برگزیده ها

مازندمجلس: تارنمای خبری روزنامه «واشنگتن پست» گزارش داد؛ آمریکا روز جمعه گروهی از تحریم‌هایی را که در دو دهه گذشته علیه سودان اعمال کرده بود، لغو کرد.

مازندمجلس:  کاخ سفید اعلام کرده که سودان رسیدگی به برخی نگرانی‌ها در خصوص مبارزه با گروه‌های تروریستی و وضعیت حقوق بشری به ویژه در منطقه دارفور را آغاز کرده و مستحق کاهش تحریم‌ها شناخته شده است. 
این تصمیم دولت ترامپ در ادامه اقدام ماه گذشته واشنگتن در حذف اسم سودان از فهرست کشورهایی بود که اتباع آن‌ها اجازه ورود به آمریکا را ندارند.با این حال سودان همچنان در فهرست آمریکا از دولت‌های حامی تروریسم قرار دارد؛ فهرستی که خارطوم فعالانه خواستار خروج از آن است. همچنین احکام بازداشت آن دسته از سودانی‌هایی که متهم به ارتکاب جنایات جنگی در منطقه دارفور هستند هم لغو نشده است.راهبرد جدید دولت آمریکا در قبال سودان را می‌توان در راستای افزایش فشارها به کره‌شمالی دانست. یک مقام آگاه دولتی در این خصوص به واشنگتن پست گفت: واشنگتن به خارطوم اطلاع داده که یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ابعاد بهبود رابطه دو کشور، پایبندی کامل به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص کره شمالی است.سازمان ملل متحد سال گذشته در گزارشی اعلام کرده بود که سودان در سال 2013 با انعقاد قرارداد با یک شرکت جعلی متعلق به پیمانکار نظامی اصلی کره شمالی، چند سامانه موشکی زمین به هوا خریداری کرده است.تحریم‌هایی که آمریکا امروز آن‌ها را لغو کرد، مربوط به مجموعه تصمیماتی است که نخست در سال 1997 و سپس با توجه به تشدید درگیری‌ها در منطقه دارفور، در سال 2006 اتخاذ شده بود.جنگ در دارفور در فوریه سال 2003 میان دو گروه شورشی به نام جنبش آزادی‌بخش سودان و جنبش عدالت و برابری از یک سو و دولت مرکزی سودان از سوی دیگر آغاز شد.این دو گروه دولت را متهم می کردند که به غیر عرب ها در این منطقه ظلم می کند و ساکنان دارفور را به لحاظ اقتصادی و سیاسی به حاشیه می‌راند. دیوان بین‌المللی کیفری پیش از این «عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان را به کشتار جمعی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت متهم کرده بود.خارطوم در ژوئن 2016 (خرداد 1395) بطور یکجانبه در دارفور آتش بس برقرار کرد. البشیر این آتش‌بس را بار دیگر در نهم تیرماه سال جاری، تمدید کرد.
سودان دارفور آمریکا منطقه خارطوم واشنگتن البشیر جنایت شمالی اعلام فهرست آن‌ها گذشته