برگزیده ها
رکود مسکن مصرف بتن را کاهش داده است/ بازنگری مقررات و آیین‌نامه بتن تا پایان سال

مازندمجلس: رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه به دلیل رکود بخش مسکن مصرف بتن در ساخت و سازهای شهری و پروژه‌های سدسازی کاهش چشمگیری داشته است،گفت:مقررات ملی و آیین‌نامه بتن تا پایان امسال بازنگری و منتشر می شود.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری فارس،محمد شکرچی زاده در پانزدهمین همایش روز بتن با اشاره به رویکرد جهانی و مزایای غیرقابل انکار بتن گفت: باید شرایطی را در کشور فراهم کنیم تا استفاده از سازه‌های بتنی در ساخت و سازها به ویژه در ساختمان‌های بلندمرتبه بیشتر از قبل صورت گیرد.

وی افزود: بر اساس آمار و ارقام موجود، از سال 1950 تا 2015 و به موازات رشد سه برابری جمعیت جهان، تولید فولاد 10 برابر ولی سیمان 34 برابر شده است که نشان می‌دهد در جهان گام‌های مهمی در حوزه بتن و سیمان برداشته شده است.

وی ادامه داد: همچنین برآورد مصرف مصالح ساختمانی  از سال 2002 تا 2005 نشان می‌دهد که فولاد در مقایسه با سیمان و بتن سهم کمتری را به خود اختصاص داده که خود تفاوت معناداری است. نکته جالب در این آمار این است که سیمان بیشترین مصالحی است که از مواد استخراجی زمین ساخته می شود که نشان دهنده جایگاه بسیار مهم صنعت بتن در دنیاست.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی با اشاره به نگاه ویژه وزیر راه و شهرسازی به مقوله سیمان و بتن و بهره گیری بیشتر از سازه های بتنی، به تشریح وضعیت کشور در استفاده از بتن و فرآورده‌های آن پرداخت و افزود: بررسی‌های به عمل آمده نشان می دهد که استفاده از سازه های اسکلتی به کل واحدهای ساخته شده در طول سال‌ها افزایش داشته است و به همین صورت نسبت سازه های بتنی به سازه های اسکلت فلزی نیز روند رو به رشد داشته ولی همچنان با کمبودهایی مواجه بوده و نیاز به سرعت بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: ما در عرصه سازه‌های فولادی هم در سال های اخیر از بعد نرم افزای و سخت افزاری به نتایج خوبی رسیدیم و اگر صحبت از بتن می‌کنیم به معنای زیر سوال بردن توان مهندسان در حوزه سازه های فولادی نیست بلکه باید با جهت دهی مناسب شرایطی فراهم گردد تا در جای خود مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنرانی خود در پانزدهمین همایش روز بتن، به مزایای بلامنازع بتن اشاره کرد و گفت: مزیت‌های بسیار بتن، سبب می‌شود تا استفاده بیشتر از آن به عنوان یکی از اولویت‌های امروز کشور در حوزه‌های مختلف مدنظر قرار گیرد.

وی استفاده از بتن به منظور پاسخگویی به نیازهای سازه‌ای، دوام و معماری، مقاومت در برابر آتش، دسترسی به سنگدانه‌های مناسب، مصرف انرژی کمتر و به تبع آن کاهش گازهای گلخانه ای را از برجسته ترین مزایای بتن برشمرد و افزود: ظرفیت‌های ایجاد شده در کشور برای تولید سیمان در سال های اخیر روند رو به رشد داشته است تا جایی که حتی ما با مازاد تولید سیمان نیز مواجه بوده ایم. همچنین در حال حاضر امکان دسترسی به فناوری پیشرفته بتن در کشور با توجه به وجود زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مناسب وجود دارد و فرصت بسیار خوبی است تا با همکاری انجمن بتن و سایر دست اندرکاران به توسعه این صنعت در کشور بپردازیم.

*تاکید بر افزایش استفاده از سازه‌های بتنی در بلندمرتبه‌سازی‌ها

شکرچی‌زاده با تاکید بر ضرورت استفاده از بتن پرمقاومت در ساختمان های بلندمرتبه در کشور گفت: ساختمان های بلندمرتبه در کشور بیشتر برپایه اسکلت فولادی بنا شده است که باید با اصلاح این روند، شرایط  را برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه بتنی فراهم سازیم. همانگونه که در دنیا نیز ساختمان‌های بلندمرتبه از جمله برج دبی و پتروناس کوالالامپور و سایر موارد مشابه بر پایه اسکلت بتنی بنا شده است. 

