برگزیده ها

مازندمجلس: مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا با سناتورهای دموکرات جلسه‌ای خصوصی را با موضوع عدم تایید توافق هسته‌ای ایران برگزار کرد.

مازندمجلس: برخی منابع می‌گویند «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، با تعدادی از سناتورهای دموکرات درخصوص توافق هسته‌ای ایران، جلسه‌ای خصوصی برگزار کرده است.
‌وبگاه شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از دو منبع آگاه نوشته است: مک‌مستر تعدادی از سناتورهای دموکرات را به کاخ‌سفید دعوت کرده و به آنها گفته بود که به نظرش عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، اقدامی نادرست است.
این منابع می‌گویند جلسه مذکور با این هدف از سوی مک‌مستر ترتیب داده شده بود تا از سناتورهای دموکرات، راه‌هایی را برای اجتناب از عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، ایده بگیرد.
منابع مذکور – که خواستند نامشان فاش نشود – تاکید کردند مک مستر هیچگاه علنا نگفته که با رئیس جمهور آمریکا مخالف است همچنین علنا ابراز نداشته که می‌خواهد «دونالد ترامپ» تایید کند که توافق هسته‌ای ایران به سود منافع ملی آمریکا است.
اما این منابع می‌گویند که مک‌مستر مکررا به درخواست‌های سناتورهای دموکرات برای تایید کردن توافق هسته‌ای ایران واکنش نشان داده و در عوض خواستار جایگزینی دو حزبی برای آن شده است.
مشاور امنیت ملی آمریکا در این جلسه تاکید کرده که او تنها کسی نیست که باید برای تایید توافق هسته‌ای ایران قانع شود.
یک منبع دولتی اما به سی‌ان‌ان گفت که این سناتورهای دموکرات منظور مک‌مستر را اشتباه فهمیده و گمان می‌کنند او نه تنها پشت استراتژی ترامپ علیه ایران است بلکه با تمام تیم خود در حال کار برای نینرنگ زدن به استراتژی اوست. مک‌مستر در واقع به دنبال پوشش دادن آن دسته ایراداتی است که هم دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان به توافق هسته‌ای وارد می‌دانند.
ترامپ اگر تا 11 روز دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام نکند و بررسی این مسئله را به کنگره بفرستد، قانونگذاران آمریکایی 60 روز فرصت خواهند داشت که درباره بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصمیم بگیرند.
وبگاه «المانیتور» نیز پیشتر نوشته بود طرح «اینارا» (INARA) که از سوی سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا تدوین شده، به کنگره اجازه می‌دهد تمام یا برخی از 4 بسته تحریمی هسته‌ای اصلی را علیه ایران بازگرداند و دلیل کافی به تهران برای خروج از توافق ارائه کند. 

هسته‌ای توافق مک‌مستر سناتورهای تایید دموکرات منابع آمریکا پایبندی امنیت ترامپ مشاور می‌گویند کنگره استراتژی تاکید سی‌ان‌ان تعدادی جمهور نوشته مذکور