برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - انتخاب نوشت: نماینده اصولگرای مجلس معتقد است طرح موضوع ایجاد نظام پارلمانی از سوی یکی از نمایندگان «ناشیانه» بوده است.

مازندمجلس:ابوالفضل ابوترابی با اشاره به طرح موضوع تغییر قانون اساسی و ایجاد نظام پارلمانی یا تغییر در دوره ریاست جمهوری گفت: موضوع مهمی نیست و به صرفه ادعای یکی از نمایندگان که تعلق خاطری هم به فراکسیون اعتدالیون دارد نباید تغییراتی ایجاد شود.

نماینده مردم نجف آباد ادامه داد: این نظر شخصی بوده و در مجلس نه مطرح شده نه بیان شده و نه امضایی جمع شده، حتی نامه ای نیز نوشته نشده است. ضرورت ندارد در شرایط خاص که کشور با مسائل اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند چنین موضوعی مطرح شود.

وی گفت: در شرایطی که بیکاری موضوع اصلی کشور است نباید فکر و ذهن خود را با مسایل حاشیه و فرعی منحرف کنیم که فایده برای نظام ندارد.

عضو کمیسیون قضایی تاکید کرد: سیستم نخست وزیری و ریاست جمهوری کنونی، در صورتی کارایی دارد که مسئولین خود را وقف مردم کنند و نگاهشان به توان داخلی باشد و از ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات مردم استفاده کنند، بنابراین باید با هم متحد باشیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار داشت: همه باید دست به دست هم بدهیم و همین سیستم کنونی را تقویت کنیم و بتوانیم مشکلات کلان کل کشور که بیشترین آن اقتصادی است را حل کنیم. در حال حاضر شرایط سختی پیش رو داریم که با همکاری یکدیگر می توانم مشکلات را برطرف کنیم.

ابوترابی همچنین گفت: مقام معظم رهبری نگفتند که چنین کاری بشود بلکه فرمودند اگر تصمیم گرفته شد که نظام پارلمانی ایجاد شود از طرف ایشان مشکلی وجود ندارد پس ایشان تاکید نداشتند که چنین اتفاقی رخ دهد.

نماینده مجلس افزود: سیستم نخست وزیری که در گذشته تجربه شد و چه سیستم کنونی یعنی ریاست جمهوری، اگر نگاهشان به خارج از کشور باشد بی خاصیت خواهد بود. در شرایطی یک سیستم خاصیت دارد که مدیران تمام وقت در خدمت باشند و نگاهشان به بیرون از کشور و دست دشمن نباشد و توان داخلی را تقویت کنند.

وی تاکید کرد: طرح چنین موضوعی ناشیانه است و باید بشدت از بیان آن به که باعث مشغله افکار عمومی می‌شود پرهیز کنیم.

ابوترابی گفت: ساختارهای سیستم اداری باید اصلاح شود اما اشتباه است که به گذشته برگردیم. ما نخست وزیری را در گذشته امتحان کرده ایم. هدایت سیستم ها و ساختارها به این سمت اشتباه است.

وی بیان داشت: سیستم ریاست جمهوری کنونی به دموکراسی که امام در قانون اساسی به آن اشاره کرده بسیار نزدیک است اما هر دو حالت جوابگوی اصلاح دیوانسالاری ایران نبوده است. ما به تحول بنیادین و انقلاب بروکراسی در نظام اداری نیاز داریم اما راه این نیست که به سمت ایجاد نظام پارلمانی برویم.

ساختارهای کشور برای استقرار نظام پارلمانی فراهم نیست

همچنین ایلنا نوشت؛

اشرف بروجردی درباره تغییر نظام ریاستی به پارلمانی با بیان اینکه ابعاد این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود مراد چیست، گفت: نظام پارلمانی در جایی پاسخ‌گوی جامعه است که گزینشی درکار نباشد چراکه این امر پارلمان را به سمت گزینه‌ای که مراد یک عده خاص است، می‌برد.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان همیشه در انتخابات مشکل داشته‌اند، بهترین نامزدهای این جریان و کسانی که می‌توانند تاثیرگذاری فراوانی در کشور داشته باشند در گزینش.ها حذف می‌شوند.

رئیس کتابخانه ملی در ادامه با بیان این که نظام پارلمانی به ذات خوب است اما با شکل و ساختار نظام فعلی ما قطعا این طرح جواب نمی‌دهد، عنوان کرد: اگر مردم بر اساس تصمیم خودشان رأی دهند و نه اجبار، نظام پارلمانی مطلوب است، اما اگر آنان فقط برای این به پای صندوق‌های می‌آیند که از حق رأی‌شان استفاده کنند، خوب نیست.

وی در ادامه تشریح کرد: اگر گزینه‌های منتخب مردم در انتخابات شرکت داده شوند و گزینه آنان انتخاب شود و پارلمان دارای چند صدایی باشد به طبع شخصی به عنوان نخست وزیر یا بالاترین مقام اجرایی انتخاب می‌شود که برآمده از آرا و اندیشه‌های مختلف است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر نظارت استطلاعی بود، قطعا از این تغییرات استقبال می‌شد اما با رویه‌ای که در سنوات گذشته مشاهده کرده‌ایم، جواب نخواهیم گرفت.

بروجردی در پاسخ به این سوال که اگر نظام پارلمانی در کشور حاکم شد، اصلاح‌طلبان چه کاری باید انجام دهند، گفت: با شرایط فعلی این نظام مورد پذیرش اصلاح‌طلبان نیست، البته هنوز هم بحثی در این مورد در جریان اصلاحات انجام نشده است. از مجموعه کدهایی که به دست آمده به نظر می‌رسد این کار مناسب نیست. لازم است احزاب و گروه‌های مختلف گرد هم بیایند و درباره این تغییر با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند تا کشور و پارلمان دچار تک‌صدایی نشود.

29212

پارلمانی سیستم ادامه ریاست جمهوری ایجاد تاکید اصلاح‌طلبان گذشته تغییر کنونی شرایط پارلمان داخلی نگاهشان ندارد مشکلات وزیری ابوترابی نماینده موضوع اداری اصلاح ساختارهای نباشد خاصیت باشند مختلف اشتباه ناشیانه انتخابات درباره بروجردی عنوان جریان همچنین نمایندگان اساسی فراکسیون شرایطی اقتصادی موضوعی قانون اشاره یکدیگر نباید داریم تقویت استفاده تصمیم