برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > نظامی - مهر نوشت: پایه‌گذار یگان زرهی سپاه گفت: موشک های ما بیش از دو هزار کیلومتر برد دارند در حالی که پیش از انقلاب موشک هیچ جایگاهی در ساختار نظامی ایران نداشت.

مازندمجلس:بخشی از گفتگو با سردار جعفری را در ادامه می‌خوانید؛

ارتباطسپاه و ارتش در دوران دفاع مقدس به چه شکل بود؟

در ابتدامسئولیت جنگ با ارتش بود، این محوریت تا عملیات هویزه ادامه داشت و بعد از آن سپاهکم کم وارد عرصه شد و عملیات هایی را انجام داد. اما از زمانی که شهید صیاد شیرازیفرماندهی را برعهده گرفت یک وحدتی میان سپاه و ارتش شکل گرفت و عمده عملیات هایبعد از آن به صورت مشترک انجام شد که به نظر من این دوره بسیار طلایی در عملیات هایآزادسازی مناطق از تصرف دشمنان مانند عملیات های طریق القدس، ثامن الائمه و رمضانبود. اما بعد از عملیات رمضان سپاه و ارتش به صورت مستقل عملیات انجام می دادند وعملیات های فتح و خیبر کاملا به صورت جدا انجام شد که تا پایان جنگ نیز این روندادامه داشت.

برخیفرماندهان با پذیرش قرارداد ۵۹۸ مخالفبودند، نظرشما در این باره چیست؟

فرماندهان بعد از پذیرش قطعنامه از سوی امام هیچ گونه مخالفتی نکردند وبه صورت کامل از ایشان تبعیت کردند. همه فرماندهان سپاه مطیع فرمان امام خمینی(ره)بودند. اما اینکه این کار تلخ بود درست است و آن به دلیل این است که زحماترزمندگان و خون شهدا و البته آرمان هایی که به دنبال آن بودیم محقق نشده بود. امابا این وجود سپاه خواست امام را پذیرفت و از ایشان تبعیت کرد.

شما دستاورد و نتیجه هشت سال دفاع مقدس را برای ایران در حوزه های مختلف چه می دانید؟

به نظر من آمریکایی ها از موشک ها و تجهیزات ما نمی ترسند، آمریکایی ها از روحیه مردم ایران است که هراسانند و از بسیج عمومی مردم که در زمان جنگ شاهد آن بودیم، واهمه دارند و می دانند اگر اقدامی انجام دهند این بسیج عمومی مجددا شکل گرفته و همه به مقابله با آنها می پردازند.

آقای رفیق دوست در خاطراتشان گفتند که در سفری که به کره شمالی برای خرید تجهیزات داشتند رهبر کره به او گفته بود کشوری که در جنگ است تجهیزات نظامی اش را باید خودش تولید کند. آقای رفیق دوست می گفت سخن رهبر کره جرقه ای در ذهن من بود و امروز ما به جایی رسیده ایم که همه امکانات را خودمان تولید می کنیم. موشک های ما بیش از دو هزار کیلومتر برد دارند در حالی که پیش از انقلاب موشک هیچ جایگاهی در ساختار نظامی ایران نداشت.

از سوی دیگر قبل از انقلاب حدود ۴۵ هزار مستشار نظامی آمریکایی در ارتش ایران حضور داشتند اما امروز  نیاز به هیچ کدام از آنها نیست و همه تجهیزات وزارت دفاع و صنایع خودکفایی در نیروهای مسلح تولید و به کار گرفته می شود. حتی تجهیزاتی که در داخل و توسط جوانان کشور تولید می شود، به برخی از کشورها صادر می کنیم، در حالی که قبل از انقلاب باید پول می دادیم و این تجهیزات را از خارج تهیه می کردیم. اگر جنگ نبود این توانایی ها و خودکفایی ها در حوزه های مختلف به وجود نمی آمد.

بعد ازجنگ شاهد بودیم که سپاه وارد عرصه هایی از قبیل سازندگی، فرهنگی و ... شد. شمادلیل حضور در این عرصه ها را چه می دانید؟

در زمانجنگ، جهاد و لشگرهای مهندسی سپاه امکانات و تجهیزات بسیاری داشتند. از طرفیمهندسین و تحصیلکرده های بسیاری در دوران دفاع مقدس مشغول خدمت بودند. باپایان جنگ این تجهیزات و امکانات و نیروهای زبده وجود داشتند که نمی شد آنها را درپادگانها مستقر کرد و از علم و تجهیزات بهره مند نشد.

