برگزیده ها

مازندمجلس: سه ایالت جنوبی برزیل با الگوگرفتن از جدایی طلبان کاتالان در اسپانیا، روز شنبه یک همه پرسی غیررسمی برای استقلال برگزار کردند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، تلاش ایالت های «پارانا»، «ریو گرانده دو سول» و «سانتا کاتارینا» برای استقلال از برزیل توجیه قانونی ندارد و مغایر قانون اساسی این کشور است.
پیش بینی می شود که میزان مشارکت مردمی بالا نباشد. این سه ایالت مجموعا 29 میلیون نفر جمعیت دارند.
سازمان دهندگان این همه پرسی گفته اند که می خواهند از دولت مرکزی برزیل که متهم به فساد است، رها شوند.
گروه «جنوب کشور من است» که مایل به استقلال است، اعلام کرد : امیدوار است که حداقل یک میلیون نفر در این رای گیری شرکت کنند.حدود بیست هزار نفر برای برگزاری این همه پرسی داوطلب شدند. در برگه های رای از مردم پرسیده شده است: آیا آرزو دارید که پارانا، ریو گرانده دو سول و سانتا کاترینا مستقل شوند؟
این سه ایالت که با سه کشور آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه هم مرز هستند، در مقایسه با سایر ایالت های برزیل ثروتمندتر هستند. جمعیت سفیدپوست این ایالت ها نیز بیشتر است.
رهبران جدایی طلبان می گویند که مردم این ایالت ها بودجه کمی از دولت دریافت کرده و در عوض مالیات بیشتری پرداخت می کنند.
«برازیلیا بس است» یکی از شعارهای جنبش جدایی طلبی در این کشور است. برازیلیا پایتخت برزیل است.
بیانیه جدایی طلبان تاکید دارد: مردم جنوب هرگز فرصتی برای ابراز عقیده درباره تمایل آنها درباره ماندن یا نماندن در برزیل نداشته اند.
قانون اساسی برزیل جدایی طلبی را منع کرده است اما جدایی طلبان با الهام از همه پرسی استقلال کاتالونیا اسپانیا در اول اکتبر (نهم مهر ماه) اقدام به برگزای همه پرسی کرده اند.
«چلسو دوچر» رهبر گروه «جنوب کشور من است» در ویدیویی در فیسبوک گفت که همه پرسی کاتالونیا «یک رویه شگفت انگیز بین المللی برای همه مردم» ایجاد کرده است.
نتایج همه پرسی غیررسمی استقلال سه ایالت جنوبی برزیل یکشنبه اعلام می شود.
برزیل ایالت جدایی استقلال کاتالونیا طلبان جنوبی جمعیت اعلام برازیلیا میلیون درباره سانتا غیررسمی برگزاری پارانا گرانده قانون اساسی