برگزیده ها

مازندمجلس: دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق شنبه شب خبر داد که مسعود بارزانی و دو معاون رئیس جمهور عراق برای آغاز گفت وگوها با طرف های سیاسی در بغداد توافق کرده اند. دولت عراق به این توافق هنوز واکنشی نشان نداده است.

مازندمجلس: مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات و ایاد علاوی و اسامه النجیفی دو معاون رئیس جمهور عراق در سلیمانیه دیدار کرده اند.
به گزارش نامه نیوز در بیانیه منتشره از سوی دفتر ریاست اقلیم، گفته شده، گفت وگوهای طرفین در این جلسه، حول اوضاع جاری عراق و بررسی راه های حل مشکلات در صحنه عراق بوده است.
این بیانیه اضافه کرده که طرفین در این نشست خواستار رفع آنچه شدند که 'مجازات های سیاسی بغداد علیه کردستان عراق' توصیف شده است.
براساس توافق صورت گرفته در سلیمانیه، قرار شده گفت وگوها و جلسات میان احزاب اصلی با هدف آرام کردن تنش ها و در قالب یک برنامه قابل انعطاف و باز آغاز شود.
هنوز مشخص نیست که آیا دولت عراق که بر پایه مصوبات قانونی پارلمان، از اربیل خواسته است اداره گذرگاه های مرزی و فرودگاه ها را تحویل دولت مرکزی دهد، از چنین توافقی مطلع بوده یا نه.
تنش ها میان بغداد و اربیل پس از آن اوج گرفت که مسعود بارزانی که دوره ریاستش بر اقلیم کردستان کردستان رسما از دو سال پیش پایان یافته و در عین حال هنوز قدرت را با برگزاری انتخابات تحویل نداده است، روز 25 سپتامبر (سوم مهر جاری) همه پرسی استقلال در اقلیم و مناطق مورد منازعه را برگزار کرد که با واکنش تند جامعه بین المللی و کشورهای منطقه و دولت عراق روبه رو شده است.
کردستان بارزانی اقلیم طرفین بغداد اربیل تحویل سلیمانیه جمهور مسعود توافق بیانیه