برگزیده ها

مازندمجلس: نتانیاهو از پیامدهای احتمالی همه پرسی پرده‌برداری کرده و اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از این اتفاق در راستای مقابله با دشمنان خود که در رأس اولویت‌های استراتژیک تل‌آویو هستند، بهره‌برداری خواهد کرد.

مازندمجلس: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های برپایی همه پرسی استقلال کردستان عراق ، حمایت تمام‌عیار رژیم صهیونیستی از این اقدام و منافع تشکیل دولت مستقل کردستان برای اسرائیل است. روزنامه لبنانی الاخبار از زبان تحلیلگران مسایل راهبردی منطقه به بررسی ابعاد این اقدام از منظر منافع رژیم صهیونیستی پرداخته و می نویسد: طی سه دهه منطقه ما درگیر جنگ‌های وحشیانه‌ای بوده است که استعمار غرب و رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم از طریق مزدوران خود به آن تحمیل کردند. در نتیجه این استراتژی می‌بینیم که امروز کشورهای ما نظیر فلسطین و سوریه و عراق و بخش‌های از لبنان دچار سخت‌ترین و بزرگ ترین مشکلات شده اند که حتی از نکبت بزرگ فلسطین در سال 1948 نیز فراتر رفته است.
البته با وجود تمامی این خسارت‌ها ، تمرکز پروژه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ائتلاف آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی موفق عمل نکرده و ضربات سختی را دریافت کرده که امیدها برای شکست آن در آینده‌ای نه چندان دور را زنده می کند.
ابراهیم امین سردبیر روزنامه الاخبار در مقاله خود در این رابطه می‌نویسد: غرب و استعمار تلاش دارند کسانی را در میان ما به قدرت برسانند که بتوانند در مواقع لزوم از آنها بهره‌برداری کنند. اقداماتی که رهبران این قدرت‌های بزرگ در میان کردها انجام می‌دهند نشان دهنده این نیاز است. بر اساس این روند مسعود بارزانی و اطرافیان وی به دستاویزی تبدیل می‌شوند که استعمار و دشمنان امت اسلام می‌توانند از آن در واکنش به تزلزل پروژه بزرگ خود در منطقه بهره‌برداری کنند.

عرب ها همگی در روزگاری با موجودیت رژیم صهیونیستی مخالفت می‌کردند، اما این رژیم امروز به عنوان یک دولت کامل و مورد حمایت جهانی به زندگی خود ادامه می‌دهد. تحریم تشکیل دولت مستقل کرد، چیزی از واقعیت را تغییر نمی‌دهد و دنیا و به ویژه کشورهای عربی ولو بعد از مدتی نسبت به پذیرش این دولت بازخواهند گشت. البته جنایتی که تعداد زیادی از سیاست‌مداران کرد و شخصیت‌ها و رهبران احزاب آنها انجام می‌دهند، بدون تبعات نخواهد بود. شاید خطرناک‌ترین این تبعات، مصیبت‌هایی باشد که کردها بر سر خود و دولت های اطراف خود وارد می کنند. به همین علت است که این دولت کوچک هیچ یاوری غیر از اسرائیل پیدا نکرده است.
سؤال اصلی که در این رابطه مطرح است اینکه حزب کارگران کردستان چطور می‌تواند شریک این جنایات بزرگ شود؟ آیا این حزب تصمیم گرفته در برابر مبانی و شعارهای خود کوتاه آمده و به یک گروه‌های حاشیه‌ای در ذیل پروژه آمریکایی تبدیل شود و به سمت بر پایی مناسبات با اسرائیل حرکت کند؟
الاخبار در مقاله دیگری می‌نویسد که همه پرسی اقلیم کردستان عراق با آرامش و بدون اتفاقات داخلی قابل توجه و بنا به ادعای مقامات کردستان با میزان بالای شرکت‌کنندگان برگزار شد. البته این میزان بالا تنها امتحان سخت برای رهبر کردها نبود که موفق شد جریان های کرد را برای برپایی همه پرسی قانع کند، بلکه اتفاق مهم واکنش‌هایی است که این منطقه در درجه اول از بغداد و در مرحله بعد از دولت‌های منطقه دیگر انتظار آن را می‌کشد.
عرصه این انتخابات تحت تأثیر پیام‌های سیاسی و میدانی بود که مقام‌های عراق و کشورهای همسایه برای اربیل مخابره کرده بودند. تا دیروز این پیام‌ها از حد تهدید و هشدار فراتر نمی رفت. اما منابع متعدد پیش‌بینی می‌کنند که شدت لحن دولت حیدر العبادی ضد اقلیم کردستان عراق طی روزهای آینده افزایش پیدا کرده و به سطح اجرای تهدیدات برسد. همچنین احتمال وجود دارد که آنکارا و تهران نیز تحریم‌هایی را ضد اربیل و بارزانی در دستور کار خود قرار دهند. بارزانی گرچه موفق شد خود را به عنوان رهبر کردهای عراق معرفی کند ، اما اقدامات وی باعث شد که تمامی نیروهای مختلف عراقی در یک اردوگاه بر ضد وی و تجزیه کشور و ایجاد رژیم ساختگی جدید در منطقه به عنوان حیات خلوت تل آویو در یک جبهه قرار گیرند.
این مقاله می‌افزاید که صرف نظر از نتایج و پیامدهای این همه پرسی ، بسیج سیاسی که بغداد شاهد آن بود ، نشان می دهد مقامات عراقی سبدی از اقدامات و بندهای تنبیهی را بر ضد اربیل در اختیار دارند که آنها را اعمال خواهند کرد. یک منبع مطلع دولتی در این رابطه می‌گوید که اینبندها به عنوان مجازات های اقلیم کردستان به زودی رونمایی خواهد شد.

