برگزیده ها
بازرسی از تمام معادن زغالسنگ کشور پس از حادثه گلستان انجام شد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با تاکید بر لزوم اعمال مقررات سخت گیرانه ایمنی در معادن زغالسنگ گفت: پس از وقوع حادثه در معدن یورت گلستان، از همه 115 معدن زغالسنگ بازدید شد و حتی دستور تعطیلی چند معدن صادر شده است.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «نادعلی اسماعیلی دهج» امروز (شنبه) در خاتمه نشست خبری ششمین همایش و نمایشگاه سالیانه فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (MINEX 2017) در محل سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به حادثه معدن یورت گلستان در سیزدهم اردیبهشت ماه امسال، افزود: تهویه مناسب و گازسنج های به روز در ایمنی هرچه بیشتر معادن زغال نقش اساسی دارد.
وی با بیان اینکه آماده اعمال مقررات سختگیرانه در زمینه ایمنی معادن زغالسنگ هستیم، از نامه نگاری با پنج استان برخوردار از معادن زغالسنگ پس از حادثه معدن زغالسنگ گلستان خبر داد.
اسماعیلی دهج بیان داشت: اکنون همه 115 معدن زغالسنگ کشور بازدید شده و گزارش مشکلات و همچنین پیشنهادات آنها رای رفع مشکلات آماده شده و حتی معاون معدن وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دستور تعطیلی چند معدن را صادر کرده است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در جریان حادثه پیش آمده در معدن زغالسنگ یورت گلستان مغفول ماند، تلاش های انجام شده وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حادث نشدن فاجعه ای دیگر بود.
به گفته این مقام مسئول، زغالسنگ از جمله معادنی است که نیازمند متخصصان حرفه ای است و در این زمنیه هیچ کمبودی در کشور نداریم.
این فعال حوزه معدن با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت یاب در این حادثه، خاطرنشان کرد: این هفته یا هفته آینده این کمیته بار دیگر تشکیل جلسه می دهد.
وی با اشاره به نقش مهم تهویه مناسب و همچنین برخورداری از دستگاه های گازسنج در معادن زغالسنگ، یادآوری کرد: در حادثه یاد شده، با وجود برخورداری از دستگاه گازسنج، اما به دلیل سهل انگاری از آن استفاده نشده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به لزوم سختیگری درخصوص ورود نشدن وسایل ممنوعه به داخل معادن زغالسنگ، اظهار داشت: در جیب متوفیان این حادثه تلفن همراه کشف شده که بسیار خطرناک است.
وی تصریح کرد: 76 درصد معادن فعال کشور گازخیز است که بهره مندی آنها از تهویه مناسب و دستگاه های گازسنج های به روز از الزامات است.
به گزارش ایرنا، سیزدهم اردیبهشت ماه امسال در پی انفجار معدن زغالسنگ زمستان یورت آزادشهر (گلستان) 43 نفر از کارگران جان خود را از دست دادند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام* 3065*2025*خبرنگار: محمد ملک دار * انتشار: لیلا جودی

اقتصاد

نادعلي اسماعيلي دهج

معدن زغالسنگ يورت گلستان

نظام مهندسي

زغالسنگ معادن حادثه گلستان اشاره گازسنج مهندسی مناسب تهویه دستگاه گزارش ایرنا اقتصادی تشکیل تجارت برخورداری همراه همچنین کمیته امسال اسماعیلی خبرنگار سیزدهم اردیبهشت آماده ایمنی مشکلات