برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- مسئول سالن تشریح و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اهدای کالبد علاوه بر تامین نیاز قرنیه و بافت استخوانی برای افراد سالم، میزان خطای پزشکی را کاهش می‌دهد.

مازندمجلس:

حجت الله عباس زاده در گفت و گو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان در خصوص فرهنگ اهدای کالبد در کشور گفت: درحال حاضر تمام دانشگاه‌های پزشکی کشور‌های دنیا اهدای کالبد را به نوعی کاری پسندیده می‌دانند که این امر در طی دو سه سال اخیر در کشور ما جایگاه بهتری پیدا کرده است و بسیاری از افراد نسبت به اهدای کالبد با اندیشه‌ای باز اقدام می‌کنند. 


وی افزود: اهدای کالبد همچون اهدای عضو باید روند فرهنگی خود را طی کند و نسبت به این امر اقدامات بهتری صورت گیرد این درحالی است که امروزه نسبت به جایگاه اهدای کالبد در جامعه نگاه خوشبینانه‌ای داریم و استقبال تقریبا ۵۰ درصدی مردم نسبت به گذشته سندی بر این اقدام است.


استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: درحال حاضر درصد بالایی از متقاضیان به اهدای کالبد مربوط به افرادی است که خود و یا خانواده در سیستم درمانی و پزشکی مشغول به کار بوده‌اند و به دلیل آشنایی با روند آموزش پزشکی قبل از مرگ اقدام به رضایت نسبت به اهدای کالبد خود کرده تا در پیشرفت‌های علم پزشکی نقش بسزایی داشته باشند.


عباس زاده عنوان کرد: پیوند قرنیه و بافت استخوان از جمله اقداماتی است که بعد ازمرگ از بدن فرد به فرد بیمار انجام می‌شود و این امر نیز نوعی اهدای عضو تلقی شده که می‌تواند سلامتی را به یک انسان زنده بازگرداند.

وی اذعان داشت: اهدای کالبد از جمله اقداماتی است که می‌تواند میزان خطای پزشکی را در کشور کاهش دهد چرا که مواجه پزشکان آینده جامعه با سیستم داخلی بدن، قبل از وارد شدن به حیطه کاری، می‌تواند درصد آموزش و مهارت در علم پزشکی را افزایش دهد.


استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صدور کارت اهدای کالبد برای متقاضیان به اهدای اجساد خود بعد از مرگ، است که بر این اساس متقاضیان می‌توانند با مراجعه به دانشگاه فوق کارت را دریافت و با رضایت خود نسبت به پیشرفت علم پزشکی در کشور سهیم شوند. لازم به ذکر است دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این امکان استفاده از خدمات رايگان پزشکی مانند آزمايشهاي قلبي و خون و غيره را برای دارندگان کارت اهدای کالبد فراهم کرده است .


عباس زاده اظهار داشت: در اهدای کالبد محدودیت سنی وجود ندارد و نحوه مرگ افراد نیز مانعی در این زمینه محسوب نمی‌شود. بنابر این همه اقشار جامعه با هر ویژگی می‌توانند در این اقدام فرهنگی شرکت نمایند. اما بر اساس تجارب به دست آمده تاکنون بیشتر افراد مورد کالبد شکافی در علم پزشکی دارای میانگین ۵۰ الی ۶۰ سال بوده اند.

وی تصریح کرد: برگزاری جشن نفس در راستای معرفی فرهنگ اهدای عضو نقش بسزایی داشته است بنابر این می‌توان نسبت به اهدای کالبد نیز اقدام به برگزاری مراسمات فرهنگی کرده و این عمل پسندیده را به مردم معرفی کرد.


استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص برخورد خانواده‌های متوفی نسبت به اهدای کالبد اعضای خانواده خود گفت: در طی سال‌های گذشته می‌توان گفت: برخورد خانواده‌ها نسبت به این امر احساسی بوده است، اما در طی چند سال اخیر با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی تا حدی توانسته ایم نسبت به این امر شفاف سازی کنیم و دیدگاه بسیاری از مردم را تغییر دهیم.


عباس زاده افزود: تمامی گروه‌های پزشکی از جمله تمامی گروه‌های پزشکی گروه هاي پزشكي، دندانپزشكي،داروسازي،پرستاري، پيراپزشكي باید در سالن‌های تشریح حضور یافته و آموزش‌های لازم را کسب نمایند. اما بر طبق قوانین موجود در سالن‌های تشریح دانشگاه‌های علوم پزشکی قبل از هر اقدام آموزشی کلیه دانشجویان با برگزاری مراسم احترام و فاتحه خوانی کالبد بیجان افراد را مورد تقدیر قرار می‌دهند و در این مواقع بعد از اتمام آموزش مراسم ترحیم ویژه‌ای برای قدردانی از آنان برگزار می‌ شود.

 


پزشکی اهدای کالبد دانشگاه اقدام بهشتی افراد جامعه فرهنگی میزان استاد آموزش برگزاری می‌تواند متقاضیان دانشکده فرهنگ نمایند قرنیه بنابر معرفی می‌توانند اجساد می‌توان تشریح مراسم سالن‌های گروه‌های برخورد اقداماتی بسزایی بهتری جایگاه گذشته اقدامات بسیاری پسندیده دانشگاه‌های رضایت سیستم خانواده درحال افزود