برگزیده ها

مازندمجلس: در حالی‌که قرارداد کشتی‌سازی ایران با کره جنوبی بعد از عقد برجام دوباره به جریان افتاد، به نظر می رسد تحویل اولین کشتی‌های ایران قبل از سال جدید صورت خواهد گرفت.

مازندمجلس: بر اساس قراردادی که ایران با کره جنوبی دارد قرار است که ۱۰ فروند کشتی توسط شرکت هیوندای کره جنوبی ساخته  شود و بعد از کش و قوس های بسیار در اختیار ایران قرار بگیرد تا ایران برای اولین بار صاحب کشتی های مگا سایز شود.
بر اساس گفته های محمد سعیدی - مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران - درباره جزئیات قرارداد  ساخت ۱۰ کشتی توسط شرکت هیوندایی در حالی که پیش از این آخرین ظرفیتی که ما روی کشتی های کانتینر برداشتیم ۶۵۰۰  TEU (ظرفیت حمل کانتینر) بود ولی، بر اساس این قرارداد ایران برای اولین بار صاحب کشتی‌های مگا سایز می‌شود و چهار فروند کشتی مگا سایز ۱۴ هزار ۵۰۰ TEU به ناوگان دریایی ایران اضافه خواهد شد ودر کنار اینها نیز شش فروند MR Size تانکر خواهیم داشت که این شناورهای بزرگ برای حمل محصولات، پتروشیمی و شیمیایی هستند.
وی همچنین اشاره ای به نیاز حمل محصولات پتروشیمی کرده و گفته بود: سال به سال تولید پتروشیمی ما در حال افزایش است و در حال حاضر تولید متانول به هشت میلیون تن رسیده است که پنج میلیون تن آن قابلیت صادرات دارد، به همین دلیل ما کشتی‌هایی را سفارش دادیم که بتواند نیازهای تولید کننده‌های داخل کشور را بر طرف کند و مزیت صادراتی را برای جمهوری اسلامی ایران  تامین کنیم.
اما در این میان زمانی که مدیر عامل شرکت کشتیرانی برای تحویل اولین کشتی های سفارش داده شده اعلام کرده بود فروردین ماه ۱۳۹۷ بود، و گفته بود که  اولین فروند از کشتی‌های ۱۴هزار ۵۰۰ TEU در فروردین ماه ۱۳۹۷ وارد بنادر ایران خواهد شد و بعد از آن هر ماه یک کشتی به این ناوگان اضافه می‌شود که بعد از ۱۰ ماه تمام سفارش تحویل خواهد شد.
این در حالی است که حمزه -مدیرعامل شرکت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی- زمان تحویل اولین کشتی ها را تا اسفند امسال عنوان کرد و از تحویل گیری چهار فروند کشتی کانتینربر ۱۴ هزار و۵۰۰ TEU از اواخر اسفند ماه سال جاری خبرداد و اعلام کرد که کلیه اقدامات لازم برای بهره برداری از این کشتی ها در حال انجام است و به نظر میرسد که زمان تحویل کشتی های سفارش ایران جلو افتاده است.
سعیدی پیش از این درباره احیای قراردادهای معطل مانده زمان تحریم، گفته بود: تا پیش از شروع تحریم‌های هسته‌ای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قراردادهایی را با شرکت‌های خارجی بین‌المللی امضاء کرده بود که یکی از آنها سفارش ۱۷ کشتی از شرکت هیوندایی کره در سال ۲۰۰۸ بود که قرار بود تمام هزینه ساخت آنها را شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی پرداخت کند و ۱۵۹ میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت برای این سفارش‌ها به طرف کره‌ای داده بود.
وی ادامه داد: اما در سال ۲۰۱۰ بعد از وضع تحریم‌های بین‌المللی و معطلی‌هایی که در پرداخت‌های ایران پیش آمد طرف کره‌ای در این قرارداد ادعای خسارت کرد و با بیان این‌که ایران نمی‌تواند نسبت به آن هزینه پیش پرداخت هیچ گونه ادعایی داشته باشد با اشاره به خسارت‌های مالی ناشی از تعلل در پرداخت‌های طرف ایرانی از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱۷۸ میلیون دلار نیز طلب خسارت کرد.
به گفته سعیدی، بعد از امضای سند برجام در حالی که شرکت هیوندایی درخواست مذاکره طرف ایرانی را به سختی قبول کرد پس از یک سال و سه ماه مذاکره شکل این قرارداد تغییر کرد و در حالی که تا پیش از این قرار بود کل هزینه ساخت کشتی‌ها توسط ایران پرداخت شود قرار شد تا شرکت هیوندایی طی قراردادی به ارزش ۶۷۰ میلیون یورو، ۱۰ فروند کشتی مگاسایز را با فاینانس ۸۰ درصد تولید کند به‌ طوری که سهم ایران از این مشارکت ۲۰ درصد تعیین شد که آن ۲۰ درصد نیز همان پیش‌ پرداخت اولیه برای قرارداد پیشین ساخت کشتی خواهد بود.
تحویل فروند کشتیرانی پرداخت جمهوری اسلامی اولین سفارش میلیون تولید قرارداد هیوندایی سعیدی کشتی‌های هزینه پتروشیمی کره‌ای تحریم‌های عنوان مذاکره ایرانی پرداخت‌های اسفند بین‌المللی خسارت محصولات درباره مدیرعامل جنوبی قراردادی کانتینر ناوگان اعلام اشاره اضافه فروردین