برگزیده ها

مازندمجلس: با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در اردیبهشت امسال به نظر می‌رسید تا مدتی موضوع انتخابات از فضای سیاسی کشور رخت ببندد و لااقل تا اوایل سال 98 حرف زیادی از انتخابات پیش‌رو نباشد اما برخلاف انتظار، کلیدواژه انتخابات 98 و 1400 به تدریج در حال خزیدن و جا باز کردن برای خود در میان ادبیات فعالان و جریان‌های سیاسی کشور است.

مازندمجلس: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اواخر سال 98 اولین انتخابات پیش‌رو خواهد بود و پس از آن انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1400 برگزار می‌شود. در همین ایام که فقط چند ماه از آخرین انتخابات کشور گذشته است، اظهارنظرهای انتخاباتی جریان‌های سیاسی آغاز شده است.
به گزارش نامه نیوز در بین احزاب و جریان‌های سیاسی، چراغ اول انتخابات پیش‌رو را حزب موتلفه اسلامی روشن و اعلام کرد که موضوع انتخابات در دستور کار این حزب قرار گرفته است. پس از آن عارف دیدگاهش را درباره راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات اعلام کرد و از عکس علی لاریجانی در کنار سیدمحمد خاتمی (که همچنان ممنوع‌التصویر است) در حسینیه جماران، تفسیر انتخاباتی شد.
موتلفه اسلامی؛ همت طلب از باطن پیران سحرخیز
حزب موتلفه اسلامی اولین حزبی بود که موضوع انتخابات 98 را مطرح کرد. در تاریخ 21مردادماه، موضع‌گیری این حزب توسط روابط عمومی موتلفه اعلام شد. حبیبی دبیرکل موتلفه در اجلاس دبیران استانی این حزب گفت: «اگر موتلفه اسلامی می‌خواهد برای انتخابات سال ۱۳۹۸ تاثیرگذار باشد، باید به تعداد کل نمایندگان مجلس کاندیدای شناخته شده معرفی کند... در نزدیکی‌های انتخابات هم می‌توانیم در مورد اینکه آیا روحانیت وارد میدان انتخابات می‌شود یا نمی‌شود یا اینکه آیا اصولگرایان وحدت و ائتلاف دارند یا ندارند وارد بحث شویم اما آنچه امروز ضروری بنظر می‌رسد، این است که ما باید کار مستقل خودمان را انجام دهیم تا اگر قرار شد با گروه‌های همفکرمان وارد مذاکره شویم، دستمان پر باشد.»
شاید این تصمیم موتلفه به دلیل شکست‌های اخیر این حزب و جریان سیاسی اصولگرایی در انتخابات اخیر باشد؛ زیرا اقدام دیرهنگام برای رسیدن به اجماع‌ یکی از دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات بوده است. البته حبیبی در گفت و گو با ایسنا درباره فعالیت انتخاباتی موتلفه اظهار کرد که «ما مباحث مربوط به انتخابات پیش رو را در داخل موتلفه آغاز کردیم. معمولا موتلفه دو سال قبل هر انتخابات، بحث‌های خود را شروع می‌کند. این بار هم همین گونه است ولی ما هنوز به هیچ تصمیم مشخص قابل بیانی نرسیده‌ایم.»
حالا موتلفه سحرخیز،  چراغ اول را روشن کرده است ولی باید دید چلچراغ رنگارنگ اصولگرایان این بار به موقع روشن می‌شود؟
محمدرضا عارف؛ با چراغ گشت همی گرد شهر
محمدرضا عارف رییس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و رییس فراکسیون امید نیز در گفت‌وگویی که در اواخر شهریور منتشر شد، اعلام کرد که اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو ائتلاف نمی‌کنند. وی درباره انتخابات سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که « در انتخابات با پرچم اصلاح‌طلبانه وارد می‌شویم و ائتلاف نمی‌کنیم.» البته این اظهارنظر عارف با واکنش اصلاح‌طلبان مواجه شد و آنها این موضع‌گیری را نظر شخصی عارف و نه تصمیم شورای سیاستگذاری دانستند.