پیام هایی که اربیل دیروز دریافت کرد، در عرصه‌های سیاسی و میدانی متعدد بود. پیام‌هایی که از مطالبات مجلس نمایندگان عراق آغاز شد و تا هشدارهای منطقه‌ای و بین‌المللی جدید و مانور مشترک صورت گرفته بین آنکارا و بغداد در مناطق مرزی مشترک ادامه پیدا کرد. علاوه بر این که حضور نظامی ارتش عراق و گروه‌های الحشد الشعبی و نیروهای مقاومت عراق در مناطق مورد تنازع با اقلیم کردستان نیز از نشانه‌های آشکار در این رابطه بود.
پارلمان عراق در همین راستا از حیدر العبادی نخست وزیر این کشور خواست تا نیروهای نظامی را در مناطق مورد تنازع مستقر کند.  نخست وزیر نیز به نیروهای امنیتی دستور داد در حمایت از شهروندان در مناطق مختلف تحت سلطه حکومت اقلیم کردستان عراق وارد عمل شوند. سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق این همه پرسی را اشتباهی تاریخی و اقدام غیرقانونی و بی‌اثر ارزیابی کرده و از تمامی طرف‌ها خواست تا اقدامات قانونی لازم برای حفظ وحدت عراق را در دستور کار خود قرار دهند.
پارلمان همچنین مجموعه ای از مجازات‌ها ضد اقلیم کردستان عراق را به تصویب رساند که شامل بخش‌های نفت و شرکت‌های معامله کننده با این اقلیم می شود. پارلمان از دادستانی کل خواست تا تمامی کارمندان و مسئولان دولتی از میان کردها، که از همه پرسی حمایت کرده و در آن شرکت کردند را تحت پیگرد قرار دهد.
برخی منابع عراقی از احتمال اقدام دولت عراق برای صدور دستور قضایی جهت اموال سپرده گذاری شده در حساب های اقلیم کردستان خبر داد. همچنین برخی منابع اعلام کردند که پارلمان از دولت مرکزی عراق خواسته است تا چاه‌های نفت موجود در مناطق مورد تنازع را به این کشور بازگردانده و این مناطق تحت نظارت و تسلط وزارت نفت عراق گذاشته شود.
علی حیدر تحلیل گر مسائل منطقه‌ای نیز در مقاله‌ای در روزنامه الاخبار تأکید کرد که پیامدهای مواضع تل آویو در در حمایت از همه پرسی جدایی‌طلبانه در اقلیم کردستان در شمال عراق برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم مخفی نیست. او تلاش نمی‌کند این نکته را مخفی نگه دارد که بر پایی دولت کرد در شمال عراق در چارچوب استراتژی عمومی اسرائیل برای مقابله با چالش ها و تهدیدات فراروی این رژیم است.

