزارشات سازمان هواشناسی انتظار می‌رود برای سال آبی جدید در حوضه آبریز زاینده‌رود با خشکسالی خفیف مواجه باشیم و در مقایسه با سال آبی گذشته چشم انداز بهتری نخواهیم داشت.

به گزارش ایلنا ؛ مهندس "مهرزاد احسانی" در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، با تاکید بر اینکه خشکسالی‌های 10 سال گذشته و کاهش بارش‌ها در منطقه فلات مرکزی باعث شده تا سد و حوضه‌ آبریز زاینده‌رود در کمبود شدید آبی قرار گیرند، گفت: این منطقه که همواره به عنوان یکی از حوضه‌های مهم کشور مورد توجه مسئولان استانی و ستاد آب کشور بوده است، در سال آبی 95-96 شاهد بارش‌های متفاوتی در بالا دست و پایین دست خود بوده است.
وی حجم بارش‌های سال آبی 95-96 در پایین دست حوضه آبریز زاینده‌رود را 54 میلیمتر برشمرد و افزود: این اعداد و ارقام حکایت از کاهش 40 درصدی ریزش‌های جوی این منطقه نسبت به متوسط بلندمدت و افت 55 درصدی نسبت به سال آبی گذشته دارد.
مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی میزان بارش بالا دست حوضه آبریز زاینده‌رود را هزار و 350 دانست و گفت: بررسی میزان بارش‌های سرشاخه‌های این حوضه آبریز کاهش چندانی را نسبت به سال آبی گذشته نشان نمی‌دهد و نسبت به متوسط بلندمدت نیز برابری می کند.
احسانی با تاکید بر اینکه شرایط روان آب‌های منطقه در سال آبی گذشته نرمال نبوده است، تصریح کرد: در سال آبی 95-96 ورودی به سد زاینده رود هزار و 200 میلیون مترمکعب بوده است که نسبت به متوسط درازمدت کاهش 13 درصدی داشته است.
وی حجم مخزن سد زاینده‌رود تا پایان شهریورماه را 206 میلیون مترمکعب برشمرد و افزود: در این بخش نیز رجوع به گذشته سد و حجم مخزن 775 میلیون مترمکعبی آن در متوسط درازمدت حاکی از کاهش 70 درصدی مخزن این سد فلات مرکزی دارد.
مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی با تاکید بر اینکه بررسی اعداد و ارقام ارائه شده بیانگر تداوم مشکلات در حوضه آبریز سد زاینده‌رود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه براساس گزارش سازمان هواشناسی انتظار می‌رود برای سال آبی جدید در حوضه آبریز زاینده‌رود با خشکسالی خفیف مواجه باشیم و در مقایسه با سال آبی گذشته چشم انداز بهتری نخواهیم داشت.
احسانی در پایان گفت: عدم امکان تامین آب مطمئن برای تمامی اراضی کشاورزی پایین دست و نیز تامین کامل نیازهای زیست محیطی به عنوان مهم‌ترین چالش‌های این حوضه آبریز به شمار می‌روند.

 

آبریز زاینده‌رود گذشته مرکزی درصدی مدیرکل منطقه متوسط مدیریت پیوسته به‌هم منابع تاکید احسانی اینکه پایین خشکسالی میلیون بارش‌های اعداد افزود مترمکعب درازمدت پایان تامین برشمرد بررسی بلندمدت میزان ارقام نخواهیم انتظار می‌رود هواشناسی براساس بارش‌ها مواجه باشیم گزارش بهتری انداز مقایسه عنوان