عارف از سال 92 و در غیبت اصلاح‌طلبان کلیدی، میدان‌دار شد و علم اصلاحات را بر دوش گرفت و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 92 شد اما در نهایت گوش به فرمان بزرگان اصلاحات از انتخابات به نفع روحانی کنار رفت. وی در انتخابات 94  رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان شد. لیست اصلاح‌طلبان که به دلیل عدم تایید صلاحیت بسیاری از اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان، شامل برخی اصولگرایان معتدل هم ‌شد، در تهران موفقیت کامل به دست آورد و در مجموع لیست امید توانست بیش از 130 نماینده به مجلس دهم بفرستد. هر چند ائتلاف کار دست اصلاح‌طلبان داد و لیست امید ریزش داشت و آنهایی که با این لیست وارد مجلس شدند، به آن پشت کردند و راه دیگری رفتند و در نهایت هم بخاطر همین فرصت‌طلبی برخی نمایندگان که با لیست امید به مجلس رفته بودند، عارف در رقابت با لاریجانی نتوانست صندلی ریاست مجلس را از وی بگیرد. در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم لیست امید در تهران هر چند تمام کرسی‌ها را بدست آورد اما خود اصلاح‌طلبان انتقادهای تندی به نحوه تهیه لیست داشتند و حتی گفتند که شورای سیاستگذاری باید منحل شود.
شاید همین انتقادها و نتیجه ائتلاف و همراهی یاران سست عنصر موجب شد عارف در اظهارنظری زودهنگام اعلام کند که اصلاح‌طلبان برای انتخابات 98 ائتلاف نمی‌کنند. حالا اگر اصلاح‌طلبان با عارف همراه شوند، او باید با چراغ گرد شهر بگردد و اصلاح‌طلب سره از ناسره را جدا کند.
علی لاریجانی؛ ره میخانه و مسجد کدام است
علی لاریجانی به واسطه نزدیک شدن مواضعش به روحانی، با اصلاح‌طلبان هم نزدیک شد یعنی روحانی حلقه واسطه‌ای برای نزدیک شدن اصلاح‌طلبان و لاریجانی به هم شد. دفاع از برجام در مجلس اصولگرایی نهم، داد اصولگرایان تندرو را درآورد. لاریجانی در انتخابات مجلس دهم در لیست امید قم قرار گرفت و البته  بهای آن را هم داد و  نفر دوم شد. او در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر با نزدیک نشدن به جمنای اصولگرایان، در زمین روحانی بازی کرد.
پس از انتشار عکس او  در کنار سیدمحمد خاتمی در حسینیه جماران، تفسیر انتخاباتی نیز  آغاز شد. برخی گفتند لاریجانی با نشستن کنار سید اصلاحات، پیامی سیاسی و انتخاباتی برای 1400 داده و می‌خواهد  کنار اصلاح‌طلبان باشد. اصولگرایان هم گفتند این عکس جای تعجب ندارد و معلوم بود که لاریجانی به اصولگرایان پشت کرده و سودای پاستور دارد.
البته تحلیل‌های هیجانی که تمام شد، اصلاح‌طلبان اعلام کردند که گزینه بهتری از لاریجانی دارند و جهانگیری را به او ترجیح می دهند. اصولگرایان هم سعی کردند از کنار این موضوع فعلا بگذرند. هنوز خود لاریجانی درباره این عکس و حواشی بوجود آمده درباره آن موضع‌گیری نکرده است اما؛
ره میخانه و مسجد کدام است   که هر دو بر من مسکین حرام است
انتخابات اصلاح‌طلبان موتلفه لاریجانی اصولگرایان اعلام شورای اسلامی ائتلاف درباره انتخاباتی سیاستگذاری روحانی سیاسی نزدیک تصمیم موضع‌گیری البته گفتند خاتمی اصلاحات ریاست‌جمهوری موضوع پیش‌رو نمی‌کنند میخانه اصولگرایی تهران نهایت حسینیه اولین جریان‌های اواخر هیجانی عارف؛ سیدمحمد جماران اینکه نمایندگان حبیبی تفسیر دارند