برگزیده ها
تنفر جامعه از آقازاده‌ها و خانم‌زاده‌ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - ابراهیم فیاض

مازندمجلس:اوج گرفتن زندگی اشرافی، علت باورپذیری قوی جامعهدرباره شایعات مربوط به آقازاده‌ها و خانم زاده‌ها است. یعنی مردم اشرافیت را درزندگی شخصیت‎های سیاسی مطرح می بینند و شایعات مربوط به فرزندان آنها را باور میکنند.
وقتی فاصله طبقاتی در جامعه زیاد می شود، متاسفانه خودآقایان نیز به این مسئله دامن می زنند و حتی این موضوع درباره نوه ها و نتیجه هایشان هم به شکل وحشتناکی ادامه می یابد. برای همین است که برخی از آقازاده‎ها نسب خود را مخفی می کنند، چون میبینند جامعه از آنها متنفر است. البته اغلب آنها از رانت نسب خانوادگی شان استفاده کرده و می‎کنند و جایی نمانده که از این رانت استفاده نکرده باشند! اما چون مردم ازآنها تنفر دارند و معتقدند که "مفت خورند" و با "پارتی‌بازی" رشد می کنند، می خواهند ایننسب را مخفی کنند!

شاید گفته شود این تصورات اشتباهی است که مردماز فرزندان شخصیت های مشهور سیاسی دارند. کما اینکه همین مسائلدرباره شاه نیز مطرح می شد و بسیاری از آن بافته ذهن مردم بود؛ مثلا می گفتند دستشویی آنهااز طلاست اما بعد از انقلاب رفتند دیدند چنین نبود!

اما متأسفانه یک قشر اشرافی در میان رجال سیاسی آن بالا درست شده واصولگرا و اصلاح طلب هم ندارد، همین طور هم جلو می روند. پیش بینی من این است که در مقابل این مسئله شاهدظهور و بروز عدالت خواهان در انتخابات مجلس یازدهم سال 98 خواهیم بود.قشر متوسط تحصلکرده خیلی زیاد شده‌اند و هیچ راهی به حکومت ندارند.

هرچقدر طبقه متوسط تحصیلکرده قوی تر شود، آن نگاهمنفی به موضوعات مربوط به آقازادگی و خانم زادگی بیشتر می شود. برای همین خبرهای خوشگذرانیقشرهای بالا مطرح می شود و به طور گسترده در جامعه بازتاب پیدا می کند. در مجموع مباحثمربوط به آقازادگی در جامعه، پاشنه آشیل شخصیت های سیاسی مطرح است و این روندتقویت خواهد شد.  

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

27214

جامعه سیاسی مربوط دارند شخصیت آقازادگی متوسط استفاده فرزندان آقازاده‌ها اشرافی شایعات مسئله