برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس‌جمهوری افغانستان با ابراز اطمینان از توانایی نیروهای داخلی برای حفظ امنیت کشورش، هدف نهایی خود را صلح با طالبان دانست.

مازندمجلس:
اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در مصاحبه اختصاصی با بی‌بی‌سی در پاسخ به پرسشی درباره توانایی نظامی کشورش گفت با وجود محدودیت‌های موجود، ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان در چند سال گذشته پیشرفت فراوانی کرده‌اند و این پیشرفت‌ها ادامه خواهد داشت.
 اشرف غنی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند چه زمانی نیروهای ناتو بتوانند از افغانستان خارج شوند، گفت: "ما یک طرح امنیتی داریم و به سرعت در مسیر آن حرکت می‌کنیم." او افزود: "به وضعیت وزارت دفاع ما در حال حاضر و شرایط آن در سه سال پیش نگاه کنید. در سال جاری، جنگ به شکلی عالی مدیریت شد زیرا ما مثل یک کودک دوازده ساله بودیم که مسئولیت یک فرد سی ساله را بر عهده گرفتیم، اما در این مسیر، رشد کردیم و حالا از لحاظ مدیریتی و رهبری، واقعا داریم به خوبی جا می‌افتیم."
رئیس‌جمهوری افغانستان در مورد زمان تحقق اهداف طرح امنیتی خود گفت: "فکر می‌کنیم ظرف چهار سال نیروهای امنیتی ما بتوانند وظیفه خود را در چارچوب قانون اساسی برعهده بگیرند که عبارت است از داشتن انحصار مشروع قدرت."
خبرنگار این شبکه در ادامه این سوال را مطرح کرد که با توجه به تلفات سنگین ارتش ملی افغانستان در سال گذشته، آیا باز هم می‌توان از دستیابی به توانایی کامل ارتش ظرف چهار سال سخن گفت یا خیر. اشرف غنی پاسخ داد: "البته این تلفات قلب مرا می‌شکند اما باید درک کنید که پیش از این یکصد یا یکصد و ده هزار نیروی ایساف در افغانستان بودند که خارج شدند، آنها هم متحمل تلفات می‌شدند و چند هزار تلفات دادند. ما عملیات خود را بدون پوشش هوایی، بدون برخورداری از (یگان‌های) زرهی و غیره انجام داده‌ایم. ما دارای ارتش یک کشور در حال توسعه هستیم اما من به ایثارگری آنها فوق‌العاده افتخار می‌کنم و وضعیت ما اخیرا بهبود یافته است."
رئیس‌جمهوری افغانستان در مورد درگیری با طالبان هم گفت، این گروه دو هدف را دنبال می‌کرده است؛ یکی سرنگونی حکومت و دیگری ایجاد "جغرافیاهای سیاسی" یعنی کنترل کامل مناطقی که در تصرف دارد. او افزود: "طالبان در هر دو هدف به طرز فاجعه‌باری ناکام مانده است." غنی با اشاره به تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: "طالبان بزرگترین صادرکننده هروئین در جهان است، چرا توجه جهانیان بر این هروئین متمرکز نیست؟ آیا این یک جنگ عقیدتی است یا جنگ مواد مخدر؟" او افزود: "باید به این مجرمانه شدن اقتصاد رسیدگی شود."
اشرف غنی در عین حال دستیابی به توافق صلح با طالبان را تنها راه حل مشکلات کشورش دانست و در مورد هدف نهایی خود گفت که "کل استراتژی ما فراهم کردن زمینه دستیابی به یک راه حل سیاسی است و یک راه حل سیاسی، راه حلی منتج از مذاکره است و باید بر این موضوع تمرکز کنیم."
رهبر افغانستان با تاکید بر لزوم کاهش خشونت و دستیابی به صلح گفت: "ضرورت دارد به مردم این فرصت داده شود که زندگی خود را بکنند. چهل سال است که فضای تنفس از ما دریغ شده است و این شاهدی بر توان مقاومت مردم ماست زیرا هر کشور دیگری در چنین شرایطی از هم فرو می‌پاشید."
در مورد احتمال موفقیت دستیابی به صلح با طالبان، رئیس‌جمهوری افغانستان به مذاکرات بین دولت کلمبیا و شورشیان فارک در آن کشور اشاره کرد و آن را نمونه‌ای برای مذاکره و صلح در کشور دانست.
در بخش‌های دیگر این مصاحبه، غنی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به خاطر اعلام آمادگی برای ادامه حضور نظامی در افغانستان قدردانی کرد. ترامپ تاریخی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تعیین نکرده و گفته است که تصمیم‌گیری در مورد ادامه حضور در آن کشور تابع شرایط است.
رئیس‌جمهوری افغانستان از تصمیم خود برای اصلاحات بنیادی در ساختار دولت از جمله تشدید مبارزه با فساد نیز سخن گفت و اظهار داشت: "اولین اصل در مبارزه با فساد این است که خود شما به فساد آلوده نشوید و با آن مقابله کنید. هر کس که درگیر فساد شود، بدون توجه به ارتباط و وابستگی‌های او، باید در برابر قانون یکسان باشد." غنی گفت که "یک ژنرال سه ستاره را که من ترفیع داده بودم، حالا در زندان است زیرا معلوم شد که سوخت سرقت می‌کرده است، همچنین یکی از ثروتمندترین افراد در کشور که مردم فکر می‌کردند نمی توان به او دست زد، زندانی است." او اعلام کرد: "می‌توانید از هر کسی در قوه قضائیه بپرسید، من به طور کامل از این مبارزه حمایت می‌کنم."
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حدود دو سال دیگر برگزار می‌شود. در این مصاحبه، از اشرف غنی در مورد برنامه او برای این انتخابات سوال شد. او گفت: "اگر هدف برگزاری انتخابات فقط همین باشد، هرگز به اصلاحات دست نمی‌زنید؛ هدف شما باید اصلاحات باشد، انتخابات وسیله است و نه هدف. شما نامزد رسیدن به یک مقام می‌شوید تا کاری را انجام دهید نه اینکه موقعیت خود را برای همیشه حفظ کنید. سیاستمداران بسیار محافظه‌کار می‌شوند اما شرایط زمان ما مستلزم قدرت تخیل و شهامت در عمل است."
افغانستان طالبان رئیس‌جمهوری دستیابی ادامه تلفات امنیتی انتخابات نیروهای سیاسی اصلاحات مصاحبه مبارزه شرایط افزود دیگری اشاره ترامپ اعلام می‌کرده مذاکره دانست هروئین وضعیت کشورش نظامی توانایی نهایی گذشته بتوانند قانون توافق می‌کنیم داریم می‌کنم