برگزیده ها
فغان خانوارهای ایلامی : با دانش آموختگان بیکار چه کنیم

مازندمجلس: ایلام- ایرنا- ایلام از بیکاری فرزندان دانش آموخته خود رنجور است،به تعبیر دیگر کم درآمدترین خانوارهای کشور هزینه سنگین دانشگاه فرزندان را با نه فقط با عرق جبین که با قرض و ..تامین کرده اند اکنون دانشگاه رفته ای بیکار تحویل گرفته اند، حدس بحرانی که معیشت و آمال خانوارهای ایلامی را بازیچه قرار داده است نباید خیلی مشکل باشد حتی اگر ایلامی نباشید.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، دیروز به امید یافتن هر نوع شغلی برای دخترش مراجعه کرده بود همراه با دخترش که به امید وکیل شدن هزینه رشته حقوق دانشگاه را تا ریال آخر از جیب نازل پدرش که راننده یکی از ادارات استان است، پرداخت کرده است.
تلاشم برای ارائه پاسخی امیدوار کننده بی فایده بود که هرچه گفتم بارها از دیگران شنیده بودم، پدر توضیح داد: 2فرزند دیگرش هم بیکار هستند یکی از آنها حسابداری خوانده، دومی را هم گفت، ولی یادم نیست.
دختر بیکار توضیح داد: اولویت اول وی و برادرانش در موقع تعیین رشته متناسب بودن رشته درسی با تقاضا و بازار کار بود اما آنها عنصر زمان را نتوانسته بودند لحاظ کنند و الان که فارغ التحصیل شده اند شرمنده پدری هستند که به هر دری زده تا هزینه تحصیل آنان را فراهم کند.
می گوید: تمام دوران تحصیل شاگرد اول بوده و اکنون شاهد است که همکلاسی های دیگرش که برخی آنان از که از شرایط تحصیلی مناسبی نیز برخوردار نبوده اند، شغل یافته اند ولی او ..
بعد از رفتن او حال من هم بهتر از آنان نبود که در این روزها شاهد تلاش دخترم هستم که به منظور متناسب کردن رشته دانشگاهی با علاقه و بازار کار، در حال تغییر رشته و یافتن کتاب های علوم انسانی به امید قبول شدن در رشته حقوق است.
ایلام به عنوان کم جمعیت ترین استان کشور با مشکلات و آسیب های مختلفی مواجه است که در صدر همه آنها بیکاری قرار دارد والگو این معضل به شکل بیکاری دانشگاه رفتگان است یعنی همانجا که هزینه های آن فغان خانوارهای کم درآمد را در آورده است.

