برگزیده ها

مازندمجلس: گروه "فتح‌الشام" یا همان النصره به عنوان شاخه سابق القاعده در سوریه زمانی یکی از هم‌پیمانان مهم بسیاری از شورشیان سوری بود اما اکنون این شورشیان با توجه به عملیاتی قریب الوقوع مورد حمایت ترکیه در استان ادلب، هرچه بیشتر در حال فاصله گرفتن از آن هستند.

مازندمجلس:  خبرگزاری فرانسه گزارش داد: فتح‌الشام قبلا به عنوان جبهه النصره شناخته می‌شد و قدرتمندترین گروه شبه‌نظامی در استان ادلب در شمال غرب سوریه است، استانی که با مناطق مجاور آن خارج از کنترل حکومت سوریه قرار دارد.
 جبهه فتح‌الشام رهبری ائتلافی به نام "هیات تحریرالشام" را که شامل مجموعه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی و شورشی همفکر با این گروه بوده و اوایل سال جاری میلادی کنترل استان ادلب را بعد از شکست دادن گروه‌های شورشی رقیب در دست گرفت، برعهده دارد.
اما این ائتلاف در ماه‌های اخیر دستخوش جدایی‌های زیادی شده و با توجه به آمادگی ترکیه برای حمله علیه افراط گران در استان ادلب با کمک برخی شبه‌نظامیان سوری، جبهه فتح‌الشام نیز منزوی‌تر شده است.
یک فعال مخالفان سوری که نامش را فاش نکرد به خبرگزاری فرانسه گفت: زمانی مردم جبهه النصره را بسیار دوست داشتند اما اکنون آنها منتظرند که ارتش ترکیه وارد شده و کار آنها را تمام کند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه اعلام کرد، قرار است شورشیان سوری عملیاتی نظامی در استان ادلب به اجرا درآورند تا "امنیت" را تضمین کنند.
این عملیات مرتبط با توافق منعقد شده در اوایل سال جاری میلادی میان ترکیه به عنوان حامی بخشی از شورشیان سوری با روسیه و ایران به عنوان حامیان حکومت سوریه به منظور ایجاد چهار به اصطلاح "منطقه کاهش تنش" در خاک سوریه است.
اکثر گروه‌های شورشی در سوریه به دلیل افزایش فشارها بر این گروه‌ها و ضعف فزاینده، به مناطق کاهش تنش و آتش‌بس پناه برده‌اند اما ائتلاف تحریرالشام شدیدا با این کار مخالفت کرده است.
یک فرماندهی شورشیان سوری به خبرگزاری فرانسه در روز شنبه گفت: عملیات تحت حمایت آنکارا در استان ادلب هدفش بیرون راندن کامل ائتلاف تحریرالشام از این استان است.
ائتلاف تحریرالشام که توسط آمریکا و چند کشور دیگر به عنوان یک گروه تروریستی طبقه بندی شده، به گفته گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه 10 هزار شبه‌نظامی دارد.
این گروه مرتبا هدف حملات هوایی روسیه و حکومت سوریه قرار می‌گیرد و اخیرا مسکو گفته، ابومحمد الجولانی، رهبر این گروه در یک حمله هوایی به شدت مجروح شده اما این گروه ادعا را تکذیب کرد.
با نزدیک شدن به عملیات قریب الوقوع ترکیه این ائتلاف به سرعت در حال از دست دادن نیروهایش بوده و اکنون عملا تنها گروه فتح‌الشام در آن باقی مانده است.
احمد ابازید، یک محقق سوری در مرکز توران در ترکیه گفت: ائتلاف تحریرالشام همواره یک ائتلاف صوری بوده است چون در این ائتلاف صرفا تصمیم‌گیری و رهبری از جانب جبهه النصره صورت می‌گرفت.
او گفت: مدت زیادی است که مداخله ترکیه علیه این گروه یک گزینه بوده است و ترکیه به دنبال تشویق دیگر گروه‌های مخالف برای فرار از این گروه است تا گروه مرتبط با جولانی را منزوی‌تر کند.
اما اولین اقدام از سوی تحریرالشام صورت گرفته و این ائتلاف در ماه ژوئیه دست به حمله‌ای بزرگ علیه قدرتمندترین هم‌پیمانانش یعنی احرارالشام زد و آن را از اکثر نقاط ادلب بیرون راند.
بلافاصله بعد از این اتفاق گروه شبه‌نظامی سرشناس نورالدین الزنکی تحریرالشام را ترک کرد و در پایان سپتامبر گروه جیش الاحرار نیز از ائتلاف خارج شد.
آنها گفتند که علت این اقدامشان افزایش اتفاقات ناخوشایند داخلی بوده و جدایی آنها باعث افزایش هرچه بیشتر جدایی‌ها از ائتلاف تحریرالشام شد.
سم هلر، یک کارشناس سوریه در بنیاد سنچری گفت: این اتفاقات به این معنی است که تحریرالشام اکنون تا حد زیادی تحلیل رفته و صرفا اولین جزء این ائتلاف یعنی النصره باقی مانده است.
او گفت که این جدایی‌ها یک اقدام فرصت طلبانه در پیش‌بینی کردن مداخله ترکیه محسوب می‌شود.
چارلز لیستر، یک کارشناس سوریه در انستیتو خاورمیانه گفت: این جنگ وارد مرحله جدیدی شده و اکنون عناصر افراط‌گر یک هم‌پیمان مسموم علیه گروه‌های شورشی محسوب می‌شوند و وابستگی به افراط‌گراین نظیر تحریرالشام تبدیل به یک انتخاب پر از ریسک شده است.
او گفت: اکنون سوریه‌ای‌ها در حال اتخاذ یک رویکرد عملگرایانه‌تر در قبال انقلابشان هستند.
از طرفی تحریرالشام تمایل چندانی به سازش نشان نداده و رهبرانش گفته‌اند که علیه هر مداخله خارجی تا سرحد مرگ می‌جنگند.
در هفته‌های اخیر افزایش چشمگیر حملات هوایی روسیه و حکومت سوریه در استان ادلب علیه تحریرالشام منجر به تلفات از جمله تلفات غیرنظامیان شد و نگرانی‌هایی درخصوص خونین بودن رویارویی نهایی با این گروه وجود دارد.
ابازید گفت: در جبهه تحریرالشام یک دودستگی به وجود آمده یک دسته معتقد است که باید با ترکیه و کشورهای دیگر تعامل داشت تا دیگر یک گروه تروریستی محسوب نشوند اما دسته تندرو با هر سازشی مخالف بوده و می‌خواهد با ترکیه و دیگر گروه‌های شورشی باقی مانده رویارو شده و می‌گوید میانه‌روی هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.
تحریرالشام ائتلاف ترکیه سوریه استان گروه‌های النصره اکنون شورشی حکومت عنوان فتح‌الشام افزایش شبه‌نظامی شورشیان فرانسه مانده هوایی روسیه زیادی عملیات مداخله محسوب اتفاقات جدایی‌ها کارشناس اقدام حملات ابازید اولین تلفات مخالف خبرگزاری کنترل رهبری مناطق قدرتمندترین گزارش نزدیک اوایل مرتبط بیرون منزوی‌تر پایان میلادی تروریستی