وی افزود: با توجه به آنکه تکنولوژی تولید و بهره مندی از بتن با کیفیت روز دنیا در کشور موجود می باشد باید بویژه از این ظرفیت برای ساختمان های بلندمرتبه بهره بگیریم.

وی ساخت برج میلاد، سردر دانشگاه تهران، سد کارون 4، روسازی بتنی در فرودگاه مهرآباد روسازی بتنی در بزرگراه اصفهان – شیراز، تیرهای پیش ساخته در بندر امام و... را از جمله اقدامات و طرح های موفق بتنی در کشور نام برد.

*بازنگری و انتشار مقررات ملی و آیین‌نامه بتن تا پایان سال جاری

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید دوباره بر بهره مندی از مزایای بتن در کشور، حرکت در این مسیر را خالی از چالش ندانست و گفت: در کنار تمامی مزایای عنوان شده یکی از چالش‌های ما در کشور مبحث طراحی بود که سبب شد تا عدم انسجام بین مبانی طراحی و آیین نامه های ملی بتن در کشور را شاهد باشیم. خوشبختانه در دولت یازدهم، بازنگری و تدوین مقررات ملی و آیین نامه بتن به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شده است که با بازنگری و انتشار آنها تا پایان سال جاری، شاهد رفع مشکلات یاد شده در این حوزه خواهیم بود.

شکرچی زاده ناهماهنگی بین استانداردها در مقوله سیمان، مصالح سنگی و بتن را از دیگر چالش های پیش روی صنعت بتن در کشور عنوان کرد و حضور پررنگ تر و استراتژیک وزارت راه و شهرسازی در این حوزه را خواستار شد.

*مصرف بتن در کشور کاهش دارد

وی ادامه داد: با وجود آنکه عمر تولید بتن در کشور به 80 سال رسیده، اما استفاده گسترده آن در ساختمان ، پل و بنادر به دلیل قیمت ارزان قیر نادیده گرفته شده و این خود یک غفلت تاریخی در بتن به شمار می رود.

شکرچی زاده یادآور شد: علی رغم مزایای بتن و عمر مفید 30 تا 50 ساله، استفاده از آن در کشور، کاهش چشمگیری داشته است.

*رئیس انجمن ملی بتن:سازندگان به سراغ بتن نمی روند

همچنین محسن تدین رییس انجمن ملی بتن نیز در این همایش در خصوص گردش مالی زیاد انجمن بتن در طول سال، اظهار کرد: سالیانه حدود دو میلیارد تومان، این انجمن گردش مالی دارد که می‌توان از آن به عنوان بزرگترین انجمن تخصصی در رشته عمران و معماری نام برد.

وی در ادامه افزود: آیین نامه مقررات ملی ساختمان شامل بسیاری از باید و نبایدها است، به طوریکه گاهی به استفاده از بتن تاکید شده و در برخی موارد توصیه شده که در ساختمان سازی از اسکلت های فلزی و فولادی استفاده نشود.

تدین در ادامه توضیح داد: امروزه در تمامی کشورها استفاده از ساختمان های بتنی رواج یافته، اما در ایران با وجود افزایش عمر مفید آن هنوز سازندگان به سراغ آن نمی روند.

وی در خاتمه با بیان اینکه انجمن علمی بتن دارای 4 هزار و 700 عضو حقیقی و 2 هزار و 800 عضو دانشجویی است، گفت:  باوجود چنین اعضای حقیقی و دانشجویی باید فرهنگ سازی و استفاده از بتن در کشور رواج پیدا کند و باید با ایجاد راهکارهای جدید تولیدکنندگان و سازندگان پروژه های عمرانی در کشور را به استفاده از بتن تشویق کنیم.

م

استفاده سیمان انجمن ساختمان بلندمرتبه شهرسازی مزایای تحقیقات تولید افزود بیشتر اسکلت تاکید عنوان فولادی ادامه مقررات بازنگری ساخته مناسب بسیار افزاری شکرچی همچنین افزایش پایان فراهم سازه‌های سازندگان برابر ساختمان‌های اشاره همایش تمامی حقیقی دانشجویی طراحی آیین‌نامه انتشار روسازی مواجه می‌دهد فولاد شرایطی موجود مصالح مقوله دسترسی معماری پانزدهمین ایجاد