برگزیده ها

مازندمجلس: شاید رابطه بسیار نزدیک جلال طالبانی با دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در طی 4 دهه گذشته یکی از دلایل رفتار متفاوت تهران با آنکارا در قبال مراسم تشییع پیکر طالبانی در کردستان عراق باشد.

مازندمجلس: رسانه های ترکیه خبر حضور "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم تشییع پیکر "جلال طالبانی" سیاستمدار کُرد و رییس جمهور سابق عراق در شهر سلیمانیه عراق را به طور برجسته پوشش دادند.
رسانه های ترکیه یکی از نکات جالب توجه مراسم دیروز تشییع پیکر طالبانی را حضور ظریف در این مراسم و شکستن تحریم هوایی کردستان عراق به دلیل این حضور دانستند.
نشستن ظریف در مراسم در کنار مسعود بارزانی توجه رسانه های ترکیه را به خود جلب کرده است. این رسانه ها نوشتند:یکی از حاشیه های جالب توجه مراسم تشییع پیکر طالبانی نشستن ظریف در کنار بارزانی – تنها با یک فاصله "فواد معصوم" رییس جمهور عراق- بود.

ایران و ترکیه موضع مشترکی در قبال همه پرسی بحث برانگیز اخیر استقلال کردستان عراق داشته اند و  هر دو کشور مخالف جدی برگزاری این همه پرسی بوده اند.
این دو کشور همچنین در هفته ها و روزهای گذشته رایزنی های دیپلماتیک گسترده ای داشته اند که از جمله آنها سفر هفته گذشته رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه و نیز رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به تهران و دیدار با مقامات عالی سیاسی و نظامی ایران بود.
با وجود این اشتراک نظر اما دو کشور رفتار متفاوتی را در قبال مراسم تشییع پیکر جلال طالبانی به نمایش گذاشتند، و در حالی که محمد جواد ظریف به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مراسم تشییع پیکر طالبانی شرکت داشت، دولت ترکیه نماینده ویژه ای به این مراسم اعزام نکرد.
تنها نماینده حاضر از ترکیه در مراسم تشییع طالبانی" عثمان بایدمیر" سخنگوی حزب کردی " دموکراسی خلق ها" (HDP) بود که او نیز به نمایندگی از حزب متبوعش که یک حزب اپوزیسیون کُردی در ترکیه است، در این مراسم شرکت کرده بود.
شاید یکی از دلایل حضور ظریف در مراسم تشییع پیکر طالبانی، شخصیت برجسته این سیاستمدار فقید کرد عراقی و رابطه بسیار نزدیک او با دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در دوران حیاتش بوده است و همین تفاوت باعث شده که دولت جمهوری اسلامی ایران صرف نظر از اختلاف نظرهای موجود با دولت اربیل بر سر موضوع مناقشه برانگیز همه پرسی استقلال کردستان عراق، در عالی ترین سطح در مراسم تشییع طالبانی حضور یابد.
شاید هنوز بسیاری از خبرنگاران ایرانی به یاد داشته باشند که مژده دستگیری صدام حسین دیکتاتور سابق عراق را جلال طالبانی برای نخستین بار به هنگام سفر به ایران به یک خبرنگار ایرانی داد و این "سوپرخبر" برای نخستین بار از یک رسانه ایرانی به جهان مخابره شد.
مراسم طالبانی تشییع ترکیه رسانه جمهوری اسلامی ایرانی کردستان جمهور نمایندگی گذشته نماینده رفتار نخستین استقلال برانگیز برجسته سلیمانیه تهران نشستن بارزانی سیاستمدار