برگزیده ها
بیشتر احزاب کارکرد موثری در کشور ندارند/هیچ معیار خاصی برای معرفی وزرا به مجلس وجود ندارد

مازندمجلس: نماینده قائم‌شهر گفت:هیچ معیار خاصی برای معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و شخصی با داشتن مدرک نهضت سوادآموزی نیز می‌تواند برای وزارت به مجلس معرفی شود.

مازندمجلس: سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران بر دو اصل اساسی استوار است یکی اسلامیت نظام که بر محور ولایت مطلق فقیه و امامت امت مبتنی است و دیگری جمهوریت نظام بوده که با اتکا به آرای مردم است.

وی افزود: نمونه بارز مردم سالاری در ساختار نظام سیاسی جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی است و به تعبیر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مجلس در رأس امور است لذا لازمه در رأس امور بودن  به عنوان نماد و کانون مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی اقتدار آن خواهد بود.

ادیانی تصریح کرد: اکنون این سوال به وجود می‌آید که آیا آحاد مجلس در راس امور قرار دارد؟ لذا این امر به الزامات خاصی برمی‌گردد.

نماینده مردم قائم‌شهر بیان کرد: اگر مجلس ترازی که در نظام جمهوری اسلامی مشخص شده است را دارد باید بتواند دست به برخی اصلاحات ساختاری در قوانین بزند و اگر به سمت استانی شدن نظام انتخاباتی مجلس حرکت نکنیم در روزمرگی کار مردم درگیر خواهیم شد و در نتیجه در جا خواهیم زد.

وی ادامه داد: مجلسی در رأس امور قرار خواهد گرفت که در بعد تقنین قوانین به روز و کارگشایی داشته باشد نه آن که درگیر روزمرگی شود البته قصد بنده نقد مجلس نیست اما نگاهی به دستور جلسات بیندازید کدام یک از این دستورها راهگشا و در راستای رفع مشکلات کشور است؟

ادیانی گفت: مجلس به جای توجه به اولویت‌های کشور تنها به فروعات می‌پردازد، همچنین بسیاری از وقت ما را انجام امور حوزه‌های انتخابیه می‌گیرد چرا که مردم دارای مشکلات زیادی هستند در نتیجه  از رسیدگی به انجام امور ملی بازمانده‌ایم.

نماینده مردم قائم‌شهر تأکید کرد‌: اگر ساختار و نظام مربوط به انتخابات را در قالب استانی مشخص کنیم گامی به جلو خواهیم برداشت. اکنون بیش از 200 حزب و تشکل در کشور وجود دارد که اغلب آنها کارکرد حزبی موثری ندارند لذا نیازمند قانون منسجمی برای تقویت احزاب هستیم به این صورت که تشکل‌هایی محدود اما قوی در داخل کشور فعالیت کنند.

ادیانی اظهار کرد: همچنین در بعد نظارت نیاز به اصلاح این حوزه وجود دارد، آیین نامه کارآمدی لازم برای بخش‌های مختلف را ندارد، ابزار لازم برای نظارت بر رئیس جمهور و استیضاح او وجود ندارد.

نماینده مردم قائم‌شهر بیان کرد:‌ شرایط نظارت نمایندگان بر وزرا و اجرای برنامه آ‌نها در آیین نامه داخلی ما کجاست؟ هیچ معیار خاصی برای معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و شخصی با داشتن مدرک نهضت سوادآموزی نیز می‌تواند برای وزارت به مجلس معرفی شود.

وی عنوان کرد:‌ یک سال و نیم از مجلس دهم می‌گذرد و براساس گزارش معاون نظارت کل قوانینی که در طی این مدت در مجلس تصویب شده است 111 آیین نامه اجرایی بوده که تنها 4مورد آن به مرحله اجرا رسیده است.

ادیانی مجلس