برگزیده ها
بهره‌گیری از توان داخل؛ امتیاز ویژه قراردادهای جدید نفتی

مازندمجلس: مشاور ارشد صنعتی وزیر نفت، امکان استفاده بیشتر از توان داخلی را از امتیازهای مدل جدید قراردادهای نفتی عنوان کرد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت؛ محمدرضا نعمت زاده، مشاور ارشد صنعتی وزیر نفت، در نشست با فعالان صنعت نفت در اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر توانمندسازی بنگاه‌های صنعت نفت کشور گفت: بسیاری از سازندگان و پیمانکاران داخلی هنوز با استانداردهای روزآمد دنیا فاصله دارند، حال آنکه برای همکاری با شرکت‌های خارجی در اجرای پروژه‌های بزرگ داخلی، باید سطح علمی و فنی خود را ارتقا دهند، ارتقای کیفیت شرکت‌های داخلی نیاز به همکاری بیشتر با بنگاه‌های خارجی و نیز استفاده از مشاوران خارجی دارد.

وی ادامه داد: در قراردادهای جدید نفتی، منظور از شرکت‌های داخلی تنها بنگاه‌های واقعی بخش‌ خصوصی نیست و در متن این قرارداد به شرکت‌های ایرانی اشاره شده است که می‌تواند شامل بنگاه‌های نیمه‌دولتی و دولتی نیز شود.

مشاور ارشد صنعتی وزیر نفت یکی از ویژگی‌های قراردادهای جدید نفتی را وجود امتیازها و جرایم تعیین شده در آن عنوان کرد و گفت: بر این اساس، امتیازهای ویژه‌ای برای استفاده از توان داخلی در قراردادهای نفتی لحاظ شده است، به طوری که هر شرکت ایرانی که در مناقصات این قراردادها شرکت می‌کند به هر اندازه که سهم استفاده از تولیدات داخلی را بیشتر کند، امتیاز بالاتری دریافت خواهد کرد.

نعمت زاده تصریح کرد: اگر برندگان مناقصات نتوانند به تعهدهای خود مبنی بر استفاده حداکثری از توان داخلی عمل کنند، با جرایمی روبه‌رو می‌شوند..

وی با بیان این‌که سازندگان داخلی باید توان و دانش فنی خود را هرچه سریع‌تر ارتقا دهند تا بتوانند یک پای مشارکت در قراردادهای جدید نفتی شوند، افزود: شرکت‌های بخش خصوصی در صنعت نفت باید کارهای انفرادی را کنار گذاشته و طی اجماع و مشارکت با یکدیگر در این قراردادها ورود پیدا کنند.

مشاور ارشد صنعتی وزیر نفت یکی از نقاط ضعف بنگاه‌های داخلی را مقوله ایمنی، بهداشت محیط کار و محیط زیست (HSE) عنوان کرد و خواستار توجه بیشتر سازندگان و پیمانکاران صنعت نفت به این موضوع و ارتقای این شاخص شد.

نعمت‌ زاده عنوان کرد: شرکت‌های ایرانی در ارائه قیمت در مناقصات پروژه‌های نفتی، باید دقت بیشتری به خرج دهند، در برخی شرایط شاهد آن بوده‌ایم که شرکت ایرانی تا ۲ برابر قیمت بنگاه‌های خارجی، پیشنهاد داده‌اند. بنگاه‌های ایرانی با رصد دقیق قیمت‌ها در بازارهای جهانی و شرکت‌های رقیب خارجی، فرصت حضور خود در پروژه‌های نفتی داخلی را از دست ندهند.

نفت داخلی شرکت‌های بنگاه‌های خارجی ایرانی قراردادهای صنعتی مشاور استفاده عنوان مناقصات بیشتر پروژه‌های سازندگان قراردادها امتیاز مشارکت پیمانکاران ارتقا خصوصی همکاری ارتقای