تجهیزاتیکه وجود داشت اگر یک ماه مورد استفاده قرار نمی گرفتند از بین می رفتند و غیر قابلاستفاده می شد. از طرفی دیگر دولت فضا و شرایطی را بوجود آورد تا سپاه با استفادهاز علم و تجهیزات وارد عرصه سازندگی و ساخت جاده و سدها شود. به نظر من حضور سپاهدر عرصه سازندگی ضرورتی بود که از این نهاد انقلابی خواسته شد، هنوز هم این اقداماتانجام می‌شود و بسیاری از جاده ها، سدها از جمله سد کرخه با استفاده از همینامکانات موجود در سپاه و توسط فرزندان این ملت در این نهاد ساخته شده است. در خصوصدلایل دیگر و اقداماتی که در حوزه سازندگی توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام شدهباید مسئولین امر همانند سردار عبداللهی توضیحات لازم را بدهند اما به نظر منضرورت و نیاز جامعه دلیل حضور سپاه در این عرصه است.

در عرصهفرهنگی سپاه چندان وارد نشد. شاید بسیج وارد شده باشد اما خود سپاه چندان وارد اینعرصه نشده است. بهترین اقدامی که در عرصه فرهنگی سپاه و دیگر نهادها می توانندانجام دهند انتقال تجربه گرانبهای ۸ سال دفاع مقدس است.

به نظر شما آیا حضور مستشاری سپاه در کشورهایهمسایه موثر بوده و این حضور چه دستاوردهایی برای ایران می تواند در پی داشتهباشد؟ 

حضور مادر سوریه و عراق حضور مستشاری و با خواست دولت های این کشورها بود. شهادت برخی ازعزیزان ما در سوریه هم در ماموریت های مستشاری بوده است. مثلا سردار حسین همدانیدر ماموریت مستشاری که داشت توانست با انتقال تجارب خود از ۸ سال دفاع مقدس، بسیج مردمی در سوریه تشکیل دهد و این نیروهای مردمیتوانستند به مقابله با تروریسم بپردازند.

درسوریه، کشورهای همانند روسیه بسیار قوی تر و پررنگ تر از ایران حضور پیدار کردند.مثلا ارتش روسیه و نیروی هوایی این کشور با قدرت عملیات انجام می داد اما نقشایران تنها مستشاری بوده و وظیفه ما انتقال تجربیات دفاع مقدس به مردم سوریه وعراق برای مقابله با تروریسم است. البته این حضور مستشاری نیز از ما خواستهشده و اگر خواست آنها نبود ما نمی توانستیم در این کشورها حضور پیدا کنیم.

دستاوراین حضور مستشاری در سوریه و عراق برای ایران چه بوده است؟

بر اساسآموزه ها نباید در خانه با دشمن جنگید، بلکه باید بیرون رفت و به مقابله باآنها پرداخت. در مسئله تروریسم و داعش در کشورمان با آنها مقابله نکردیم بلکه باحضور مستشاری و کمک به مردم سوریه و عراق با توطئه گروههای تروریستی مقابله کردیموگرنه با قدرتی که داعش در اوایل کار گرفته بود خطرات بسیاری متوجه منطقه و کشورما بود. به واقع اگر سپاه وارد عمل نمی شد و نیروهای مردمی عراق و سوریهایستادگی نمی کردند باید در مرزها به مقابله با داعش می پرداختیم.

همانطورکه شما می دانید داعشی ها بخش های عظیمی از عراق از جمله قسمتی از کردستان و شهربزرگ موصل را تصرف کرده بودند و به مرزهای ایران نزدیک شده بودند، حضور مستشاریایران در جبهه مقابله با داعش عملی پیش دستانه بود و سازمانی که می تواند ماموریتمستشاری را به خوبی انجام دهد سپاه پاسداران است.

اگراعلام می شد که جوانان ایران برای مقابله با داعش و تروریست ها حضور پیدا کنندمیلیون ها نفر داوطلب و آماده حضور در نبرد علیه تروریسم بودند. امروز تعداد زیادیاز جوانان ایران آموزش دیده اند و برای حضور در جبهه مقاومت و مقابله باتروریسم ثبت نام کردند اما همانطور که همه مسئولین تاکید دارند حضور ما در سوریه وعراق تنها به صورت مستشاری و بنا بر خواست دولتهای قانونی این کشورها است.

