برگزیده ها
از خوش بین نبودن اصلاح‌طلبان مازندران به نظام پارلمانی تا شرط و شروط اصولگرایان

اختصاصی مازندمجلس: در روز‌های اخیر همانطور که پیش‌بینی می شد، اظهار نظر‌های مختلفی در خصوص موضوع بازبینی قانون اساسی و تغییر نظام ریاستی صورت گرفت. پایگاه خبری مازندمجلس در ادامه بررسی این روند این جریان به سراغ فعالان سیاسی استان از طیف‌های مختلف رفته و موضوع تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی را از جهات مختلف بررسی نموده است.

اختصاصی مازندمجلس: در روز‌های اخیر همانطور که پیش‌بینی می شد، اظهار نظر‌های مختلفی در خصوص موضوع بازبینی قانون اساسی و تغییر نظام ریاستی صورت گرفت. پایگاه خبری مازندمجلس در ادامه بررسی این روند این جریان به سراغ فعالان سیاسی استان از طیف‌های مختلف رفته و موضوع تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی را از جهات مختلف بررسی نموده است.

 

طرح چنین موضوعاتی نادیده گرفتن حق مردم است/ به نظر نمی رسد این حرکت‌ها جدی باشد

جواد حق نظر عضو حزب اتحاد ملت مطرح کرد: طرح چنین موضوعاتی در مجلس تنها نادیده گرفتن حق مردم ( رأی ملت ) است و نقش مردم در نظام کم رنگ می‌شود درحالی که انقلاب ما و نظام ما مبنی بر مشروعیت مردم است و لازمه‌ی آن حضور فعال مردم در تعیین سرنوشت خودشان است؛ اگر بخواهیم نظام پارلمانی را پیش رو بگیریم، مردم از نظام دلسرد شده و نقش آن ها بی‌معنی خواهد شد.

وی ادامه داد: به دلیل شکست‌های انتخاباتی پیاپی اصولگرایان، به نظر می‌رسد که می خواهند از طریق مجلس ریاست دولت را بدست بگیرند؛ زیرا مدت هاست که مردم به اصلاح طلبی روی آورده اند و با این تاکتیک می خواهند حق رأی را از مردم گرفته و فقط با برنامه ریزی های خود بر جامعه حاکمیت یابند؛ به نظر نمی رسد که این حرکت ها جدی باشد و بیشتر برای محک زدن فضای جامعه و نظر کارشناسان هستند اما این طرح موفق نخواهد بود.

حق نظری در انتها افزود: مردم حدود 40 سال است که این نظام را با رأی خود قوت بخشیده‌اند و حمایت مردم از نظام را با این طرح‌ها خواهند گرفت و به نفع نظام کشور نیست.

 

این نظریه قطعا از جناح اصولگرایان مطرح شده است/پایگاه اجتماعی طیف انحصارطلب کم شده است

لطف الله محمد نژاد از چهره های سیاسی استان عنوان کرد: این نظریه قطعاً از جناح اصولگرایان مطرح شده است و در انتخابات اخیر مردم نشان داده‌اند که با بیداری و روشن‌نگری این طیف را در دستگاه‌های اجرایی و قانون گذاری کشور زیاد قبول ندارند؛ این طرح به معنای محدود کردن دموکراسی در کشور است.

ما در ایران شاهد احزاب ثابت خاصی نیستیم و این طرح برای کشورهایی صادق است که دارای احزاب فعال و شناسنامه دار باشند؛ این موضوع در ایران مصداق پیدا نخواهد کرد چراکه زیرساخت های لازم برای پارلمانی شدن نظام، به چشم نمی خورد.

محمد نژاد افزود: از دست دادن پیاپی کرسی های مختلف در انتخابات مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری نشان دهنده کم رنگ تر شدن جایگاه اصولگرایان می باشد و برای رسیدن به کرسی اجرایی کشور چنین طرحی را داده اند؛ طرح چنین موضوعی در مجلس، توهین به انتخاب مردم است.

وی ادامه داد: بهترین امتیاز و امیدی که مردم دارند انتخاب رئیس جمهور بنابر آرای خود هستند اگر این حق رأی نیز بخواهد گرفته شود، وحدت ملی، نشاط و روحیه‌ی ملی دچار ضعف خواهد شد و در ایران القای چنین تفکری برای مردم، زنگ خطری است برای عموم ملت.

