برگزیده ها
کدخدایی:هیأت اندیشه‌ورز جایگزین مجمع تشخیص یا هم‌عرض آن نیست

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری گفت: هیأت اندیشه‌ورز جایگزین مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هم عرض آن نخواهد بود. قطعا یک نهاد مستقلی در داخل مجلس خبرگان رهبری خواهد شد که بتواند وظیفه مطالبه‌گری را انجام دهد.

مازندمجلس:امید کرمانی‌‌ها: لازمه دید‌ه بانی انقلاباسلامی آن است که فارغ از قیل و قال‌های سیاسی همه دست‌اندرکاران و اتاق‌های فکرآنان، عمق مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در ابعادی وسیع با نگاهی راهبردی رصد وارزیابی کنند و سپس از مسئولان ذی‌ربط مورد مطالبه قرار دهند تا آنها در این مسیرحرکت کنند. در این صورت است که نظام جمهوری اسلامی در پیمودن مسیر خود از اهداف وآرمان های کلان انقلاب اسلامی فاصله نخواهد گرفت.

بر همین اساس عباسعلی کدخداییرئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری می گوید: با توجه به اینکه باید به مسیر طی شدهدر نظام جمهوری اسلامی ایران از آغاز تا کنون توجه و مشخص شود چقدر با اهداف وآرمان های کلان انقلاب اسلامی همخوانی دارد بنابراین موضوعات کاری هیأت اندیشه ورزرا نباید به مسائل جزیی و سیاسی یا اختلاف سلیقه ها فرو بکاهیم.

مشروح گفتگوی این عضو شورای نگهبان با خبرگزاری خبرآنلاین را در ادامه بخوانید.

****

رهبر معظم انقلاب در دیداری که با اعضای مجلسخبرگان داشتند به تشکیل هیأت اندیشه ورز تأکید کردند، درباره این هیأت و اختیاراتشدو دیدگاه مطرح می شود، برخی هیأت اندیشه ورز مجلس خبرگان را به عنوان یک بازویمشورتی به مثابه مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیف می کنند که قرار است در تحقق اهداف انقلاب بررسی هایی انجام دهد و برآوردی از پیشرفت ها، توقف ها و احیاناپسرفت ها داشته باشد، دیدگاه دوم می گوید هیأت اندیشه ورز شیوه و روش مطالبه گریمجلس خبرگان از مسئولان نظام را می خواهد سامان دهی کند تا هر موضوعی به عنوان مصداقمطالبه گری مجلس خبرگان مطرح نشود بلکه با یک بررسی همه جانبه درباره موضوعات،مصادیق مشخص و انتقال ایرادات و اشکالات به مسئولان مربوط با در نظر گرفتن تمامجهات صورت گیرد،  نظر شما به عنوان رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری درباره ضرورت تشکیل هیأتاندیشه ورز چیست؟

سال گذشته رهبر معظمانقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به ضرورت مطالبه گری از روسای قوه مجریه،قوه مقننه و قوه قضائیه اشاره کردند اما اینکه این مطالبه گری در چه ظرف و چه شکلیانجام شود، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای مجلس خبرگان مسئله راتشریح و تبیین و به تشکیل هیأت اندیشه ورز تأکید کردند.

اکنون بر مجلس خبرگان رهبریفرض است که هر چه زودتر در لبیک به ندای رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، اقدام اساسی،عملیاتی و عاجل را برای تشکیل هیات اندیشه‌ورز و پیگیری مطالبات راهبردی برای تحکیمپایه‌های انقلاب اسلامی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی محکم‌تر از گذشته انجامدهد. به نظر من هم در فرمایشات قبلی و هم در فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب آمد کهاین هیأت اندیشه ورز در حوزه های راهبردی باید مطالباتی را پیگیری و در راستایوظیفه مطالبه گری باید ورود داشته باشد. در واقع بررسی های اولیه و تبیین راهکارهارا انجام دهد تا بتواند تحقق مطالبات را از مسئولان ذی ربط در خواست کند بنابراینهیأت اندیشه ورز جایگزین مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هم عرض آن نخواهد بود. قطعا یکنهاد مستقلی در داخل مجلس خبرگان رهبری خواهد شد که بتواند وظیفه مطالبه گری راانشاءالله انجام دهد.

در چه حوزه هایی باید هیأتاندیشه ورز ورود داشته باشد چون مباحث گسترده و موضوعات متعدد است. به نظر شما چه اولویتبندی هایی باید صورت گیرد؟ آیا اولویت بندی هیأت اندیشه ورز در مطالبه گری موضوعاتاز مسئولان باید براساس نامگذاری سال باشد یا ضرورت های روز کشور در حوزه داخلی وخارجی باید ملاک عمل قرار گیرد یا....