موضوعی کهاین روزها بسیار مطرح است بحث رفراندوم در اقلیم کردستان است که با مخالفت شدیددولت مرکزی عراق و کشورهای همسایه از جمله ترکیه و ایران روبرو شده است، شما آیندهاین رفراندوم و اتفاقات را چگونه ارزیابی می کنید؟

در اقلیمکردستان رخداد بسیار خطرناکی است و می تواند تبعات غیرقابل پیش بینی برای کشورهایمنطقه و خود ساکنان اقلیت کردستان در پی داشته باشد البته اگر به پشت صحنه اینحرکت نگاه کنیم حضور رژیم صهیونیستی را می بینیم که با بازگشایی سفارت در اقلیمکردستان این هدف را دنبال می کنند.

هدفآمریکا از دنبال کردن موضوع تجزیه کشورهای غرب آسیا چیست؟

آمریکاییها از بحران در جهان بخصوص در غرب آسیا سود می برند و هر چقدر کشورهای منطقه قدرتکمتری داشته باشند به نفع آمریکا و در راستای اهداف این کشور است، اگر اینکشورها تجزیه شوند قطعا در رسیدن آمریکا به اهدافش کمک بیشتری می کنند.

در پی حوادثمیانمار سپاه پاسداران با صدور بیانیه ای اعلام آمادگی برای کمک رسانی به مردمآواره میانمار کرد. از طرفی برخی سخن از حضور مستشاری سپاه در میانمار را مطرحکرده اند که البته از طرف فرماندهان سپاه رد شد و گفتند که مسئله سوریه و عراق وحضور مستشاری سپاه در این کشورها با خواست دولت های این کشورها بوده و با مسئلهمیانمار بسیار متفاوت است. دیدگاه شما در این باره چیست؟

همانطورکه فرماندهان سپاه گفتند قضیه سوریه و عراق بسیار متفاوت است. حضور مستشاریسپاه در این کشورها به خواست دولت های آنها است. بیانیه سپاه برای کمک رسانی بهمردم مسلمان میانمار از بعد کمک های انسان دوستانه و نه حضور مستشاری است.

بعد از توافقبرجام شاهد عهدشکنی های آمریکا و تحریم ایران به بهانه متفاوت هستیم. از طرفی شاهدهجمه ها و فشارهای مختلف  و البته تحریم ها علیه سپاه و شرکت های مرتبط بااین نهاد انقلابی هستیم. شما دلیل این فشارها را چه می دانید؟

در خصوصبرجام و مسائل پیرامون آن دستگاه دیپلماسی باید ابراز نظر کند اما درباره فشارها وهجمه ها به سپاه باید بگوییم دلیل ان این است که سپاه یک نقش دفاعی و پاسداری ازانقلاب دارد. این نقش در زمان جنگ تحمیلی هم به همین شکل بود. اگر کشوری میخواهد از امنیت برخوردار باشد باید قدرت بازدارندگی داشته باشد و اگر ایران قویباشد صلح نیز برقرار است از طرفی دچار ضعف شود احتمال جنگ نیز وجود دارد. بسیاریاین مسئله را فراموش کردند و یادشان رفته که دلیل تجاویز صدام به ایران احساس ضعفدر نیروهای ایران بود. اگر صدام می دانست و این احساس را داشت که نیروهای نظامیایران به خوبی می توانند از کشور دفاع کنند هرگز به خود اجازه تهاجم نظامی را نمی داد.

قدرتسپاه در دفاع از انقلاب اسلامی دلیل تحریم ها و هجمه ها علیه این نهاد انقلابیاست. سپاه با توانایی که دارد وظیفه دفاع از انقلاب برعهده او گذاشته شده، به همیندلیل هجمه ها از سوی دشمنان داخلی و خارجی به سپاه صورت می گیرد

29212

مستشاری مقابله تجهیزات سوریه عملیات کشورها خواست بسیار نیروهای انقلاب سازندگی بسیاری تولید سردار داشتند البته تروریسم دارند فرماندهان کشورهای نظامی امروز میانمار متفاوت کردستان تحریم انتقال مسئله تواند امکانات جوانان مختلف بودیم چیست؟ دنبال آمریکایی دانید؟ گرفته گفتند رفراندوم اقلیمکردستان ادامه پاسداران تجزیه کیلومتر منطقه همانطورکه نزدیک هستیم فشارها احساس جعفری مرزهای بیانیه رسانی وعراق آمریکا مردمی استفاده انقلابی مسئولین فرهنگی توانایی اقدامی خودکفایی عمومی همانند چندان دشمنان برعهده روسیه کشوری ماموریت تبعیت پذیرش وظیفه