برگزیده ها

مازندمجلس: وزیرخارجه روسیه گفت که تلاش‌های مشترک روسیه، ایران و ترکیه در راستای بهبود اوضاع داخلی سوریه موفقیت‌آمیز بوده است.

مازندمجلس: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این سوال که روسیه از روابط خوبی با ایران و ترکیه برخوردار است، مسکو نقش این دو کشور در سوریه و عراق را چگونه می‌بیند؟ گفت: روسیه به همکاری با ایران و ترکیه در چارچوب حل بحران سوریه و کمک به بغداد در مقابله با تهدیدات تروریست‌ها و گروهک داعش اهمیت زیادی می‌دهد و ما معتقدیم که تلاش‌های مشترک روسیه، ایران و ترکیه در راستای تغییر اوضاع سوریه موفقیت‌آمیز بود و پایگاه‌های گروهک داعش، النصره و دیگر گروهک‌های تروریستی را نابود کرد، همچنین شرایط لازم برای برگزاری یک گفت‌وگوی گسترده و سازنده میان اطراف مختلف سوری را به وجود آورد.
وی افزود: از جدیدترین نتایج همکاری‌های این سه کشور رسیدن به توافقاتی در ششمین نشست آستانه که در 14 و 15 سپتامبر برگزار شد و ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب است.
لاوروف ادامه داد: در حقیقت شرایط ضروری برای پایان دادن به جنگ میان برادران سوری و نابودی کامل تروریست‌ها و بازگشت ملت سوریه به زندگی مسالمت‌آمیز به وجود آمد و هدف ما از همکاری با تهران و آنکارا توقف جنگ در سوریه، حل بحران و درگیری از طریق راه‌حل‌های سیاسی، کاهش سطح خشونت و بهبود اوضاع انسانی در آن کشور است.
وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: همکاری‌های عملی در تمام زمینه‌ها و تماس‌های روزانه نشان می‌دهد که ایران و ترکیه به معنای کامل کلمه نقش مهمی در تضمین ثبات در سوریه و عراق ایفا می‌کنند و با وجود چالش‌های پیچیده و متعدد در منطقه خاورمیانه، ما معتقدیم که گسترش همکاری سیاسی خارجی میان مسکو، آنکارا و تهران به سود تمام کشورهای منطقه خواهد بود.
وی افزود: ما قبل از هر چیز به منظور مقابله با گروهک‌های تروریستی در عراق و سوریه و عادی سازی اوضاع در منطقه خاورمیانه به همکاری و تبادل نظر و فعالیت مستمر با شریکان‌مان در ترکیه و ایران ادامه می‌دهیم و در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با همتای ترکیه‌ای خود در 28 سپتامبر در مورد این امر و پایبندی به توافقات آستانه گفت‌وگو شد.
سوریه روسیه ترکیه همکاری اوضاع منطقه لاوروف سپتامبر آستانه افزود همکاری‌های تهران سیاسی آنکارا شرایط خاورمیانه ادامه معتقدیم بحران خارجه موفقیت‌آمیز تغییر مقابله تروریست‌ها تروریستی گروهک‌های می‌دهد گروهک همچنین