برگزیده ها

مازندمجلس: سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید که ترامپ می‌بایست پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند و به کنگره اجازه بدهد تحریم‌های سختی علیه تهران به کار گیرد.

مازندمجلس: «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و از مخالفان برجام در گفت‌وگو با «واشنگتن فری بیکن» در خصوص ضرب‌الاجل ۱۵ اکتبر رئیس‌جمهور آمریکا برای ارائه گزارش به کنگره درباره پایبندی ایران به برجام گفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هیچ گزینه‌ای جز عدم تأیید پایبندی ایران به برجام ندارد و می‌بایست به کنگره اجازه دهد تا اقدامات تنبیهی سختی علیه تهران به کار گیرد تا از این طریق پایه و اساس از بین رفتن کامل برجام یا مذاکره مجدد با ایران فراهم آید.
وی گفت: «اعتراف آژانس به اینکه آنها طبق برجام قادر رسیدگی به یک بند اساسی (بند T) نیستند، بسیار هشداردهنده است.»
بند T ضمیمه نخست توافق هسته‌ای ایران را از انجام برخی اقدامات از جمله مجموعه‌ای شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای و استفاده از برخی اقلام با کاربری دوگانه منع می‌کند. «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش گفت امیدوار است کمیسیون مشترک برجام ساز و کار راستی‌آزمایی این بند را روشن کند. (جزئیات بیشتر)
کروز ادامه داد: «در این شرایط، تأیید پایبندی ایران بسیار اشتباه خواهد بود».
مخالفان توافق هسته‌ای پیشتر به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده‌اند از بند T مندرج در ضمیمه اول توافق هسته‌ای با ایران به عنوان بهانه‌ای برای بازرسی از سایت‌های نظامی ایران استفاده کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده راستی‌آزمایی از مفاد مندرج در این بند بر خلاف بسیاری از دیگر بخش‌های برجام چندان روشن نیست و در آن اشاره‌ای به نقش آژانس نشده است.
روسیه می‌گوید که عدم اشاره به آژانس نشان می‌دهد که این نهاد بین‌المللی موظف به راستی‌آزمایی از آن نیست. کشورهای غربی و آژانس با این تفسیر مخالفند.
آمانو در پاسخ به سوال رویترز مبنی بر اینکه آیا آژانس ابرازهای لازم برای راستی‌آزمایی از بند T را دارد گفت: «ابزارهای ما محدود هستند.»
تد کروز ادامه داد: «اگر ایران درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش جدی است، می‌بایست آن را اثبات کند. ادامه امتناع ایران برای دادن اجازه به آژانس برای دسترسی به سایت‌های نظامی، برجام را کاملاً ناکارآمد می‌کند و دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای را تسهیل می‌کند».
وی مدعی شد: «نبود هرگونه راستی‌آزمایی هدفمند، دلیل دیگری است که این توافق احمقانه را معیوب می‌کند».
با اینحال، «مایکل هایدن» رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به فری بیکن گفت که همیشه چالش‌هایی در زمینه اطمینان حاصل کردن از پایبندی ایران به برجام وجود دارد، با اینحال یک سطح بازرسی بهتر از نبود بازرسی است.
وی توضیح داد: «رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روز گذشته اعلام کرد که ایران برجام را نقض نمی‌کند و این به نظر درست می‌آید و من انتظار دارم که جامعه اطلاعاتی بتواند نقض‌های چشمگیری را کشف کنند».
برجام آژانس پایبندی راستی‌آزمایی آمریکا می‌کند توافق هسته‌ای تأیید ترامپ ادامه بازرسی گزارش رئیس‌جمهور مشترک آمانو بین‌المللی سایت‌های اینحال دسترسی نظامی مندرج اینکه کنگره مخالفان ندارد گزینه‌ای درباره دونالد ضمیمه بسیار اقدامات اجازه استفاده