برگزیده ها
توسعه کردستان نیازمند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی وخارجی است

مازندمجلس: سنندج - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به ناکافی بودن منابع دولتی برای توسعه این استان، گفت: توسعه کردستان نیازمند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی است.

مازندمجلس:محمد دره وزمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود ۸۳۰ واحد تولیدی درکردستان، گفت: حدود ۶۰ درصد واحدهای تولیدی استان جزو واحدهای خرد محسوب می شوند که کمتر از ۱۰ نفر اشتغال اسمی دارند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۵ درصد از واحدهای تولیدی استان اشتغال اسمی بین ۱۰ تا ۵۰ نفر دارند، عنوان کرد: ۵ درصد از واحدهای تولیدی کردستان اشتغال اسمی بالای ۵۰ نفر دارند که از این میزان ۴.۳ درصد ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و ۶.۱ درصد واحدها در بخش صنعت جزو واحدهای بزرگ با ۱۰۰ نفراشتغال به بالاها هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه در استان ۱۰ واحد تولیدی اشتغال ۱۰۰ نفر به بالا را دارند، بیان کرد: پتروشیمی کردستان با تولید ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک که در فروردین ۹۶ توسط رییس جمهور به بهره برداری رسید، واحد تولید لاستیک بارز، واحد تولیدی خورشید زریوار با برند ایستک، واحد تولیدی ون و واحد تولیدی کاشی کسری از جمله واحدهای تولیدی موفق هستند که این واحدها را می توان از ظرفیت های صنعتی استان محسوب کرد.

دره وزمی بیان کرد: متاسفانه صنعت استان کردستان با توجه به پتانسیل و ظرفیت های بسیار خوبی که دارد از جایگاه خوبی در کشور برخوردار نیست و مقایسه رشد صنعت در کردستان با قبل از انقلاب نمی تواند درست باشد زیرا قبل از انقلاب هیچگونه صنعتی در استان وجود نداشته است، ولی با توجه به ظرفیت های موجود در آن می تواند به استانی صنعتی تبدیل شود.

وی  ادامه داد: امید واریم با حمایت های دولت و تلاش بخش خصوصی، سرمایه گذاری های کلان در بخش صنعت استان انجام  شود تا روزی شاهد صنعتی شدن این منطقه هم باشیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه ۱۸ نوع ماده معدنی در این استان وجود دارد، بیان کرد: انواع سنگ های تزئینی، مصالح ساختمانی و پلی متال از جمله سنگ آهن و کانسنگ طلا به اندازه مناسب دراین استان وجود دارد.

دره وزمی ادامه داد: در سال ۹۴ کارخانه استحصال طلا توسط سرمایه گذاری داخلی و با مشارکت قزاق ها در شهرستان قروه به بهره برداری رسید و سالانه ۲ تن طلای خالص دراین کارخانه تولید می شود.

وی افزود:  خوشبختانه ظرفیت خوبی در کانسنگ طلا در شهرستان سقز را دارا هستیم که در حال اجرای عملیات معدنی و ورود به ساخت کارخانه استحصال طلا در این شهرستان هستیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان فرآوری سنگ آهن تا محصول نهایی را یکی از اولویت های این سازمان در طول سه سال اخیر خواند و اظهارداشت: برای دستیابی به این مهم پروژه زنجیره فولاد استان را تعریف کردیم که خوشبختانه مراحل اولیه آن تمام شده و به تایید دولت هم رسیده است.

دره وزمی افزود: مراحل اجرایی پروژه مذکور برای تولید یک و نیم میلیون تن ورق دراستان شروع خواهد شد که این شامل کارخانه های مختلف کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و در نهایت به محصول نهایی که ورق است منتج خواهد شد.

وی ادامه داد: پروژه زنجیره فولاد کردستان به صورت مستقیم برای ۲ هزار و ۳۰۰ نفر و به صورت غیر مستقیم تا ۱۰ هزار نفر  اشتغال ایجاد می کند که این مهم، تحرک خوبی را در استان ایجاد خواهد کرد به ویژه دربحث صنایع پایین دستی شاهد رونق مطلوبی خواهیم بود.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان محور اصلی توسعه استان را صنایع پیشران خواند و بیان کرد: با ایجاد صنایع خرد و احداث واحدهای کوچک می توان شغل ایجاد کرد اما از این طریق توسعه بوجود نمی آید.

دره وزمی اظهارداشت: معتقدیم  صنایع پیشران منجر به ایجاد تحرک در بخش صنعت می شوند و صنایع پایین دستی  آنها می تواند اشتغال زا باشند.

وی ادامه داد: تعدادی پروژه تعریف و جوازهای تاسیسی هم دراین راستا صادر شده که پیگیر رفع مشکلات اجرایی آنها هستیم و انتظار می رود این طرح ها هر چه سریعتر به بهره برداری برسند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: به عنوان نمونه دراستان کردستات ظرفیت احداث دو مجتمع بزرگ پتروشیمی با تعریف تولید پلی پرو پیلن از گاز طبیعی وجود دارد.

دره وزمی با اشاره به اینکه دو خط سایز بالای گاز طبیعی در استان یکی از همدان به بیجار و یک خط هم از دهگلان به طرف سقز وجود دارد، افزود: در این خطوط به دلیل وجود ظرفیت های آب مناسب امکان احداث این دو مجتمع  وجود دارد.

وی یادآورشد: در بحث سرمایه گذاری منابع دولتی بر ای توسعه کشور کافی نیست وبه تبع برای توسعه استان کردستان هم نمی شود زیاد به منابع دولتی تکیه کرد و باید بخش خصوصی وارد کار شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: ما معتقد هستیم چون در کردستان سرمایه گذاری نه در بخش دولتی و نه بخش خصوصی به اندازه کافی صورت نگرفته است بنابراین برای سرمایه گذاری نیاز به حمایت بخش دولتی و پای کار بودن بخش خصوصی است.

دره وزمی ادامه داد: می طلبد سازمان های توسعه ای هم چون ایمیدرو، ایدرو، نهادهای توسعه ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد برکت، شستا و بنیاد مستعضفان با توجه به رسالتی که برای توسعه مناطق محروم دارند در استانی مانند کردستان پیشقدم شوند تا بخش خصوصی هم با اعتماد بیشتری برای سرمایه گذاری دراین منطقه اقدام کند.

وی با بیان اینکه برای توسعه این استان نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی وخارجی است، گفت: کردستان با ظرفیت های بسیار خوبی که دارد، استانی بکر برای ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

وی  عنوان کرد: مدیران بخش دولتی در استات کردستان بعنوان تسهیل گرِ بخش خصوصی آمادگی هرگونه همکاری برای رفع مشکلات سرمایه گذاری را دارند و خود را موظف و پاسخگو به سرمایه گذاران می دانند.

کردستان استان سرمایه تولیدی گذاری توسعه خصوصی واحدهای ظرفیت اشتغال دارند تولید ایجاد اشاره ادامه صنایع دولتی تجارت اینکه دراین هستیم داخلی صنعتی پروژه کارخانه تعریف احداث اجرایی افزود شهرستان تواند برداری استانی عنوان گذاران مراحل صنعت استان زنجیره فولاد بنیاد دراستان مشکلات پایین مستقیم طبیعی پیشران منابع کانسنگ بسیار انقلاب حمایت پتروشیمی واحدها وخارجی محسوب بالای منطقه معدنی محصول نهایی خواند خوشبختانه استحصال وتجارت اندازه مناسب اظهارداشت