برگزیده ها

مازندمجلس: ترامپ رهبر کره شمالی را "مرد موشکی دیوانه" خوانده که مذاکره با او بی فایده است، اما مدیران ارشد سیا ارزیابی متفاوتی از شخصیت رهبر کره شمالی و استراتژی دولت پیونگ یانگ دارند.

مازندمجلس:
گروهی از مدیران و کارشناسان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) در جریان یک نشست سالانه در دانشگاه جورج واشنگتن رهبر کره شمالی را مورد ارزیابی قرار داده و او را بر خلاف تصویری که از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ارایه می شود، یک بازیگر منطقی خواندند که خواهان جنگ با آمریکا نیست.
به نقل از وب سایت روزنامه "واشنگتن تایمز" آمریکا در جریان نشست سالانه روز چهارشنبه "سیا" در دانشگاه جورج واشنگتن، گروهی از مدیران و کارشناسان ارشد سیا ارزیابی خود را نسبت به رهبر کره شمالی ارایه دادند.
" یونگ سوک لی" معاون مدیر مرکز تازه تاسیس "ماموریت کره" در سازمان سیا در سخنانی در جریان این نشست سالانه، "کیم جونگ اون" را نه فردی دیوانه بلکه "بازیگری بسیار منطقی" خواند که خواهان جنگ با آمریکا نیست.
او گفت: آخرین فردی که خواهان جنگ در شبه جزیره کره است، کیم جونگ اون است.
ارزیابی مدیران سازمان سیا از رهبر کره شمالی: بازیگری بسیار منطقی که جنگ نمی خواهد
او بر خلاف ترامپ که رهبر 35 ساله کره شمالی را "دیوانه" خطاب کرده و مذاکره با رژیم پیونگ یانگ را بی فایده عنوان کرده است، گفت: او نیز همانند رهبران همه رژیم های دیکتاتوری دو چیز می خواهد: حکومتی بلند مدت و با دوام و مرگ آرام در بستر خود در شرایط صلح.
این مدیر سیا گفت یکی از مشکلات در نظام های دموکراتیک همچون ایالات متحده نادیده گرفتن تمایل به محافظه کاری در  بسیاری از رژیم های اقتدارگرا و دیکتاتوری است.
او گفت: بر خلاف همه لفاظی های رهبر کره شمالی او هیچ تمایلی برای درگیری نظامی با ایالات متحده آمریکا و متحدان منطقه ای آن ندارد.
در این کنفرانس " مایکل کولینز" معاون مدیر مرکز شرق آسیا در سازمان سیا و نیز " جوزف دترانی" سفیر سابق و مذاکره کننده ارشد آمریکا در بحران کره شمالی نیز با " یونگ سوک لی" هم عقیده بودند.
این دو نز براین عقیده بودند که هدف رهبر کره شمالی از تهدید کردن آمریکا حمله موشکی به خاک ایالات متحده آمریکا نیست بلکه بیرون کردن نیروهای آمریکایی از شبه جزیره کره و تضمین بقای رژیم پیونگ یانگ از گزند تغییر رژیم است.
سفیر "دترانی " در این باره گفت: کره شمالی بر این باور است که استراتزی ایالات متحده آمریکا در شبه جزیره کره بر مبنای تغییر رژیم در پیونگ یانگ بنا نهاده شده و آنها برای بقای حکومت شان تلاش می کنند. آنها برای بقای خود می جنگند و بر این باورند که تنها با داشتن سلاح هسته ای است که از تعرض دیگران در امانند.
به گفته این دیپلمات آمریکایی: کره شمالی به هیچ وجه از سلاح هسته ای استفاده نخواهد کرد چون به دنبال خودکشی نیست.
مایکل کولینز از مدیران ارشد سازمان سیا نیز در سخنان خود در این نشست گفت بحران شبه جزیره کره  قسمتی از یک چالش بزرگ ایالات متحده آمریکا در شرق آسیاست و آن نحوه مدیریت افزایش قدرت چین در آسیاست.
چین مهم ترین متحد و شریک اقتصادی پیونگ یانگ است و دولت ترامپ همان طور که پیشتر در دولت اوباما نیز شاهد آن بودیم از اهرم فشار به چین برای مهار کره شمالی استفاده می کند.
چین اخیرا اعلام کرد به تحریم های جامعه جهانی علیه کره شمالی وفادار خواهد بود، اما به گفته کولینز دولت پکن باید بسیار بیشتر از این برای حل بحران شبه جزیره کره اقدام کند.
درباره رویکرد چین به بحران شبه جزیره کره " یونگ سوک لی " معتقد است: هدف چین بازگرداندن صلح و ثبات به شبه جزیره کره نیست بلکه هدف پکن تداوم تقسیم دایمی شبه جزیره  کره به دو بخش شمالی و جنوبی است.
به گفته این مدیر سیا تنها راهی که دولت پکن را وادار به فشار بیشتر به کره شمالی خواهد کرد دیدن عزم و جدیت دولت آمریکا در این باره است.
شمالی آمریکا جزیره ایالات متحده ارزیابی بحران پیونگ مدیران بسیار خواهان منطقی ترامپ دیوانه جریان سالانه واشنگتن کولینز دترانی بیشتر آسیاست استفاده تغییر آمریکایی عقیده بازیگری کارشناسان گروهی موشکی دانشگاه ارایه دیکتاتوری مذاکره معاون مایکل