برگزیده ها

مازندمجلس: سفیر عراق در روسیه با اشاره به اینکه بغداد همه امکانات لازم برای تضمین ثبات در کشور را در اختیار دارد به بیان موضع درباره احتمال درگیری نظامی میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق پرداخت.

مازندمجلس:  روسیاالیوم گزارش داد: حیدر منصور هادی سفیر عراق در روسیه گفت: عراق همه امکانات لازم برای تضمین امنیت و ثبات کشور را دارد.
وی هر گونه برخورد نظامی میان نیروهای دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق را در حال حاضر بعید دانست و افزود: پارلمان عراق به دولت اجازه استفاده از همه ابزار از جمله نظامی را داده است اما در حال حاضر بعید است گزینه نظامی مورد توجه قرار گیرد.
حیدر منصور هادی بیان کرد: به نظر من دو طرف می دانند که این درگیری تبعات وخیمی برای همه دارد. همکاری محکم میان نیروهای عراقی و پیشمرگه در جنگ با داعش احتمال درگیری را کاهش خواهد داد.
وی تاکید کرد: بغداد بر گفتگو با کردها در چارچوب قانون اساسی اصرار دارد؛ قانون اساسی که کردها با برگزاری همه پرسی در ۲۵ سپتامبر گذشته آنرا نقض کرده اند. ما باید مشکلات موجود را از طریق گفتگو و در چارچوب قانون اساسی حل و فصل کنیم. در سال ۲۰۰۵ استانهای اربیل، سلیمانیه و دهوک به قانون اساسی رای دادند و نتایج آن این بود که ۹۹ درصد در استانهای کردی آری گفته اند این مفهومش این است که کردها باید به قانون اساسی پایبند باشند.
سفیر عراق در روسیه گفت: موضوعات اختلاف میان دولت مرکزی و اقلیم شامل اداره استان کرکوک و برخی مناطق آزادشده از لوث داعش و نیز موضوع صادرات نفت است زیرا کردستان روزانه بیش از ۹۰۰ بشکه بدون موافقت بغداد نفت صادر می کند.
درباره درگیری میان نیروهای دولت مرکزی و پیشمرگه بیان کرد: بغداد بر خروج نیروهای پیشمرگه از اراضی که آن را پس از آزادسازی از داعش اشغال کرده اند، اصرار دارد. حیدر العبادی نخست وزیر عراق آشکارا از کردها خواسته است که از مناطق مذکور بیرون بروند.

قانون اساسی نیروهای بغداد درگیری نظامی کردها مرکزی پیشمرگه روسیه اصرار نفت مناطق استانهای چارچوب اقلیم اربیل احتمال گزارش منصور کردستان گفتگو