برگزیده ها
برای حل مشکلات مربیان حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای با دستگاه‌های دولتی در حال مذاکره هستیم

مازندمجلس: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در جلسه مشترک با سازمان امور اداری و استخدامی تصمیم‌های مهمی برای حل نهایی مشکلات مربیان حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای اتخاذ شد که از جمله تامین پست از سایر دستگاه‌های اجرایی که کاری بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بود در دستورکار قرار گرفت.

مازندمجلس: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در جلسه مشترک با سازمان امور اداری و استخدامی تصمیم‌های مهمی برای حل نهایی مشکلات مربیان حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای اتخاذ شد که از جمله تامین پست از سایر دستگاه‌های اجرایی که کاری بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بود در دستورکار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی ربیعی در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی که به سوال نمایندگان مهاباد و نقد و اشنویه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت مربیان حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای اختصاص داشت، گفت: متاسفم که در بخش مهارت و تربیت نیروهای ماهر برنامه‌ریزی صورت نگرفته و تا زمانی که نتوانیم نیروهای با مهارت تربیت کنیم، نمی‌توانیم به توسعه دست یابیم.

برای رشد هشت درصدی چاره‌ای جز توجه به بحث مهارت‌آموزی نداریم

وی ادامه داد: به عنوان وزیری که باید هم مساله فقر و هم موضوع اشتغال را مدیریت کند، می‌خواهم با استفاده از فرصتی که در پی سوال خوب آقای محمودزاده ایجاد شده نظر و توجه نمایندگان را به این جلب کنم که ما به فهم و درک بیشتر در اهمیت حوزه مهارت و نیز برنامه‌ریزی دقیق‌تر در این راستا نیاز داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اگر واقعا به دنبال رشد هشت درصدی هستیم چاره‌ای جز توجه به بحث مهارت‌آموزی نداریم، اظهار داشت: واقعیت این است که این میزان توجه و برنامه‌ریزی ما به حوزه مهارت‌آموزی با چشم‌انداز رشد هشت درصدی همخوانی ندارد.

 با پدیده ترک تحصیل نیز مواجه هستیم 

ربیعی با اشاره به مطالعات انجام شده در این راستا توسط سازمان‌های بین‌المللی و داخلی تصریح کرد: نسبت تعداد فارغ‌التحصیلان و میزان اشتغال آنها تنها ۲۰ درصد است که این نشان می‌دهد آموزش‌هایی که ارائه شده تنها به این میزان منجر به مهارت آموزی فارغ‌التحصیلان شده است.

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است که ما با پدیده ترک تحصیل نیز مواجه هستیم و با توجه به این مسائل است که به اهمیت و جایگاه سازمان فنی و حرفه‌ای و به طور کلی آموزش‌های غیررسمی در کشور پی می‌بریم.

۱.۴ درصد از کل بودجه آموزشی به سازمان فنی و حرفه‌ای اختصاص یافته است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های کافی در حوزه آموزش‌های غیررسمی و سازمان فنی و حرفه‌ای انجام نشده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه از کل بودجه آموزشی ما تنها ۱.۴ درصد به سازمان فنی و حرفه‌ای اختصاص یافته است.

ربیعی افزود: ما باید چارچوب‌ها و گستره نظام مهارت‌مان را افزایش دهیم چراکه مطالعات نشان می‌دهد در تمام رده‌های شغلی میانگین تحصیلات شاغلان افزایش یافته اما بهره‌وری نیروی کار ما به آ‌ن نسبت زیاد نشده است.

وی با بیان اینکه دولت باید شرایط توزیع خدمات فنی و حرفه‌ای را فراهم کند و همچنین استان‌هایی که نیاز بیشتری به این امکانات دارند را مورد توجه قرار دهد، ابراز داشت: ما نیز در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تمام این سال‌ها این سیاست را اولویت خود قرار دادیم و شعار هر ایرانی یک مهارت را تعریف کرده و در راستای تحقق آن تلاش کردیم. 

آیین‌نامه‌ها را تهیه کرده‌ایم 

وزیر کار در بخش دوم سخنانش در پاسخ به سوال نمایندگان مهاباد و نقده و اشنویه در واکنش به قسمتی از صحبت‌های محمودزاده در مورد تعلل در تهیه آیین‌نامه بیان کرد: ما آیین‌نامه را در زمان مقرر تهیه کرده و تحویل دادیم اما فرآیند تصویب آن در کمیسیون‌های دولت طولانی شد که این مساله مربوط به این آیین‌نامه خاص نیست و اساسا روال تصویب آیین‌نامه‌ها در دولت به همین شکل است بنابراین این ایراد کار ما نیست.

ربیعی تاکید کرد: تعداد شش هزار و ۴۴۰ نفر در آزمون شرکت کردند و سه هزار و ۹۰۶ نفر از این تعداد پذیرفته شده‌اند و این در حالی است که بخش اعظمی از پذیرفته‌شدگان در مرحله اول در ۱۲۰۰ پست ساماندهی شده و جمعا دو هزار و ۳۶۵ نفر از قبول‌شدگان را با اولویت افراد باسابقه‌تر مشغول به کار کردیم. 

حل مشکل مربیان حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای در دستورکار قرار گرفته است

وی با اشاره به پیگیری مساله در جلسات متعدد با مسئولان و دستگاه‌های دیگر یادآور شد: در جلسه مشترک با سازمان امور اداری و استخدامی تصمیم‌های مهمی برای حل نهایی مشکلات این مربیان اتخاذ شد که از جمله تامین پست از سایر دستگاه‌های اجرایی که کاری بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بود در دستورکار قرار گرفت و در بسیاری از استان‌ها پیشرفت خوبی داشتیم و ۶۶۰ نفر از این افراد مشغول شدند و علاوه بر آن باید ببینیم برای کسانی که در آزمون موفق نشدند بنا بر قانون چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

این عضو دولت دوازدهم در پایان عنوان کرد: ما در حال مذاکره با دستگاه‌های دولتی برای حل مشکل این افراد هستیم و اگر سوالتان برای اطمینان از این بوده که مطمئن شوید پیگیری خواهیم کرد، باید بگویم حل این مساله نیاز به تلاش طاقت‌فرسا دارد که ما با تمام وجود آن را پیگیری می‌کنیم و اعلام می‌کنم که به این مساله توجه خواهیم داشت و سوالتان را دنبال خواهیم کرد.

حرفه‌ای تعاون مساله ربیعی مهارت دستگاه‌های اجتماعی حق‌التدریسی هستیم مربیان برنامه‌ریزی خواهیم نمایندگان دستورکار هشت درصدی اختصاص میزان طاقت‌فرسا آیین‌نامه یافته تعداد افراد پیگیری مهارت‌آموزی مهاباد مشکلات غیررسمی بودجه آموزشی آموزش‌های تاکید فارغ‌التحصیلان مطالعات مشترک افزایش می‌دهد دادیم آزمون دولتی مشغول سوالتان تصویب مذاکره اشاره کردیم آیین‌نامه‌ها اولویت مواجه اتخاذ نهایی چاره‌ای تصمیم‌های نیروهای تربیت بسیار اشنویه اجرایی تامین نداریم عنوان دنبال اداری پدیده تحصیل راستا اهمیت استخدامی اشتغال محمودزاده دشوار