طبیعتا در اولویت بندی مباحث در هیأت اندیشه ورز، مسائل ساده و جزیی اجرایی جایی نخواهد داشت. مقام معظم رهبریاشاره کردند که باید در حوزه مسائل راهبردی یا مسائل کلان کشور مطالبه گریانجام شود که اینها تعریف خاص خودش را در مباحث مدیریتی و علوم سیاسی دارد. ماباید در حوزه راهبردی ورود کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی مثال هایی همچون موضوعارزش پول ملی را مطرح کردند بنابراین مسائل جزیی که قوای سه گانه یا دستگاه هایاجرایی مشغول انجام آنها هستند شامل موضوع مطالبه گری هیأت اندیشه ورز نمی شودبلکه هیأت اندیشه ورز باید مسیر اصلی و کلان نظام را بررسی کند که آیا انحرافی دربین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامیصورت گرفته یا خیر. نکات کلان و تأثیرگذار و با اهمیت نظام جمهوری اسلامی ایراناست که انشاءالله اگر این هیأت تشکیل شود -که از نظر ما تشکیلش جزء ضرورت ها است-می تواند در این حوزه ها ورود کند و پیگیری انجام دهد.

خود شما به طور مصداقیورود هیأت اندیشه ورز در کدام موضوعات را اولویت می دانید؟

من بحث سیاست خارجی رااولویت می دانم چون الان دشمن در حوزه سیاست خارجی مشکلات زیادی را برای ما ایجادمی کند و لازم است در حوزه سیاست خارجی یک راهبرد اساسی و یک تلاش موثری را داشتهباشیم تا اقدامات ما خدایی نکرده انفعالی نباشد بلکه در تعیین سرنوشت آینده جمهوریاسلامی موثر واقع شود.

در حوزه سیاست داخلی پیگیریچه موضوعی را اولویت می دانید؟

در حوزه سیاست داخلی، اگربخواهیم جزیی تر بگوییم اقتصاد و معیشت موضوع است. حوزه اقتصاد الان عرصه ای استکه همه مسئولان کشور در توجه به آن متفق القول هستند. انشاءالله یک حرکت و تحولاساسی در این حوزه صورت بگیرد، به گونه ای که بتواند نیازهای جامعه امروز را فراهمو تأمین کند و خدایی نکرده تعبیر ناکارآمدی به جمهوری اسلامی منتسب نشود.

همواره در ادوار مختلفانتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستااین بحث مطرح بود که نامزدها یکسری مطالب یا وعده هایی می دهند یا انتقادهایی را ازمسئولان گذشته مطرح می کنند، این مسئله پیام غلطی را به جامعه می دهد چون مردم درحوزه ای شروع به مطالبه گری می کنند که با واقعیت ها همخوانی ندارد. به نظر شما برایاصلاح این روند، حالا که اعضای مجلس خبرگان رهبری قرار است مطالبه گری صحیح ومناسب داشته باشند و به این مطالبه گری حالت عمومی دهند تا از سوی مسئولان دستاندرکار پیگیری شود، رسالت مهمی بر دوش هیأت اندیشه ورز قرار دارد یا خیر؟

قطعا همین طور است. باتوجه به اینکه باید به مسیر طی شده در نظام جمهوری اسلامی ایران از آغاز تا کنون توجهو مشخص شود چقدر با اهداف و آرمان های کلان انقلاب اسلامی همخوانی دارد بنابراین موضوعاتکاری هیأت اندیشه ورز را نباید به مسائل جزیی و سیاسی یا اختلاف سلیقه ها فروبکاهیم. باید ببنیم جمهوری اسلامی برای چه شکل گرفت، اهداف انقلاب اسلامی چه بود وآیا در این 38 سال گذشته این مسیر را درست رفتیم یا خیر، اگر احساس ضعفی می شود واگر احساس اشتباهی می شود تلاش کنیم از همه کسانی که دست اندرکار هستند بدون توجهبه مسائل سیاسی درخواست کنیم مسیرشان را اصلاح کنند تا جمهوری اسلامی ایران به آناهداف و آرمان های اصلی خودش برسد.

پاشنه آشیل را برای هیأتاندیشه ورز چه می دانید، چون بعضی می گویند اگر بحث مطالبه گری هیأت اندیشه ورز دروادی روزمرگی بیفتد خروجی حاصل نخواهد شد، نظر شما چیست؟

خیر، امیدواریم این طورنباشد و انشاءالله در شکل گیری و روش کار هیأت اندیشه ورز دقت شود تا بتوانند آنچهمورد توجه مقام معظم رهبری، مصلحت کشور و مفید برای مردم است، همان مسیر تعقیب،پیگیری و محقق شود.

29214

 

 

اسلامی اندیشه انقلاب مطالبه خبرگان جمهوری مسائل مسئولان سیاسی اهداف تشکیل سیاست رهبری پیگیری راهبردی اعضای اولویت موضوعات نخواهد ضرورت بررسی گذشته هیأتاندیشه خارجی درباره مصلحت عنوان همخوانی ریاست تشخیص بتواند اینکه انشاءالله داخلی مباحث بنابراین موضوع جامعه آرمان احساس فرمایشات اقتصاد خدایی نکرده دانید؟ دیدگاه سلیقه شورای اختلاف نباید جایگزین وآرمان تأکید اندیشه‌ورز تبیین اساسی مسئله دیدار موضوعی چیست؟ مطالبات