برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- وزیرآموزش و پرورش درآئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی گفت:: مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت در دولت دوازدهم خواهد بود.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، پیش از ظهر امروز سید محمد بطحایی درآئین آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا وآرزوی صحت و سلامت برای رهبر معظم انقلاب و همچنین تبریک سال تحصیلی جدید به دانشجو معلمان و اساتید دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان اظهار کرد: براساس یکی از نظریه‌های جدید آموزش که در نظام‌های تعلیم و تربیت به عنوان یک رویکرد اثر بخش در کیفیت آموزشی مورد توجه است مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت و دارای ماهیت حقوقی مستقل است.

وی افزود: علیرغم تلاش‌های فراوان پیشینیان و اذعان آن‌ها به موضوع مدرسه محوری همچنان با اصل مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت فاصله داریم و مدارس صرفا مجری دستورالعمل‌های واحد‌های بالاتر است.

بطحایی، استقرار مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت را اولین سیاست آموزش و پرورش در دولت دوازدهم دانست و خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنیم تحقق این سیاست و هدف استراتژیک را با سرعت بیشتری در این دولت دنبال کنیم.

وی ادامه داد: ارتقای شایستگی‌ها و صلاحیت‌ها، تفویض اختیار، و طراحی و استقرار کیفیت در مدارس، ۲ برنامه‌ای است که برای تحقق سیاست اول آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید طراحی و درسال جاری اجرایی میشود.

وزیرآموزش و پرورش سند تحول بنیادین را یکی از اسناد خوب بالا دستی بر شمرد که مسیر‌های حرکت درآموزش و پرورش را مشخص نموده و اظهار کرد: هر چند سند تحول خالی از اشکال نیست، اما ۶ زیر نظام موجود درآن، مسیر‌ها و برنامه‌های مورد نیاز نظام تعلیم و تربیت را تبیین کرده است.

وی افزود: ارتقای شایستگی‌ها و صلاحیت‌های مدیران و مدیریت مدارس اولین برنامه‌ای است که در سال تحصیلی جاری با روش‌های هوشمند و آموزش‌های مستمر شایستگی در سه سطح دانش، مهارت و توانایی اجرایی خواهد شد، زیرا معتقدیم اگر تفویض اختیار با سطح شایستگی مدیران متناسب نباشد دچار مشکل می‌شویم.

بطحایی ادامه داد: توسعه فناوری این امکان را به مدیران می‌دهد تا با استفاده از آموزش‌های مستمر فرهنگی، با دانش‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیازش آشنا شوند و یا در پایان سال شاهد افزایش شایستگی‌های مدیران باشیم.

عضو کابینه تدبیر وامید گفت::درسطوح مختلف مدیریتی و برنامه ریزی شاهد موانعی در مسیر ظهور و بروز خلاقیت‌ها هستیم و این مسئله اداره و توسعه کشور را با مشکل مواجه کرده است، بنابراین دانش‌ها و مهارت‌های جدیدی برای عبور از این موانع لازم است.

وی تفویض اختیار به مدارس را دربین برنامه در راستای تحقق موضوع مدرسه کانون اصلی تعلیم وتربیت خواند و تصریح کرد: این مسئله به گونه‌ای باید در مدارس اجرا شود که مدارس قادر به تصمیم گیری و تصمیم سازی در مواجهه با مسائل روز باشند.

وزیر آموزش و پرورش طراحی و استقرار نظام کیفیت در مدارس را سومین برنامه آموزش و پرورش در سال جاری تحصیلی دانست و خاطر نشان کرد: سامانه‌ای طراحی می‌شود که شاخص‌های تعیین شده در مدارس را مورد نظارت و ارزیابی مستمر قرار می‌دهد و رتبه هر مدرسه را تعیین می‌کند و براساس اطلاعات این سامانه صعود و یا سقوط مدرسه از جایگاه فعلی اش مشخص می‌شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم اظهارکرد: آموزش مهارت‌های زندگی اولین برنامه‌ای است که امسال در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد زیرا شاهد آن هستیم بسیاری از دانش آموزان علیرغم اخذ مدرک دیپلم مهارت‌هایی مانند سخن گفتن، تحمل دیگران، شنیدن، وتعامل با دیگران را به خوبی فرا نگرفته اند.

بطحایی گفت: آموزش مهارت‌های پایه، دومین برنامه از سیاست دوم آموزش و پرورش در سال جاری است بنابراین آموزش مهارت‌های پایه به میزان ۱۰ الی ۱۲ ساعت برای دانش آموزان دوره‌های اول و دوم متوسطه به صورت آزمایشی از امسال اجرا میشود تا دانش آموزان با بازار کار آشنا شوند.

وزیرآموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش مهارت‌های منجر به اشتغال با هدف آماده کردن دانش آموزان برای اشتغال و ورود به بازار کسب و کار سومین برنامه از سیاست دوم آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری است.

وی ایجاد و توسعه هنرستان‌های جوار در کنار کارخانجات در دهه ۷۰ را تجربه موفقی دانست و خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ۲ مرجع و مرکز علمی است که می‌توانند آموزش و پرورش در حوزه‌های علمی و تقویت و به علم روز تجهیز کنند.

بطحایی در پایان گفت: تلاش شود موضوع پایان نامه‌های دانشجو معلمان متناسب با نیاز‌های آموزش و پرورش تدوین شوند.

 

آموزش پرورش تربیت مدارس مدرسه تعلیم بطحایی سیاست برنامه مهارت‌های تحصیلی کانون عنوان آموزان مدیران طراحی دانست توسعه مستمر پایان برنامه‌ای تفویض اختیار موضوع دانشگاه اولین رجایی کیفیت استقرار دانش‌ها می‌دهد اشتغال بازار دیگران تعیین بنابراین متناسب مسئله تصمیم امسال سومین هستیم شایستگی‌ها فرهنگیان اظهار براساس معلمان دانشجو دوازدهم میزان افزود علیرغم میشود وزیرآموزش آموزش‌های اجرایی تدبیر ادامه ارتقای شایستگی