برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس‌جمهور گفت: ما تغییر مرزهای جغرافیایی را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت، تصمیم‌های اشتباهی که برخی از سران این اقلیم اتخاذ کردند باید آن را جبران کنند.

مازندمجلس: حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان همتای ترکش با بیان اینکه از حضور رئیس‌جمهور ترکیه جناب آقای اردوغان برای پاسخ مثبت به دعوت اینجانب برای سفر به ایران و تشکیل چهارمین نشست مشترک راهبردی بین دو کشور تشکر و سپاسگذاری می‌کنم،  گفت: دو کشور ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مسلمان دوست و قدرتمند در منطقه، امروزه لنگر ثبات در منطقه حساس خاورمیانه هستند.وی افزود: بر این نکته تاکید می‌کنم ظرف سال‌های اخیر روابط دو کشو در زمینه‌های سیاسی منطقه‌ای و فرهنگی و اقتصادی روز به روز در حال توسعه بوده است. در جلسه خصوصی امروز با رئیس‌جمهور محترم ترکیه و همچنین در جلسه مشترک همکاری‌های راهبردی راجع به توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور تصمیمات مهمی اتخاذ شد. توسعه روابط بانکی بین دو کشور و تجارت با پول ملی دو کشور از تصمیم‌های مهم امروز بود.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: مقرر شد تصمیم‌هایی که امروز راجع به توسعه روابط بانکی گرفتیم تا پایان هفته آینده نهایی شود. در زمینه ترانزیت کالا بین دو کشور در سه نقطه مهم مرزی که تسهیلات در زمینه معبر‌ها و مسائل گمرکی می‌تواند به توسعه روابط کمک کند، تصمیم گرفته شد هر 3 مرز به صورت 24 ساعته به کار ادامه دهند و 2 مرز از فردا  24 ساعته می‌شود و مرز سوم نیاز به کارهای فنی و ساختمانی دارد که  با اتمام آن مراحل،  آن هم 24 ساعته می‌شود. در زمینه روابط نفت و گاز تصمیم بر این شد که طرف ترکیه گاز بیشتری از ایران برداشت کند و در این زمینه بین دو وزارتخانه مذاکره صورت گیرد و همچنین طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد آماده استقبال از سرمایه‌گذاران ترکیه در بخش گاز است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر توسعه گردشگی بین دو کشور اظهار داشت: اراده دولت بر این مبنا است که توسعه بخش اقتصادی و تجاری را به گونه‌ای باشد که رقم آن به مرز 30 میلیارد دلار برسد.
روحانی با اشاره به تحولات منطقه و مذاکرات صورت گرفته  با رئیس‌جمهور ترکیه در زمینه اقلیم کردستان گفت: با توجه به مسائل منطقه‌ای به ویژه سوریه و اقلیم  کردستان عراق مذاکراتی مفصل داشتیم. دو کشور تشدید اختلافات قومی و مذهبی که از سوی توطئه‌گران و بیگانگان برای منطقه ما طراحی شده و همچنین مسئله تجزیه‌طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نمی‌پذیرند و از دیدگاه دو کشور، عراق یک کشور واحد است، سوریه یک کشور واحد است.
وی اضافه کرد: ما تغییر مرزهای جغرافیایی را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت. کردستان عراق از همسایگان خوب و برادر ما است و ما نمی‌خواهیم فشاری را به مردم کردستان عراق وارد کنیم، اما تصمیم‌های اشتباهی که برخی از سران این اقلیم اتخاذ کردند باید آن را جبران کنند. بنابراین 3 کشور ایران، ترکیه و عراق ناچار هستند با اقدامات جدی و ضروری خودشان اهداف راهبردی را در منطقه تامین کنند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مبارزه با تروریسم به عنوان یکی از اهداف مهم دو کشور است و ما با هرگروه تروریستی هرکجا که باشند باید مبارزه کنیم چه بنام داعش باشد چه به قول آقای اردوغان دَعش باشند، چه جبهه‌النصره باشند و یا به هر اسم دیگری! باید بدون اراده قدرت‌های منطقه، دولت‌های منطقه تروریسم اجازه فعالیت‌های ناجوانمردانه و ضدانسانی را نداشته باشند.
منطقه ترکیه توسعه رئیس‌جمهور روابط زمینه عنوان مشترک باشند کردستان اقتصادی همچنین ساعته امروز اقلیم راهبردی اردوغان روحانی نمی‌پذیرند اراده سوریه اهداف مبارزه تصمیم تروریسم جبران تجزیه‌طلبی می‌کنم منطقه‌ای اتخاذ بانکی تاکید اضافه تصمیم‌های مسائل