برگزیده ها

مازندمجلس: شکست سنگین کشورهای عضو ائتلاف حمله به یمن و افزایش انتقادهای داخلی و خارجی سبب شده است این کشورها برای رهایی از باتلاق یمن تلاش کنند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از  البدیل مصر به نظر می رسد عربستان سعودی در جنگ علیه یمن تنها خواهد ماند. گزارش ها نشان می دهد کشورهایی که با عربستان در حمله به کشور فقیر یمن همکاری می کردند به این موضوع پی برده اند که در باتلاقی وارد شده اند که تنها انتقادهای داخلی و خارجی را برای آنها به دنبال داشته است. این موضوع سبب شده است آنها از ائتلاف حمله به یمن عقب نشینی کنند. برخی از این کشورها عقب نشینی می کنند و برخی دیگر در اقدام نظامی علیه یمن سود بخش نیستند و نقش موثری ندارند. این نشان می دهد که برای حل سیاسی بحران و خروج از باتلاق یمن تلاش جدی صورت خواهد گرفت تا آبروی کشورهای ائتلاف حمله به یمن حفظ شود.
عقب نشینی مغرب
علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن چند روز پیش از عقب نشینی مغرب از ائتلاف عربستان در جنگ علیه یمن سخن به میان آورد. این در شرایطی است که عربستان در این زمینه هیچ گونه اظهار نظری نکرد و مغرب هم در این زمینه هیچ بیانیه برای تایید یا تکذیب این خبر منتشر نکرد. این موضوعب است که راست بودن این خبر را تایید می کند.  
علی عبدالله صالح در گفت و گو با شبکه الیمن الیوم گفت برای کسانی که از ائتلاف عقب نشینی می کنند بسیار ارزش قائل هستیم مثل کشور مغرب عربی و من معتقدم به زودی دو کشور از ائتلاف حمله به یمن عقب نشینی خواهند کرد. وی افزود یمن هیچ گونه خطری برای هیچ یک از کشورهای ائتلاف تلقی نمی شد. اما چانه زنی های عربستان سبب شد تا این کشورها به ائتلاف حمله به یمن وارد شوند. وی از دیگر کشورهای ائتلاف خواست از این ائتلاف خارج شوند. زیرا به زودی از آنچه علیه مردم یمن مرتکب شده اند، پشیمان خواهند شد.
اشاره سودان
چند روز پیش سرهنگ محمد حمدان حمیدتی فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان در گفت و گو با روزنامه الجریده این کشور به میزان زیان های سودان در ائتلاف حمله به جنگ اشاره کرد. او گفت در این جنگ 412 تن از نیروهای سودان کشته شدند. او درباره شمار زخمی شدگان هیچ سخنی به میان نیاورد. اما پیش بینی می شود تعداد کشته شدگان بسیار بیشتر باشد. برخی کارشناسان معتقدند اعتراف سودان به میزان زیان های انسانی در این جنگ ابزار فشاری در دست این کشور است تا از عربستان، آمریکا و امارات این زیان ها را بگیرد. خارطوم در این جنگ از نظر مادی و انسانی بهای بسیاری سنگینی به ریاض، ابوظبی و واشنگتن پرداخت کرده است. این در حالی است که هیچ نتیجه ای از جنگ نصیب سودان نشد. هنوز تحریم های سودان توسط آمریکا به قوت خود باقی است. این موضوعی است که سبب شد سودان برای عقب نشینی از ائتلاف حمله به یمن تلاش کند. این موضوع امارات و عربستان را وادار خواهند ساخت تا آمریکا را زیر فشار قرار دهند تا تحریم ها را از سودان بردارد.
کناره گیری امارات
پس از اینکه امارات درک کرد  عربستان این کشور را در باتلاق یمن وارد کرده است و در این جنگ جز انتقادهای بین المللی و هزینه های مادی، بشری و بحران های بین المللی چیزی نصیبش نشده است اکنون این کشور برای رهایی از باتلاق یمن تلاش می کند. امارات در این جنگ به هیچ یک از هدف خود نرسیده است. این موضوعی است که سبب شده این کشور بارها به پایان یافتن نقش خود در جنگ علیه یمن اشاره کند. به طوری که عبید سالم الزعابی نماینده دایم امارات در سازمان ملل در سخنرانی خود در دوره سی و ششم شورای حقوق بشر درباره یمن گفت امارت از تلاش های فرستاده سازمان ملل برای حل بحران یمن حمایت می کند. او گفت موضع امارات حفظ وحدت یمن و حق حاکمیت این کشور و استقلال آن است و امارات با دخالت در امور داخلی یمن مخالف است. او بر حل بحران یمن با تکیه بر ابتکار عمل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، گفت و گوی یمنی- یمنی و تصمیم های بین المللی تاکید کرد.
این نخستین بار نبود که امارات از حل سیاسی بحران یمن برای خارج شدن از ائتلاف جنگ علیه یمن سخن به میان آورد. بلکه در ژانویه گذشته نیر انور قرقاش اعلام کرد جنگ یمن از نظر عملی پایان یافته است و امارات مسائل سیاسی لازم در این زمینه را دنبال می کند. ناظران معتقدند عقب نشینی از ائتلاف در نتیجه ضربه هایی که این کشور طی دو از حضور خود در ائتلاف عربستان متحمل شده مساله ای طبیعی است. امارات سنگین ترین ضربه های را متحمل شده است. نیروهای ارتش یمن و کمیته های مردمی این کشور در سبتامبر سال 2016 با حمله به مراکز حضور نیروهای اماراتی در داخل یمن 52 تن از نیروهای اماراتی را به هلاکت رسانده اند. افزون بر این، تعدادی از جنگنده های امارات در این جنگ توسط نیروهای یمنی هدف قرار گرفته شد که آخرین آنها در یازدهم سپتامبر گذشته در منطقه عمقیل در شبوه بود که دو تن از نیروهای امارات نیز به هلاکت رسیدند.
عربستان به دنبال رهایی
به نظر می رسد عربستان هم برای خروج از ائتلاف خود تلاش می کند. این مساله ای است که رهبران عربستان را وادار کرده است برای حفظ آبروی این کشور به دنبال راه حلی باشند. این موضوعی است که در سخنرانی عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل خود را نشان داده است. او در این سخنرانی گفت تنها با گزینه نظامی نمی توان امور را در یمن یکسره کرد. بلکه عربستان از راه حل سیاسی برای حل بحران های یمن و سوریه پشتیبانی می کند. بسیاری از ناظران معتقدند عربستان رویکرد حل سیاسی بحران را دنبال می کند تا از باتلاق یمن رهایی یابد. به ویژه این در شرایطی است که در عرصه بین الملل به دلیل وخامت اوضاع بهداشتی و قحطی در یمن عربستان مورد انتقاد قرار می گیرد و برخی نهادهای بین‌المللی درباره جنایت های عربستان و همپیمانان در جنگ علیه یمن تحقیق می کنند.
ائتلاف عربستان امارات سودان نشینی بحران نیروهای سیاسی دنبال باتلاق کشورهای زمینه سخنرانی درباره خواهند آمریکا معتقدند موضوعی المللی موضوع اشاره تحریم وادار پایان مساله اماراتی هلاکت متحمل ناظران نتیجه گذشته رهایی شدگان آبروی عبدالله داخلی نظامی کشورها شرایطی تایید انسانی گزارش میزان انتقادهای بسیار بسیاری