وی افزود: البته برای برگزاری کامل الکترونیکیانتخابات مجلس نیاز به یکسری تجهیزات همچون صندوق های الکترونیکی اخذ رأی در شعبداریم اما به لحاظ نوع کار، فرایندی که باید طی شود و اقداماتی که باید صورت بگیرد،تجربه خوبی در 139 شهر برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراها داشتیم. به هرحال آمادگی کامل داریم این روش را برای کل صندوق ها توسعه بدهیم.
رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوریاطلاعات و آمار وزارت کشور درباره غیرقابل اعتماد بودن برخی قطعات چینی تجهیزاتبرگزاری الکترونیکی انتخابات که مانع اجرای این طرح در انتخابات ریاست جمهوری شدگفت: این حرف کاملا بی ربطی درباره قطعات بود. عملکرد این تجهیزات نشان می دهد کهخیلی خوب کار کردند و ما مشکل فنی اصلا نداشتیم.
وی با بیان اینکه قطعات در همه جای دنیا تولیدمی شوند افزود: ما بعد از آنکه طراحی های خود را انجام دادیم، تأمین قطعات را ازکشورهای مختلف برآورد و سپس با بهترین کیفیت، قطعات را وارد کردیم. کشور چین همقطعات خیلی ضعیف و هم قطعات بسیار خوب می سازد.
وی ادامه داد: اصل این است که توان ارزیابی کیفیرا به طور مناسب داشته باشیم و از قطعات خوب استفاده شود که این اتفاق افتاد و ما اصلامشکلی از لحاظ کیفی قطعات نداشتیم. آمارها کاملا این را نشان می دهد و هیچ نگرانیبابت این موضوع نیست. برخی شرکت هایی که قصد ورود به تأمین این قطعات را داشتند وفکر می کردند از این حوزه می توانند استفاده کلان کنند. این مسائل را مطرح کردند
رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشوردر پنجمین دوره انتخابات شوراها و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارکرد: تجهیزات ما به لحاظ کیفیتی تأییدیه سه آزمایشگاه خیلی خوب و مرجع را در کشوردارد، انواع تست ها و 500 آزمایش روی این تجهیزات انجام شد و هیچگونه نگرانی بابتکیفیت قطعات نداریم.
وی درباره انتقادها به کُند بودن فرایند احرازهویت الکترونیکی رأی دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: این طور نبود دربارهاحراز هویت الکترونیکی رأی دهندگان کاملا آمارها وجود دارد. از زمانی که اپراتور برایاحراز هویت شماره ملی و تاریخ تولد فرد را وارد سامانه می کند تا دریافت پاسخ حدودسه تا 6 ثانیه طول می کشد در مجموع با فرایند ورود، 30 ثانیه می توان برای اینمرحله زمان متصور بود.
شجاعیان یادآور شد: اتفاقی که در انتخابات افتاداین بود که همچنان سیستم دستی حفظ شده بود حال آنکه این سیستم را باید حتما حذف کنیم.سیستم دستی این گونه است که عوامل برگزاری انتخابات در شعب طبق قانون موظفند تماماطلاعات فرد را در تهبرگ تعرفه رأی یادداشت کنند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم بخش دستی احراز هویترا حذف کنیم -که کاملا زائد است- یا اینکه فقط به ثبت شماره ملی رأیدهنده در تهبرگتعرفهرأی اکتفا شود، سرعت بالا می رود. چون ما در شعب سه ایستگاه داشتیم، یکی ایستگاهاحراز هویت الکترونیکی بود که زمان زیادی نمی برد، بعد از آن دو ایستگاه دیگر وجودداشت.
رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوریاطلاعات و آمار وزارت کشور توضیح داد: چون در شعب اخذ رأی، اولین ایستگاه احرازهویت الکترونیکی بود مردم فکر می کردند پشت این ایستگاه معطل هستند در حالی که اینطور نبود. اگر مقداری دقت می کردند می دیدند در مرحله احراز هویت الکترونیکی کارسریع انجام می شود در حالیکه باید بعد از آن یک بار برای دوازدهمین دوره انتخاباتریاست جمهوری و یک مرتبه هم برای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر و روستا تهبرگتعرفه رأی برای آنها پر می شد. در واقع انجام مراحل دست نویسی دریافت اطلاعات شخصیرأی دهندگان زمان می برد که صحبت کردیم انشاءالله بتوانیم این مرحله را حذف کنیم.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا برای انتخاباتمجلس یازدهم فرایند دست نویس پرکردن تهبرگ تعرفه های رأی حذف می شود؟ گفت: انشاءاللهامیدواریم بتوانیم این مرحله را حذف کنیم یا به حداقل ممکن برسانیم چون دیگر نیازیبه پرکردن دستی اطلاعات رأیدهندگان نیست؛ ما می توانیم یک شماره ردیابی از سامانههای الکترونیکی بدهیم که روی ته برگ تعرفه رأی دهنده ثبت شود تا مشخص باشد برگ رأیبه چه شخصی داده شده است، حتی اگر هم از لحاظ سیستمی نگاه نکنیم، می توانیم با ثبتیک شماره ملی به طور دستی این مرحله هم انجام شود.
29214