در انتها محمدنژاد تصریح کرد: قطعاً طیف انحصارطلب می‌دانند که پایگاه اجتماعی آن‌ها کم شده است و در دوره‌ای که دارای قدرت بودند، کشور را دچار مشکلات مختلفی کردند. دولت درحال حاضر با تمام قدرت با ایجاد ظرفیت ها، ساختارها و با استفاده از ظرفیت های داخلی و سرمایه‌گذاری های خارجی درصدد ایجاد فضای مطلوب مدیریتی می‌باشد.

کسانی که تدبیر و تعامل سازنده با دنیا و دوری از افراط گری و خشونت دارند توسط جامعه پسندیده شده اند و چون دارای دیدگاهی ایده آل و رئالیسم هستند، به این سادگی از ذهن مردم بیرون نخواهد رفت؛ ناگفته نماند که هم اکنون اصولگرایانی خوش فکری آمده اند که سخنان اصلاح طلبانه تری از اهالی اصلاح طلب می زنند و این خود نشان دهنده‌ی تحکیم و تأیید چنین طرز فکری است.

نظام پارلمانی نباید باعث تضعیف جایگاه ولایت فقیه شود/زمینه بازگشت به نخست وزیری موضوعیت ندارد

 محمدعلی مینایی فر عضو اجرایی شورای هماهنگی اصولگرایان مازندران با اشاره به جایگاه نظام پارلمانی در دنیای امروز گفت: نظام پارلمانی و نوع آن باید مورد بحث قرار گیرد. آیا ما می توانیم همه قدرت ها را به مجلس واگذار کنیم؟ نظام ما یک نظام ولایت فقیه است، آیا نظام های پارلمانی موجود در جهان می‌تواند شباهتی با شکل نظام ما داشته باشد؟ به صرف اینکه گفته باشیم از طریق پارلمان کشور را اداره کنیم، کفایت نمی‌کند. نوع نظام پارلمانی که باید در کشور باشد، باید دارای جایگاه ولایت فقیه بوده و مورد تایید ولی فقیه قرار گیرد. اگر جایگاه ولایت تضعیف نشود و قدرت خود را حفظ کند می توانیم مجری نظام پارلمانی باشیم.

وی در ادامه با تشریح موضوع نخست وزیری افزود: دیگر زمینه بازگشت نخست وزیری موضوعیت ندارد. نخست وزیری در دورانی بود که ریاست جمهوری اختیاراتی نظیر حاکمیت داشته باشد. با توجه به وجود ولی فقیه در نظام ما اصلا چیزی به نام قدرت تعیین کننده و نظام نخست وزیری موضوعیت ندارد.

طرح نظام پارلمانی به دموکراسی آسیب می زند/ مردم باید از جمهوری صیانت کنند

در ادامه بررسی موضوع تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی ماه سلطان کاشی عضو مجمع زنان نواندیش در پاسخ به سوال خبرنگار مازندمجلس گفت: به نظرم طرح نظام پارلمانی به بحث دموکراسی آسیب می زند. تنها چیزی که برای ملت ایران باقی مانده صندوق رای و انتخاب رئیس جمهور است. من به این طرح خیلی خوش بین نیستم. به نظر من جریان راست میانه این طرح را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: برخی جریانات چون از رای مردم ناامید شده اند، می خواهد با پارلمانی کردن نظام به جریان قدرت بازگردند.

کاشی در خصوص سرانجام این طرح گفت: بستگی دارد نمایندگان تا چه حد در به سرانجام رساندن این بحث جدی باشند. دفعات گذشته نیز این طرح عنوان شده بود.

وی در پایان با اشاره به موضوع دموکراسی خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه های پیروزی انقلاب اسلامی،جمهوری بودن است. به نظر من مردم باید از جمهوری صیانت کنند.

 

گزارش از: سید محمدمهدی کیا و علی نوری

از خوش بین نبودن اصلاح‌طلبان مازندران به نظام پارلمانی تا شرط و شروط اصولگرایان