برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- شرایط ضمانت تسهیلات صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت برای نیازمندان و مددجویان تحت حمایت کمیته امداد نسبت به سایر بانک‌ها آسان‌تر است.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، رئیس کمیته امداد و مدیرعامل بانک توسعه تعاون با هدف تسهیل و تسریع در ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی به مددجویان تحت حمایت تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد در این مراسم با اشاره به اینکه بانک‌های عامل در برنامه پنجم توسعه پنج هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان تسهیلات به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد پرداخت کردند گفت: با این رقم ۶۸۴ هزار و ۵۶۵ طرح اشتغال ایجاد شده و در نهایت ۴۹۷ هزار و ۸۸۷ خانوار خودکفا شده‌اند که علت اختلاف رقم میان تعداد طرح‌های اشتغال با خانوارهای خودکفا شده برای این است که از زمان پرداخت تا رسیدن به استقلال مالی یک تا دو سال زمان نیاز است.

وی با اعلام اینکه طبق مجوز دولت، مستمری خانوارهایی که از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شده‌اند به خزانه بازنمی‌گردد گفت: این منابع مالی برای حمایت از نیازمندان دیگر هزینه می‌شود.

رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه این نهاد بر چگونگی هزینه تسهیلات پرداختی به مددجویان نظارت دارد تا در مسیر تعیین شده هزینه شود افزود: خوشبختانه حجم اقساط معوق تسهیلات پرداختی به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد حدود یک درصد تا ۱.۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این برای وام‌های کمتر از ۱۵ میلیون تومان یک ضامن نیاز بود ابراز امیدواری کرد که اکنون با افزایش رقم تسهیلات اشتغال بانکی به ۲۰ میلیون تومان، بانک‌های عامل همان یک ضامن را از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد مطالبه کنند، چرا که برخی از مددجویان حتی قادر به معرفی یک ضامن هم نیستند.

فتاح با بیان اینکه رویکرد کمیته امداد از پرداخت کمک های بلاعوض به پرداخت وام به مددجویان در حال تغییر است گفت: البته در چنین وضعیتی زمان بازپرداخت تسهیلات برای مددجویان تحت حمایت طولانی مدت و شرایط ضامن نیز آسان‌تر می‌شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه مشکلات برخی از مددجویان و نیازمندان گاهی با یک میلیون یا دو میلیون تومان رفع می‌‌شود افزود: برای چنین رقم خردی هیچ بانکی وام نمی‌دهد بنابراین تصمیم گرفته شد تا صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت تاسیس شود.تسهیلا ت صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت علاوه بر اینکه بدون بهره پرداخت می‌شود شرایط ضمانت وام‌های آن به مددجویان و نیازمندان نیز آسان‌تر از سایر بانک‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه در هر استان فقط یک شعبه از صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت فعال است و افزایش تعداد شعبه‌ها ممنوع است ادامه داد: باتوجه به اینکه نیروهای شاغل در شعبه‌های این صندوق از نیروهای رسمی کمیته امداد هستند و تقریبا اکثر ساختمان‌های مورد استفاده متعلق به این نهاد است اعلام شده است که در آینده نرخ سه درصدی کارمزد هم حذف شود.

حجت الله مهدیان، مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز در این مراسم ضمن موافقت با پذیرش یک ضامن از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد برای پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی وعده داد که امسال نیز مانند سال گذشته پرداخت تسهیلات به مددجویان این نهاد بیش از سهم تعیین شده این بانک باشد.

وی با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون در برنامه پنجم توسعه در مجموع حدود ۱۴۵ میلیارد تومان به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد وام اشتغال پرداخت کرد گفت: با این رقم حدود ۱۳ هزار و ۵۵۶ فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده است و حدود ۱۰ هزار خانوار از چرخه حمایتی این نهاد خارج شده‌اند.

مهدیان با اعلام اینکه سهم بانک توسعه تعاون از پرداخت تسهیلات اشتغال به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد در سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان بود گفت: البته با همکاری این بانک ۴۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در زمینه اشتغال به مددجویان پرداخت شده که نشان دهنده ۱۲۷ درصد رشد نسبت به رقم تکلیف شده است.

بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان کمیته امداد و بانک توسعه تعاون سقف تسهیلات فردی از ۱۵ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان و رقم تسهیلات طرح‌های کارفرمایی از ۷۵ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین با تایید کمیته امداد بانک‌های عامل اقساط تسهیلات پرداختی به مجریان طرح‌های اشتغال را به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله با شش ماه دوره تنفس دریافت می‌کند.

امداد مددجویان کمیته تسهیلات اینکه تومان پرداخت میلیون حمایت توسعه اشتغال تعاون اشاره صندوق میلیارد نیازمندان پرداختی هزینه شرایط افزایش اعلام طرح‌های شده‌اند بانک‌های آسان‌تر ولایت قرض‌الحسنه گذشته وام‌های مهدیان نیروهای اقساط البته بانکی خانوار مراسم برنامه همکاری مدیرعامل ضمانت ایجاد خودکفا تعیین تاکید حمایتی تعداد افزود