**نرخ بیکاری استان
بر اساس سرشماری سال 95 نرخ بیکاری در استان ایلام 11.6 درصد بود که این میزان در کشور 12.4 درصد اعلام شده است.
این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، نتایج سرشماری فصلی نرخ بیکاری در فصل بهار در استان ایلام 14.2 درصد بوده که این نرخ در میانگین کشوری 12.6 درصد اعلام شده است.
بر اساس اعلام منابع رسمی بیش از 14 هزار دانش آموخته دانشگاهی در استان ایلام بیکار هستند که با احتساب سایر افراد دیپلم و کم سواد این آمار به بیش از این رقم افزایش می یابد.
حال آنکه سهم اشتغال زنان در این استان به تناسب جمعیت و شاغلان بسیار به چشم نمی آید و آمار خیلی کمی را در حدود سه الی چهاردرصد جمعیت نشان می دهد.
بی گمان در گیر و دار چه کسی یا چه چیزی عامل این بیکاری است بسیاری ها نبود صنایع و کارخانجات بزرگ، نبود واحدهای تولیدی و کشاورزی پر شمار و ضعف فرهنگی جوانان که بیشتر پشت میز نشینی را بر هر کار دیگری ترجیح می دهند، از عوامل عمده بیکاری در استان نام می برند.
این در حالی است که استان ایلام با وجود موقعیت استراتژیک از نظر وجود 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، میزبانی زوار عتبات عالیات، وجود ذخایر ارزشمند نفت و گاز و معادن غیر فلزی، وجود طبیعت بکر و گردشگر پسند، شرایط مناسب برای توسعه کشاورزی و دامپروری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی از قابلیت های ارزنده ای برخوردار است.
اما این بهره مندی ها سود چندانی عاید جوانان دانش آموخته دانشگاهی این استان نکرده است زیرا بر اساس آمار استان ایلام اولین استان کشور از نظر جمعیت کارمندان حقوق بگیر دولت است و فرهنگ کار در آن زیاد معنا و مفهومی پیدا نکرده است.
هرچند می توان به جرات ادعا کرد که جوانان این دیار برای حرفه آموزی و کسب مهارت در پیشه های مختلف زیاد رغبتی از خود نشان نمی دهند و با فرهنگ کار بیگانه اند.
بی شک وجود افراد غیر بومی در استان که به شغل های مختلف اعم از تعمیرکاری خودرو، صافکاری، ساختمان سازی، پخت و پز نان، تولید شیرینی و نان فانتزی که از سایر استانهای ترک و عرب و ...در ایلام مشغول درآمد زایی هستند، گواه صادق این ادعا است.
* ثبت نام بیش از 12 هزار فارغ التحصیل در طرح کارورزی ایلام
سرپرست اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی ایلام گفت: دولت دوازدهم با برنامه ای هدفمند سعی در کاهش میزان بیکاری و تسهیل در جذب جوانان جویای کار در بخش های مختلف غیر دولتی دارد که طرح کارورزی از جمله آنها است.
مجتبی شیرخانی اظهار کرد: بیش از 12 هزار و 735 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در سامانه کارورزی استان ثبت نام کرده اند که بر اساس این طرح بیش از سه هزار نفر آنان باید جذب شود.
وی ادامه داد: افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان، تسهیل در جذب و به کار گیری جوانان در بنگاه های اقتصادی و کمک به کاهش هزینه های نیروی کار در بنگاه های اقتصادی از مهم ترین اهداف این طرح است.
وی تاکید کرد: اجرایی شدن این طرح نیازمند همراهی دستگاه های مختلف و بخش های خصوصی برای جذب کارورزان دانش آموخته که دولت معادل یک سوم حقوق و دو سال بیمه آنان را پرداخت می کند، دارد.
وی به اطلاع رسانی در این زمینه تاکید کرد و گفت: کارفرماها می توانند از این فرصت استفاده کنند و با جذب فارغ التحصیلان با یاری دولت باری از روی دوش جامعه بیکار استان بردارند.
**وجود 12 دفتر کاریابی در استان ایلام
شیرخانی از فعالیت 12 دفتر کاریابی در استان خبر داد و گفت: 651 نفر تاکنون از طریق این دفاتر به مراکزی که درخواست نیروی کار داده اند، معرفی شده اند.
وی ادامه داد: شرکت ها و کارخانه ها سعی کنند که نیروهای مورد نیاز خود را از طریق این دفاتر جذب کنند تا بیکاران جویای کار با مراجعه به این دفاتر بیشتر اعتماد کنند و استخدام آنها از این طریق ممکن شود.
*ضعف فرهنگ کار عامل اصلی بیکاری فارغ التحصیلان ایلامی
مدیرکل فنی و حرفه ای ایلام ایلام گفت: متاسفانه فرهنگ کار در استان ایلام بسیار ضعیف است و نوع نگاه خانواده ها به بحث اشتغال دولتی مانع گرایش افراد جویای کار به بخش خصوصی شده است.
رضا نصری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تا این نگاه اصلاح نشود و فرهنگ کار به گونه مناسبی در بین مردم استان نهادینه نشود نمی توان گام محکمی در کاهش بیکاری دانش آموختگان بیکار برداشت.
وی ادامه داد: بر اساس آمار موجود بیشترین درصد بیکاران دانش آموخته مربوط به رشته کشاورزی با بیش از چهار هزار فارغ التحصیل این رشته است.
وی، رشته های علوم انسانی، حسابداری و رایانه را از دیگر رشته های دانشگاهی در استان با بیکاری فارغ التحصیلان آنها نام برد و گفت: این رشته ها از نظر بازار کار در استان ایلام وضعیت مطلوبی ندارند.
نصری مهمترین زمینه اشتغال در استان را در بحث توریسم مذهبی، گردشگری، دامپروری، نفت و گاز و ... نام برد و افزود: زمینه های ایجاد اشتغال در استان زیاد است اما کننده کار نداریم و تا این فرهنگ اصلاح نشود این معضل از بین نمی رود.
**بیکاری اصلی ترین معضل استان ایلام
این در حالی است که برخی بر اساس آمار و ارقام و اعلام نرخ بیکاری استان به حدود 11 درصد اعلام می کنند و منابع غیر رسمی این آمار را بیش از 20 درصد می دانند.
