برگزیده ها

مازندمجلس: درحالی که قرار است برنده نوبل صلح تا ساعاتی دیگر اعلام شود خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت گمانه زنی ها درباره اینکه این جایزه به «معماران توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی» برسد ، افزایش یافته است.

مازندمجلس: خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که بنابراین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، فدریکا موگرینی رئیس امور خارجی اتحادیه اروپا و جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا در صدر گمانه زنی ها برای دریافت این جایزه قرار گرفته اند. به گزارش نامه نیوز کمیته نوبل نروژ در اسلو از ساعت 9 صبح به وقت گرینویچ به بعد (11 صبح به وقت تهران) برنده صلح نوبل را معرفی خواهد کرد. به گزارش ایرنا، این درحالی است که برخی رسانه ها شایعه کرده اند که این جایزه به «نادیه مراد» دختر ایزیدی تعلق گرفته است. وی در سنجار عراق توسط داعش ربوده شد و سه سال در اسارت این گروه تروریستی بود. خبرگزاری فرانسه یادآور شد: اگر چه فهرست نامزدهای دریافت صلح نوبل اعلام نشده اما گمانه زنی ها حاکی است که به احتمال زیاد این جایزه به معماران اصلی توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی خواهد رسید. این درحالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این توافق را «مایه شرمساری» خوانده و تهدید کرده است که آن را پاره خواهد کرد. در همین حال، تنش ها میان واشنگتن و کره شمالی به دلیل برنامه های موشکی و هسته ای پیونگ یانگ افزایش یافته است. «آسل اسوین» مورخ جوایز نوبل گفت: اگر ترامپ این توافق را پاره کند پیامی برای کره شمالی می فرستد مبنی بر اینکه رسیدن به یک توافق مناسب با آمریکا غیرممکن است زیرا هرگز نخواهید دانست که چه خواهد شد. «هندریک اوردال» رئیس اندیشکده «موسسه تحقیقات صلح اسلو/ PRIO» گفت : تیمی که پشت توافق هسته ای ایران بود «برنده ای قابل و شایسته» خواهد بود. پیش بینی برندگان جوایز نوبل صلح دشوار است و موسسه نوبل نامزدهای این جایزه را تا پنجاه سال بعد فاش نمی کند. البته کسانی که نامزدی را برای دریافت این جایزه معرفی کرده اند مجاز هستند انتخاب خود را علنی کنند. کمپین بین المللی نابودی سلاح های هسته ای (ICAN) هم جزو نامزدهای احتمالی برنده نوبل صلح است. این کمپین یک دهه است که برای برچیدن بمب اتم فعالیت می کند و امسال یکی از حامیان اصلی پیمان منع اشاعه هسته ای بود که به امضای 122 کشور رسید.
پاپ فرانسیس به دلیل کمک به تقویت صلح در کلمبیا، «دنیس موکوگه» پزشک کنگویی معروف به «دکتر معجزه» به خاطر معالجه قربانیان خشونت های جنسی، گروه «کلاه سفیدها» در سوریه، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، روزنامه نگاران روزنامه جمهوریت در ترکیه، رائف بدوی وبلاگ نویس سعودی و اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا جزو نامزدهای دیگر این جایزه هستند. 
جایزه توافق آمریکا نامزدهای ترامپ برنده دریافت فرانسه خبرگزاری درحالی معرفی موگرینی شمالی روزنامه موسسه جوایز گزارش پیامی اتحادیه خارجه گمانه افزایش گرفته معماران اعلام