برگزیده ها
خودروسازان به اندازه کل خودروهای وارداتی قطعه وارد کردند

مازندمجلس: رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: در ۱۲ ماهه سال پیش واردات وسایل نقلیه موتوری به ارزش ۸۹۳ میلیون دلار رسید و بعد از آن قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری به ارزش ۷۸۲ میلیون دلار بود.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر، میثم رضایی با اشاره به حجم واردات خودرو و قطعات منفصله برای ساخت خودرو به کشور، ضمن بیان مطلب فوق افزود: بنابر آمارهای منتشر شده توسط گمرک کشور، در سال گذشته واردات وسایل نقلیه موتوری در رتبه سوم و واردات قطعات منفصله رتبه چهارم از مجموع واردات کالاها به کشور را به خود اختصاص داده بود.

وی در ادامه افزود: به طوری که در ۱۲ ماهه سال گذشته واردات وسایل نقلیه موتوری به ارزش ۸۹۳ میلیون دلار رسید و بعد از آن قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری به ارزش ۷۸۲ میلیون دلار بود که این امر نشان دهنده اختلاف کم در مورد ارزش ریالی واردات خودرو و قطعات به کشور است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به این مطلب که هیاهوی خودروسازان و مخالفان واردات بی منطق و تنها برای تامین منافع خودشان است گفت: همانطور که مشاهده می کنید طبق آمار گمرک واردات قطعات چینی که توسط خودروسازان و قطعه سازان به کشور انجام می شود زیان اصلی را متوجه تولید و صنعت خودروی کشورمان کرده است.

وی تصریح کرد: در حالی که واردات خودرو در بالاترین سطح تنها حدود ۷ درصد از میزان تولید را دربرگرفته و تهدیدی برای تولید ملی به حساب نمی آید، همانطور که در گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که توسط مجلس شورای اسلامی انجام شد میزان واردات موضوعی نگران کننده قلمداد نشده بود.

رضایی با تاکید بر قانون شکنی مسئولان دولتی در قبال واردات خودرو اظهار کرد: دولت با تغییر گاه و بیگاه قوانین واردات خودرو تنها درصدد امتیاز دهی به خودروسازان است و در آنسوی میدان خودروسازان نیز با واردات خودرو و قطعات منفصله برای ساحت خودرو در حال تضیعف تولید ملی هستند. به این ترتیب که با نقابی از تولید و اشتغال، تنها صنعت خودروی کشور را دچار آسیب و زیان می‌کنند.

وی همچنین یادآور شد:خودروسازان با امتیازگیری از دولت های مختلف در طور ۴ دهه قبل همواره به تولیدات بی کیفیت شان ادامه داده اند و به دلیل در اختیار داشتن بازاری انحصاری الزامی برای رشد کیفی و تولید رقابتی نمی‌دیدند، حال آنکه اکنون نیز شاهدیم با ورودشان به عرصه واردات خودرو نیز به سراغ محصولاتی متوسط و البته سودآور رفته اند.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در پایان گفت: در شرایطی که انتظار می رود، مسئولان دولتی و سازمان‌های نظارتی با عنایت به آمارهای گمرک و واردات در برابر ورود کالاهای مخرب و غیر اصولی بایستند، شاهدیم بیش از دو ماه است که بی هیچ علتی روند واردات قانونی خودرو توسط شرکت های نماینده و غیر رسمی به طور کل تعطیل شده و کسی پاسخگوی آن نیست.

واردات خودرو تولید قطعات خودروسازان منفصله خودروی انجمن واردکنندگان میلیون دولتی میزان ادامه شاهدیم مسئولان همانطور گذشته اشاره رضایی گزارش افزود آمارهای نقلیه وسایل موتوری