برگزیده ها
اشتغالِ سالانه یک میلیون نفر در کشور امکان پذیر نیست/ ۲۰ درصد جوانان بیکارند

مازندمجلس: مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به منابع مالی و پیش نیاز های کسب و کار اشتغال سالانه یک میلیون نفر در کشور امکان پذیر نیست.

مازندمجلس

به گزارش خبرگزاری فارس، علاءالدین ازوجی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در یک سال منتهی به تابستان امسال یک میلیون و  200 هزار نفر وارد عرصه کار شدند که 840 هزار نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شد.

وی با بیان اینکه حدود 20 درصد جوانان کشور بیکارند گفت: نرخ بیکاری 11/7 درصد معادل سه میلیون و 100 هزار نفر است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای ایجاد یک میلیون شغل در سال نیاز به حجم تولید ناخالص داخلی حدود 900 میلیون دلار داریم.
ازوجی گفت: فضای کسب و کار کشور باید در جهت افزایش اشتغال بهبود یابد.
وی افزود: بحث اصلی اشتغال کشور از دوره های آموزشی پایین باید آغاز شود زیرا بیشتر بنگاه های ما نیروی کار دیپلم یا فوق دیپلم می خواهند.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اشتغال افراد حتما باید به صورت رسمی باشد و تولیدی که در کشور انجام می شود برای پایدار ماندن به تولید جهانی متصل شود.

سیاست اشتباه تزریق پول برای اشتغال ادامه دارد

سید هادی موسوی نیک اقتصاددان نیز در این برنامه گفت: با توجه به منابع مالی و پیش نیاز های کسب و کار اشتغال سالانه یک میلیون نفر در کشور امکان پذیر نیست.

وی افزود: برنامه های توسعه پنج ساله گذشته در دوران خوب خود 50 تا 60 درصد محقق شده اند و در سال های اوج بین 600 تا 700 هزار شغل در سال ایجاد شده است.
این اقتصاددان گفت: اکنون روند سیاست اشتباه تزریق پول برای اشتغال در کشور ادامه دارد و با این شرایط نمی توان به آنچه که در برنامه ششم توسعه برای اشتغال یک میلیون نفر در سال پیش بینی شده است دست یافت.
موسوی نیک افزود: از پایه های اصلی کارآفرینی، نظام آموزشی است اما اکنون دانشگاه های کشور این ظرفیت را ندارند.
وی گفت: نظام آموزش عالی باید به سمت آموزش نیروی کار حرکت کند.
این اقتصاددان افزود: باید به موضوع اشتغال نگاه بلند مدت داشته باشیم.

مشکل اشتغال فقط از طرف عرضه نیست

زهرا کریمی عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران نیز گفت: اشتغال ارتباط تنگاتنگی با سرمایه گذاری به ویژه به وسیله بخش خصوصی دارد.

وی افزود: نمی توان با ادامه سیاست های گذشته مبنی بر تزریق پول به بنگاه ها یک میلیون شغل در سال ایجاد کرد.

کریمی اضافه کرد: نباید فقط وزارت کار را مسئول اشتغال زایی در کشور بدانیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: عوامل دیگری برای اشتغال زایی از جمله حل مسائل مربوط به فضای کسب و کار و سرمایه گذاری نیاز است.
وی افزود: اکنون حجم نقدینگی بسیاری در جامعه وجود دارد که در بانک ها قفل شده است و وارد چرخه اقتصاد کشور نمی شود.
کریمی گفت: اکنون صاحبان منابع مالی دچار صبر و انتظار برای ایجاد فضای بهتر شده اند و این از مشکلات اقتصاد کشور است.
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران افزود: نمی توان مشکل اشتغال را فقط از طرف عرضه دید بلکه مشکل اصلی در طرف تقاضای کار است.
وی با بیان اینکه این طور نیست که همه دانشگاه های کشور کارآفرین تحویل دهند اضافه کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان زمانی که از ایران خارج می شوند می درخشند و این موجب تاسف است. 

آ

اشتغال میلیون افزود دانشگاه ایجاد اکنون برنامه توسعه وزارت سیاست اقتصاددان مدیرکل ادامه تزریق مازندران کریمی منابع موسوی اقتصاد آموزش گذاری اضافه بسیاری سرمایه گذشته بنگاه ازوجی اینکه بیکارند جوانان سالانه امکان سیاستگذاری تعاون نیروی دیپلم آموزشی تولید اجتماعی اشتباه