یکی از نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، بیکاری را مسئله اصلی استان ایلام عنوان کرده است.
سلام امینی امروز پنجشنبه به ایرنا گفت: بیکاری به عنوان مهمترین و اصلی ترین مشکل استان ایلام شناخته می شود که در این راستا تلاش همه مسئولان و نمایندگان حل این معضل در استان است.
وی ادامه می دهد: هم اکنون پروژه های بزرگ در استان در بخش های راه سازی، نفت و گاز، کشاورزی و... در حال اجراست که می تواند بخش از بیکاری استان را حل کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به پیگیری های لازم برای اجرای طرح ها پروژه های بزرگ در استان، گفت: رایزنی های خوبی برای احداث پتروشیمی در چند نقطه استان صورت گرفته که در صورت تحقق این مهم قطعا شاهد اشتغال بالایی در استان خواهیم بود.
**پیش بینی ایجاد 10 هزار شغل در سال 96 در ایلام
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام در آخرین نشست طرح تکاپو از پیش بینی ایجاد 10 هزار شغل در استان ایلام خبر داد.
حشمت الله عسکری اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه های استان ایلام فراهم کردن و حمایت از طرح های اشتغالزایی با اولویت های مشخص شده است.
وی افزود: دولت از طرح های تولیدی با 60 درصد پیشرفت فیزیکی حمایت می کند تا بتواند با فعال شدن آنها گامی در جهت ایجاد اشتغال پایدار در استان بردارد.
عسگری گفت: دستگاه های اجرایی با هماهنگی و تعامل با یکدیگر برای ایجاد اشتغال در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات گردشگری و ...سریعتر اقدام کنند.
وی افزود: سهم استان ایلام از تعهد ایجاد یک میلیون شغل در کشور تا پایان سال جاری 10 هزار شغل است که امیدواریم با همکاری همه بخش ها محقق شود و بخش عمده ای از جوانان جویای کار، شاغل شوند.
وی بابیان اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی دولت قصد دارد 900 هزار شغل در کشور ایجاد کند، ادامه داد: با توجه به اینکه این استان حدود یک درصد جمعیت کشور را دارد یک درصد از این تعداد اشتغال‌زایی معادل 9 هزار شغل سهم استان است اما برای ایجاد 10 هزار شغل برنامه‌ریزی‌شده است که امیدواریم محقق شود.
** تخصیص تسهیلات برای برای ایجاد اشتغال در ایلام
بر اساس اعلام کارگزار طرح تکاپو ، سهم استان ایلام از تسهیلات اشتغالزایی و طرح تکاپو در سال جاری یک هزار میلیارد ریال است.
هدایت پویا گفت: امسال با توجه به محدودیت تبصره 6 اعتبارات ابلاغی بحث اشتغال کمیته امداد و بهزیستی 2 الی سه برابر افزایش یافته که در قالب گروه های پشتیبان به افراد متقاضی پرداخت می شود.
وی سهم کمیته امداد، بهزیستی و تعاون کار و رفاه اجتماعی را 700 میلیارد ریال و سهم صندوق کارآفرینی و امید در چارچوب طرح تکاپو را 300 میلیارد ریال اعلام کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که با جذب این تسهیلات و راه اندازی کسب و کارهای خرد خانگی بتوان اشتغال زایی مناسبی به ویژه در مناطق روستایی استان فراهم شود.
با این حال می توان به خوبی به کاهش روند بیکاری در استان بر اساس این گفته ها توجه کرد و بزودی شاهد بود که نرخ بیکاری در استان ایلام کاهش یابد.
اهم دلایل کاهش نرخ بیکاری در استان ایلام
- پیگیری به منظور جذب تسهیلات قرض الحسنه اشتغال در نظر گرفته شده در قانون بودجه سهم کمیته امداد حضرت امام (ره) و بهزیستی به طوری که تعداد 18 هزار و 931 نفر در طول دولت یازدهم توسط کمیته امداد با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، موفق به راه اندازی کسب و کار و مشغول به کار شده اند.
- ارائه آموزشهای فنی و حرفه ای و ارتقاء مهارت شغلی افراد جویای کار و پیگیری امور آنها به منظور راه اندازی کسب و کار
- برگزاری منظم جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و اتخاذ تصمیمات لازم به منظور جلوگیری از تعطیلی واحدهای موجود، راه اندازی مجدد واحدها(30 واحد در حوزه صنعت و معدن) و حمایت از مجریان واحدهایی که متقاضی افزایش ظرفیت بوده اند ضمناً در این بخش تعداد 1800 نفر نیز مشغول به کار شده اند.
- انجام طرح های جدید در زیربخش های کشاورزی به طوری که در این زمینه تعداد 3 هزار و 985 نفر مشغول به کار شده اند.
- پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان طرح ها از محل منابع صندوق کارآفرینی امید استان به طوری که این امر موجب ایجاد اشتغال برای 4 هزار و 894 نفر شده است.
- آغاز عملیات اجرای مجدد NGL دهلران، پتروشیمی دهلران و ایجاد اشتغال برای تعداد 300 نفر
- راه اندازی طرح ها، کسب و کار حوزه صنوف و ایجاد اشتغال برای تعداد 3000نفر در این حوزه در استان
- تاکید به پیمانکاران مبنی بر بکارگیری نیروی بومی استان در پروژه ها راه اندازی، سدها و سایر پروژه ها زیربنایی استان و سامانه گرمسیری
- اجرای طرح های حوزه گردشگری و صنایع دستی به طوری تعداد 4 هزار و 518 نفر در این حوزه مشغول بکار شده اند.
با این همه امیدواریم که هرچه سریعتر شاهد حذف بیکاری در بین جوانان مرزنشین ایلام باشیم تا استان مرزی ایلام به واسطه معضل بیکاری با پدیده شوم مهاجرت، خالی از جوانان توانمند و نیروی کار بومی نشود.
استان ایلام در غرب کشور واقع است.
گزارش: ناهید ابراهیمی /شهریار حیدری فر **انتشار دهنده: شهریار حیدری فر

