برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - تابناک نوشت:بار دیگر موضوع حقوق های نجومی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، ولی این بار برخی نمایندگان مردم انگشت اتهام را به سوی نهاد نظارتی مجلس نشانه رفته و بر این باورند که در روند برسی موضوع حقوق های نجومی در دیوان محاسبات و صدور احکام متخلفین آن گونه که باید اقدام نشده است.

مازندمجلس:حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در روزهای گذشته، از ارائه طرح استیضاح رئیس دیوان محاسبات به کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: دیوان محاسبات در زمینه حقوق‌های نجومی به خوبی به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و برخی افراد متخلف را تبرئه کرده است. عملکرد خلاف قانون رئیس و دادستان دیوان محاسبات مشهود است. به همین دلیل، طرح استیضاح رئیس دیوان محاسبات را تقدیم کمیسیون برنامه و بودجه کردم.

اما در این میان، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، موضوع استیضاح رئیس دیوان محاسبات را با موضوع پرونده محمود احمدی نژاد ـ که در روزهای گذشته خبرساز شده بود ـ بی ارتباط نمی دانند و این شائبه پدید آمده که برخی با طرح موضوع استیضاح، سعی در فشار آوردن به دیوان محاسبات دارند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چند وقت پیش با رئیس دیوان محاسبات دیداری داشتیم و وی گزارشی به ما ارائه کرد. بر پایه گفته های وی، حدود 75 درصد از پرونده های مربوط به حقوق های نجومی در دیوان مورد محاسبه قرار گرفته و حدود 25 درصد باقی مانده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه طبق گفته های عادل آذر، موضوع پرونده حقوق های نجومی همچنان در جریان است، گفت: حدود 25 درصد از پرونده ها همچنان در حال بررسی است و با توجه به اینکه هر یک از این پرونده ها نیز احکام جداگانه ای دارند، بهتر این است که منتظر بمانیم تا نتیجه گزارش دیوان محاسبات در خصوص این پرونده ها چه شود.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به اینکه هنوز حکمی صادر نشده یا اگر هم صادر شده، ولی منتشر نشده، لازم است تا زمان گزارش دیوان محاسبات صبر کنیم. باید مشخص شود، چه میزان مجازات برای افراد گذاشته شده و یا احکام صادره به چه شکلی بوده و در حالت کلی باید مشخص شود، کار چگونه پیش رفته است.

وی ادامه داد: دیوان باید شفاف و واضح در خصوص اجرایی به آن گزارش کامل و دقیق داده شود. اگر این گزارش کامل ارائه شود، بسیاری از این شائبه ها و سخنانی که گفته می شود، روشن خواهد شد؛ اما باید یک بازه زمانی مشخص برای این کار در نظر گرفته و مشخص شود، دیوان این گزارش را چه زمانی به مجلس می دهد.بنابراین، در صورتی که این گزارش آماده نشود، مشکلاتی اعم از اینکه چه اتفاقی افتاده و چرا گزارشی بیرون نمی آید، به وجود خواهد آمد، ولی اکنون که این گزارش اعلام نشده، نمی توان گفت که دیوان به وظایف خود عمل کرده یا نکرده است. اما اگر بعد از گزارش، کسی روی احکام نظری داشت، باید به مراجع قضایی بالاتر شکایت کند و مسیر قانونی خود را خواهد رفت.

وی گفت: این پرونده از آن جهت که هزینه زیادی برای نظام ایجاد کرد، باید این گزارش واضح و شفاف ارائه تا هم نمایندگان و هم مردم از وضعیت آگاه شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه موضوع استیضاح از رئیس دیوان محاسبات برای فشار آوردن به برخی مسئولان این دیوان را نیز رد نکرد و گفت: ممکن است برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از صحبت هایی که پیرامون موضوع مربوط به رئیس دولت نهم و دهم شد بخواهد فشارهایی را به دیوان وارد کنند.

وی همچنین یادآور شد: ممکن است برخی با این نیت به موضوع ورود کرده باشند؛ اما این نباید مانع از شفافیت موضوعات شود. تخلف در هر دولتی که شده، باید مجلس ورود کند؛ یک نمونه آن، بحث تحقیق و تفحص از یارانه ها بود که برخی در کمیسیون دوست داشتند، پنج سال اخیر مورد برسی قرار گیرد؛ اما کمیسیون به هیچ عنوان قبول نکرد و از زمان شروع طرح در کمیسیون مصوب شد و کمیسیون زیر بار نرفت و هدفمندی ها هم در زمان دولت احمدی نژاد و هم روحانی بررسی خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما با هیچ دولتی عقداخوت نبسته ایم و هر دولتی که تخلف کرده، باید نسبت به آن به مردم پاسخگو باشد. در این موضوع هم که گفته می شود، این قضیه پاسخ به آن موضوع است، نظر من این است که باید تخلفات مورد بررسی قرار گیرد؛ اما شاید این شائبه ها هم باشد و شاید وقتی موضوعات را کنار هم می گذاریم به هم ارتباط پیدا کنند.

 

 

 

29216

 

 

دیوان محاسبات گزارش موضوع پرونده کمیسیون استیضاح اسلامی ارائه نماینده اینکه شورای آوردن نمایندگان بررسی دولتی احکام نجومی شائبه همچنان ادامه گیرد؛ موضوعات زمانی ارتباط نکرده قانونی گذشته روزهای افراد احمدی مربوط گزارشی دارند گرفته