برگزیده ها
درخشش رنگها و تنوع اقوام؛ دست های پر از نامه

مازندمجلس: تهران-ایرنا- همایش روستا دیروز برگزار شد.تلالو و تنوع رنگ ها و پوشش های سنتی زنان و مردان روستایی جلوه ای خاص به این همایش داده بود اما نامه هایی که روستاییان در صدد بودند به مسئولان بدهند نشان از مطالبات به ثمر نرسیده بخش مهمی از جمعیت کشور داشت که در مناطق روستایی کشور سکونت دارند.

مازندمجلس: روستاییان با پوشش های رنگارنگ روز 15 مهرماه جلوه همایش ملی روز روستا و عشایر بودند.تنوع رنگها و لباس های زیبایی که زنان کرد،لر،بلوچ،ترکمن،مازنی و گیلانی، ترک و عرب بر تن داشتند خیره کننده بود و تمامی شرکت کنندگان دوست داشتند در کنار آنها عکسی به یادگار بگیرند.
تلالو و تنوع رنگها حکایت از سرزمینی با اقوام گوناگون است که هر کدام به تنهایی جلوه ای از ایران را به نمایش گذاشته بودند.
چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر با رویکرد نخبگان روستایی،ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی روز گذشته در محل سالن اجلاس برگزار شد و خیل جمعیت روستایی با اتوبوس به این همایش آورده بودند.
در وهله نخست که وارد فضای همایش می شدی تنوع رنگها چشمان را خیره می کرد و پوشش زیبای زنان روستایی وسعت سرزمینی را حکایت می کرد که میراثی پربها در خود را جای داده است ،گویش ها متفاوت بود اما همه با زبان زیبای فارسی به هم پیوند خورده بودند.
مناطق روستایی ایران سالهاست روند نزولی جمعیت را طی می کند و در حالیکه در سالهای نخست انقلاب حدود ٧٠ درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کردند امروز به دلیل سیاست های نامناسبی که طی چهار دهه برای مناطق روستایی کشور اتخاذ شد مهاجرت و خالی شدن از سکنه سرنوشت روستاهای کشور شده است.

علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این همایش گفت:سال ها سیاستگذاری روستایی معطوف به آب و خاک بود اما باید امروز نگرش خود را تغییر دهیم و صنایع کوچک و خرد را به روستاها ببریم.
به گفته وزیر کار، سیاست های نامناسب به خروج روستاییان از روستا منجر شده است.
سیاست های حوزه روستایی همانگونه که ربیعی اعلام کرد در این چهار دهه معطوف به آب و خاک بوده و این در حالیست که جمعیت کشور طی این چهار دهه از حدود 35 میلیون نفر به 80 میلیون نفر رسیده است.زمینی که روزی در روستا نان یک خانوار هفت نفره را تامین می کرد امروز باید نان حداقل 20 نفر را تامین کند و این یعنی فقیرتر شدن و دست اندازی به منابع آب و خاک بیشتر و این یعنی مهاجرت.
این کمبود منابع در حالی است که طی چهار دهه گذشته نه تنها کاری در مناطق روستایی کشور صورت نگرفت بلکه با اتخاذ راهبردهای نادرست شرایط زندگی را در روستاها به گونه ای نامناسب کرده که جمعیت مناطق روستایی کشور با رشد منفی(منهای 0.68درصد) مواجه هستند.
از سوی دیگر با توسعه آموزش در کشور زمینه های تحصیل جوانان در کشور فراهم شده است .فرزندان خانوارهای روستایی که طی این سال ها به دلیل توسعه آموزش در کشور تحصیل کرده اند نمی توانند دوباره به خانه پدری بازگردند و اشتغال روی زمینی که دیگر آب ندارد را دنبال کنند.
علیرغم اینکه در این چهار دهه می توانستیم علاوه بر کشاورزی، اشتغال را در صنایع خرد و کوچک در مناطق روستایی کشور گسترش دهیم.
برخی از روستاهای کشورهای توسعه یافته 300 الی 400 سال است که در تولید یک فرآورده صاحب برند هستند و فرزندان، نسل به نسل جای والدین را می گیرند.
آیا ممکن نبود طی چهار دهه روستاهای کشور را به لحاظ یک تولید خاص پویا کرد؟ روستایی در فرآورده های لبنی و برخی دیگر در زمینه گیاهان دارویی، عسل، گردشگری، عرقیجات،پرورش گل و گیاه،پرورش گوشت ماکیان،صنایع دستی، صنایع چوبی،تولید میوه و بیشمار فرآورده های دیگر که با ایجاد صنایع تبدیلی، مناطق روستایی کشور صاحب برند و تولید ملی می شدند.
همه اینها در حالیست که هم اکنون جوانان وسیعی از روستاهای کشور به دانشگاه می روند و خواستار شغلی متناسب با تحصیل خود هستند.این جمعیت بیشمار دیگر به کار کشاورزی بر نمی گردد اما اگر صنایع تبدیلی در روستاها رونق داشت آیا نمی توانست فرصت شغلی برای فرزندان خانوارهای روستایی ایجاد کند؟
آیا رشته های دانشگاهی نمی توانست متناسب با نیاز بازار کار باشد؟.
ربیعی بارها اعلام کرده است که تنها 20 درصد تحصیلات دانشگاهی در استان های کشور منطبق با نیازهای بازار کار است.
به عبارتی 80درصد رشته های دانشگاهی مورد نیاز بازار کار نیست .
در بازدیدی که به همراه صندوق کارآفرینی امید از یکی از روستاهای استان گیلان داشتم برخی از زنان روستا که در رشته هنر تحصیل کرده، خواستار کمک مالی برای راه اندازی یک واحد اقتصادی بودند.
بنابراین جمعیت مناطق روستایی کشور از یک سو از ضعف سیاستگذاری مناسب رنج برده اند و از سوی دیگر با افزایش جمعیت بی رویه که دیگر اقتصاد کوچک روستا نمی توانست جوابگوی آنان باشند،مواجه هستند.
وقتی که جمعیت رو به فزونی می رود و جوانان از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار می شوند جامعه باید خود را با شرایط جدید منطبق و فرصت هایی جدید ایجاد کند.
روز گذشته در همایش روستا در کنار همه رنگهای زیبا که پوشش زنان روستایی بود هربار که مسئولی سخنرانی می کرد پس از اتمام سخنرانی،جمعیت وسیعی به سوی تریبون برای دادن نامه می رفتند و این تنها برای یک مسئول نبود و هربار پس از اتمام سخنرانی این رویه تکرار می شد.
خواست ها از استخدام مربیان فنی و حرفه ای تا هشدار به دولت برای خشک شدن تالاب شادگان را در بر می گرفت.
همایش روستا روز گذشته فرصتی برای بازنگری سیاست هایی بود که تاکنون برای این مناطق در نظر گرفته شده است.
در روستا می توان زیبا زیست اگر بیاندیشیم، می توان زیبا کار کرد اگر استراتژی درستی اتخاذ کنیم و می توان زندگی را علیرغم محدودیت منابع آب و خاک به روستاها بازگرداند اگر درست بیاندیشیم و راهبرد درستی اتخاذ و درست عمل کنیم.
به همان زیبایی رنگها که بر تن زنان روستایی نقش بسته است.

به گزارش ایرنا ، چهارمین دوره همایش روستاییان و عشایر کشور روز گذشته (شنبه )با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و با رونمایی از سامانه جامع آمار و اطلاعات روستاییان در سالن اجلاس سران برگزار شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
.اقتصام**9123** 6075*گزارش: زهره دریغ گفتار**انتشار: زهرا هجینی نژاد

اقتصاد

روستا

همايش

درخواست روستاييان

روستایی جمعیت روستا همایش مناطق صنایع روستاهای روستاها گذشته رنگها سیاست تحصیل تولید اتخاذ توسعه روستاییان جوانان سخنرانی فرزندان دانشگاهی توانست فرآورده بازار ایجاد اقتصادی منابع عشایر ربیعی زندگی امروز سرزمینی داشتند حکایت متناسب چهارمین تبدیلی وسیعی خواستار تحصیلات منطبق بیاندیشیم درستی گزارش ایرنا اتمام هربار بیشمار همراه زیبایی اقتصاد استان اجلاس زمینی تامین اندازی مهاجرت میلیون حالیست معطوف نامناسب اعلام شرایط مواجه علیرغم کشاورزی برگزار سیاستگذاری اشتغال خانوارهای آموزش زمینه زیبای پرورش