اجتماعي

بيكاري

اشتغال

دانش آموختگان

استان ایلام بیکاری اشتغال ایجاد جوانان اعلام تعداد تسهیلات بیکار اندازی فرهنگ کشاورزی جویای جمعیت دانشگاهی پرداخت مشغول مختلف ادامه افراد منظور منابع افزایش التحصیلان آموخته زمینه تکاپو هزینه پروژه امداد کمیته نیروی اشتغالزایی حمایت امیدواریم توسعه بهزیستی میلیارد کارورزی گردشگری مهمترین دفاتر تاکید اظهار افزود اقتصادی تسهیل پیگیری اجرای مهارت ایرنا آموختگان عنوان التحصیل مناسبی فراهم برنامه صنایع بازار نمایندگان توضیح متناسب کننده هماهنگی اولویت دیگرش ارائه پتروشیمی گرفته حسابداری مراجعه ایلامی کارآفرینی الحسنه دهلران حیدری شهریار صندوق متقاضی اینکه دانشگاه دخترش یافتن گزارش سریعتر اصلاح تعاون میزان اجتماعی سرشماری دولتی درآمد تولید بسیار واحدهای بیشتر دامپروری نکرده خانوارهای انسانی سامانه اکنون معادل کاریابی بیکاران موجود تولیدی خصوصی دستگاه بنگاه یافته برخوردار شرایط اجرایی تحصیل