برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- یک روانشناس اجتماعی در رابطه با نوعی افسردگی موسوم به افسردگی ویژه فصل "پاییز" توضیحاتی را ارائه کرد.

مازندمجلس:

مونس پورمند در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: با شروع فصل پاییز برخی از افراد علائم افسردگی را از خود نشان می‌دهند.

وی افزود: باید به این موضوع توجه شود، اینکه افراد در زمان‌های مختلف حالات روانی متفاوتی داشته باشند، امری کاملا طبیعی است. برای مثال بی‌حوصله بودن در پاییز و زمستان را بسیاری افراد تجربه می‌کنند، اما وقتی این حالات از حدی فراتر می‌رود، می‌توان آن‌را به عنوان یک اختلال بررسی کرد.

این روانشناس اجتماعی با اشاره به اختلالات عاطفی فصلی اظهارکرد: اختلال عاطفی فصلی که به افسردگی فصلی مشهور است سبب می‌شود افراد احساس غم و ناراحتی با منشا نامعلوم داشته باشند.

پورمند تاکید کرد: در این شرایط افراد دچار تصور پوچ و بی‌ارزش بودن از خود دارند و در تصمیم‌گیری هاه نیز ناتوان می‌شوند.

وی در رابطه با علائم افسردگی ویژه فصل پاییز خاطرنشان کرد: بی‌انرژی بودن برای هرکاری، سرزنش دائمی خود به خاطر مسائل واقعی یا موهوم، احساس کسالت شدید، اضطراب بی‌دلیل و عدم تمرکز از علائم این اختلال است.

این روانشناس اجتماعی در رابطه با اقداماتی که می‌تواند منجر به جلوگیری از افسردگی فصل پاییز شود اظهارکرد: انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم، پیاده روی در هنگام صبح، قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به میزان حداقل یک ساعت در روز و قرار دادن رژیم غذایی مناسب حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند سبب جلوگیری از ابتلا به افسردگی ویژه فصل پاییز شود.

افسردگی پاییز افراد علائم اختلال اظهارکرد عاطفی رابطه جلوگیری می‌تواند اجتماعی احساس باشند پیاده اختلالات پورمند میزان حالات روانشناس