نتانیاهو در همین رابطه بر پایی دولت کرد را از طریق دیدار خود با اعضای کنگره آمریکا مورد تأیید قرار داده است. بنا بر اعلام شبکه ده تلویزیون رژیم صهیونیستی، نتانیاهو به این افراد اعلام کرده که اسرائیل دلیل موجهی برای تأیید کردها در برپایی دولتشان دارد. او توضیح می‌دهد که کردها متحدان رژیم صهیونیستی هستند. او به تعامل موجود میان تل‌آویو و حزب دموکراتیک کردستان به ریاست مسعود بارزانی اشاره و تأکید می‌کند که آنها در منطقه‌ای بین عراق و ترکیه و سوریه و ایران قرار دارند و این موضوع یک ذخیره استراتژیک برای اسرائیل به شمار می‌رود.
مواضع بنیامین نتانیاهو میزان تکیه‌ این رژیم به روند جداسازی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق را نشان می‌دهد بود و ثابت می‌کند که اسرائیل به این ترتیب می‌تواند آرزوی تاریخی و استراتژیک خود را محقق کند، حتی اگر نتواند به پایان مورد نظر خود از این آرزو دست پیدا کند. چرا که رژیم صهیونیستی هیچ هزینه مادی و انسانی در این زمینه انجام نداده و می تواند منطقه را مشغول کرده و چالش ها و بحران های سیاسی برای آن رقم بزند.
نتانیاهو در اظهارات خود در رابطه با متحد اسرائیل نامیدن احزابی که به دنبال تشکیل دولت مستقل کرد هستند، به موضوع تازه‌ای اشاره نکرد ، اما در عین حال از وجود دیدگاه‌ها و گزینه‌های مشترک میان دو طرف در رابطه با مقابله با فضای منطقه ای مشترک خبر داد. با وجود اینکه نتانیاهو در صحبت از ذخیره استراتژیک رژیم صهیونیستی سعی کرد عبارت‌های زیبایی را به کار بگیرد ، اما در عین حال از پیامدهای احتمالی این اقدام پرده‌برداری کرده و اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از این اتفاق در راستای مقابله با دشمنان خود که در رأس اولویت‌های استراتژیک تل‌آویو هستند ، بهره‌برداری خواهد کرد.

بر اساس رویکردی که تل‌آویو در روند تشکیل دولت مستقل کرد در شمال عراق در پیش گرفته است، جدعون ساغر از رهبران سابق حزب لیکود که از رقبای احتمالی تصدی ریاست این حزب است، نیز خواستار آن شد تا در صورتی که همه پرسی جدایی اقلیم کردستان حائز اکثریت آراء شود، رژیم صهیونیستی اولین طرفی باشد که موجودیت کردستان را به رسمیت بشناسد.
فضای عمومی که در این راستا در تل‌آویو به راه افتاده ، باعث شده الیعازر زفریر مسئول ارشد موساد در کردستان عراق طی سال‌های 1965 تا 1975 خود را  به عنوان نظریه‌پرداز و مدعی حمایت از حقوق ملت کرد و تشکیل دولت نشان دهد. وی در اظهارات خود کار را به جایی رساند که مدعی شد حق کردها در تشکیل دولت، مقدم بر سایر ملت های منطقه نظیر عراقی ها و ترک ها و سوری ها است.
زفریر در مقاله خود در روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت که برپایی دولت کرد می‌تواند به تجزیه ترکیه منتهی شود، چرا که در این کشور بیش از 20 میلیون کرد زندگی می‌کنند. وی می افزاید که بعد از همه پرسی، آنها باید تصمیم بزرگ‌ترین خود مبنی بر تشکیل دولت را بگیرند، تصمیمی که مانند تصمیم بن گوریون باشد. معاریو می نویسد که زفریر رئیس اقلیم کردستان عراق را "مسعود بن گوریون البارزانی" توصیف کرده است.
کردستان صهیونیستی اقلیم منطقه اسرائیل کردها تشکیل رابطه نتانیاهو مناطق حمایت سیاسی عنوان پارلمان اقدام استراتژیک تمامی اربیل مقاله اعلام بارزانی تل‌آویو مشترک مستقل برپایی روزنامه عراقی نیروهای دستور می‌تواند می‌دهد تصمیم گرفته تنازع اقدامات منطقه‌ای پیامدهای همچنین منابع بغداد خواست میزان مسعود رهبران بهره‌برداری دارند البته مقابله کشورهای زفریر استعمار الاخبار موضوع ترکیه گوریون ذخیره نظامی معاریو احتمالی اظهارات راستا اشاره مرکزی عمومی موجود بنیامین تأکید دولتی تأیید مواضع تاریخی ریاست رساند می‌کند مقامات دریافت نکرده آمریکا می‌نویسد می‌دهند دشمنان تبدیل فراتر بخش‌های نویسد منافع استراتژی امروز سوریه فلسطین پروژه موجودیت العبادی متعدد تهدیدات احتمال مختلف آنکارا دیروز میدانی ادامه زندگی تبعات اینکه اتفاق گروه‌های تجزیه