برگزیده ها

مازندمجلس: یک مقام آمریکایی از لغو تحریم‌های اقتصادی علیه سودان خبر داد.

مازندمجلس: یک مقام آمریکایی اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی علیه کشور سودان به دلیل بهبود وضعیت حقوق‌بشر در این کشور، برداشته شده است.
‌ این مقام آمریکایی به خبرگزاری «رویترز» گفت به دلیل بهبود وضعیت حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، تحریم‌ها علیه سودان لغو شده است.
یکشنبه این هفته، «عطا المنان بخیت» وزیر مشاور دولت سودان در امور خارجه گفت که مذاکرات کشورش با آمریکا در خصوص رفع تحریم بزودی تمام می‌شود.
وی همچنین افزود: «هم‌اکنون گفت‌وگوی بین ما و آمریکا به پایان خود نزدیک شده و امیدواریم که این امر به رفع تحریم‌ها از سودان منجر شود.»
این خبر بعد از آن اعلام می‌شود که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته در دستوری که درباره منع سفر اتباع چند کشور به آمریکا صادر شد، نام سودان حذف شده بود.
پیشتر در ژانویه 2017 سودان نیز یکی از کشورهایی بود که اتباع آن از اخذ روادید برای سفر به آمریکا ممنوع شده بودند.
آمریکا در سال 1997 به‌ بهانه حمایت خارطوم از گروه‌های تندرو عنوان کرده بود که تحریم‌های اقتصادی علیه سودان اعمال کرده است.
آمریکا در ماه ژوئیه گذشته، لغو تحریم‌های دائمی سودان را به‌دلیل آنچه نقض حقوق بشر خوانده است و همچنین دیگر موضوعات، به سه ماه دیگر یعنی دوازدهم اکتبر جاری موکول کرده بود.
خواسته‌های آمریکا برای برداشته شدن تحریم‌های سودان شامل حل نزاع داخلی در مناطقی همچون دارفور، همکاری در مبارزه با تروریسم و بهبود ورود کمک‌های بشردوستانه به خاک این کشور است.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیشتر تحریم‌های سودان را به صورت موقت از ژانویه (دی 1395) و به مدت شش ماه به حالت تعلیق درآورده بود .
سودان آمریکا تحریم‌های اقتصادی بهبود همچنین گذشته پیشتر ژانویه تحریم‌ها اتباع برداشته آمریکایی اعلام وضعیت مبارزه تروریسم