برگزیده ها
مازندمجلس:«محسن شریفیان» سرپرست گروه «لیان» نشان هنری فستیوال بین المللی نوازندگان «نی انبان» را که برای درمان «موسی کمالی» خالق نوای جهله به حراج گذاشته بود، به مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اهدا کرد.

در پی انتشار گزارش وضعیت موسی کمالی – خالق نوای جهله که نیاز به عمل جراحی داشت، محسن شریفیان نشان هنری خود را که از فستیوال نوازندگان نی‌انبان اسپانیا گرفته بود به حراج گذاشت.

در پی این خبر، صندوق اعتباری هنر، هزینه‌های درمانی این هنرمند موسیقی نواحی هرمزگانی را پرداخت کرد و در جلسه‌ای که امروز ۱۶ مهرماه در ساختمان هنر با حضور خبرنگاران برگزار شد، از سرپرست گروه «لیان» قدردانی شد.

حسین سیدزاده- مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در این جلسه بیان کرد: صندوق اعتباری هنر اقداماتی از جمله، قرار دادن هنرمندان تحت پوشش بیمه و ارائه تسهیلات را به شکل مرسوم انجام می‌دهد. آنچه به کالبد و ماهیت فعالیت ما بر می‌گردد، پیدا کردن افرادی است که جزو شریف‌ترین اهالی هنر هستند اما به شکل رنج آوری زندگی می‌کنند. همنشینی هنر واقعی با فقر و رنج صحنه دلخراشی را به وجود می‌آورد و شاید یکی از مأموریت‌های صندوق اعتباری هنر، کم کردن این صحنه دلخراش باشد.

او ادامه داد: متأسفانه مکانیزم رسمی برای پیوند این افراد با ما وجود ندارد و تنها پیوندهای انسانی می‌تواند ما را به این راه هدایت کند. به دلیل پیچیدگی‌ سیستم‌های اداری دست این دسته از هنرمندان از ما کوتاه می‌شود. البته ناگفته نماند که این وظیفه ماست که هر کس هر گرفتاری دارد به دنبال آن برویم و صندوق اعتباری هنر این کار را در باید قبال هنرمندان انجام دهد.

سیدزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: آقای شریفیان فارغ از اینکه منتظر جایی مثل صندوق اعتباری هنر باشد وقتی متوجه گرفتاری یکی از هنرمندان شد پرچمی درست کرد و آن را بالا برد و جایزه خودش را برای کمک به این هنرمند به حراج گذاشت تا گرهی از کار این هنرمند را باز کند، خوشبختانه ما از این موضوع مطلع شدیم و آنچه در توان داشتیم را برای حل این مشکل انجام دادیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: ما نباید در جامعه هنری گرفتاری‌ها را به عنوان موضوع پیش پا افتاده تلقی کنیم. من اطمینان دارم بخش بسیاری از مسائل با خبردار بودن از یکدیگر برطرف می‌شود. نیت اصلی این جلسه نیز تشکر از محسن شریفیان است که وقتی دید استادی درگیر مشکلی است یک چراغ روشن کرد.

محسن شریفیان نیز در ادامه این جلسه گفت: ما در فستیوالی در اسپانیا شرکت کرده بودیم که موضوع آن درباره ساز نی‌انبان بود و در نهایت این جشنواره نشانی را به ما اهدا کرد. آن چیزی که من بعد از هر آلبوم، جشنواره یا کنسرت به آن فکر می‌کنم این بوده که ما همیشه از بی‌اهمیتی و فراموشی زجر می‌کشیم. آنچه که در پس ذهن یک هنرمند وجود دارد و نشان می‌دهد وضعیت هنر در کشور ما تا چه اندازه اسفبار بوده است.

سرپرست گروه لیان افزود: خانواده من نیز بارها به من این موضوع را گوشزد کرده است و به عقیده من این اتفاق غم‌انگیز است. کاش ما صندوقی تحت عنوان پیشگیری از مشکلات هنرمندان داشتیم و راه‌هایی پیدا می‌شد تا از اتفاقاتی که قرار است رخ دهد جلوگیری شود قبل از آنکه به مشکل برسیم. این اقدام یعنی پیشگیری از بروز مسائل در بسیاری از کشورها از جمله کانادا انجام می‌شود. ما نیز باید راهی پیدا کنیم که هنرمند کشورمان درمانده و بیمار نشود.

او ادامه داد: شاید باورتان نشود که من هنوز هم موسی کمالی را ندیده‌ام اما می‌دانم که در حوزه نوازندگی کار خوبی دارد. قبل از آنکه به صندوق بیایم با او تماس گرفتم و پرسیدم که مشکل‌اش حل شده یا نه که خوشبختانه حل شده بود. صندوق اعتباری هنر مردانه ایستاد تا مشکل این هنرمند را حل کند و این اتفاق خوبی است که کمتر پیش آمده است.

شریفیان اظهار کرد: حتی امروز لوح‌های تقدیری را به من دادند که قرار است برای دکتر و پرستار موسی کمالی از طرف صندوق اعتباری هنر ارسال شود و من نیز گوشه‌ای از آن را امضا کردم.

سرپرست گروه لیان همچنین بیان کرد: وقتی جشنواره هنری فستیوال بین‌المللی نوازندگان نی‌انبان در اسپانیا متوجه شد مدالی که آن‌ها داده‌اند را برای کمک به هنرمند دیگری به فروش گذاشته‌ام، خیلی خوشحال شدند و دبیر جشنواره گفت که نشان دیگری را به من می‌دهد اما من نپذیرفتم.

صندوق اعتباری هنرمند شریفیان هنرمندان ادامه موضوع کمالی جشنواره سرپرست می‌دهد بیمار دیگری درمانده اسپانیا نوازندگان کشورمان فستیوال نی‌انبان خوشبختانه داشتیم پیشگیری اتفاق بسیاری عنوان مسائل گذاشت گزارش مدیرعامل بین‌المللی وضعیت امروز گرفتاری سیدزاده متوجه