برگزیده ها
«شکوه یک زندگی»؛ ملودرامی ضعیف و بدون روح زندگی!
مازندمجلس: آنچه با عنوان سریال شکوه یک زندگی ساخته شده است، ملغمه‌ای غیر جذاب، باورناپذیر و ضعیف از چندین رویداد و ماجرای پرداخت نشده است که سریال را ناموفق و سردرگم در ارائه بخش‌های خانوادگی، عاشقانه، دفاع مقدسی و اجتماعی نشان می‌دهد.

سازمان صداوسیما انگار نمی‌خواهد صدای اعتراض‌های منتقدان و مخاطبان خود را درباره تولیدات ضعیف و سریال‌های پیش پاافتاده و سطحی تلویزیون بشنود و در جهت اصلاح و بهینه‌سازی تولیدات تلویزیون گام بردارد. بزرگ‌ترین دلیل بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به نظرها و خواسته‌های مردم، تولید و پخش مستمر انواع برنامه‌ها و سریال‌های ضعیف و آزارنده است. سیما باز هم در مسیر ریزش بینندگان تلویزیون، اقدام به تولید و پخش چند سریال سطحی و مخاطب ناپسند کرد که نمونه بارز این روزهای آن، چیزی به نام «شکوه یک زندگی» بود.

به اصطلاح سریال «شکوه یک زندگی»، ملودرامی به شدت ضعیف در نگارش فیلمنامه و تصویرسازی از یک زندگی معمولی است، حال شکوه آن بماند که نه از شکوه در این سریال خبری بود و نه زیبایی و شیرینی زندگی و حتی رویدادها و فضاسازی‌های مناسب با اوضاع اجتماعی قصه آشفته و زندگی آدمک‌های آن. سرتاسر سریال مملو از فقر و بیماری و بدبختی و تلخی است. سازندگان مجموعه شکوه زندگی با نمایش چند زندگی که قرار بوده یکی از آنها و در واقع اصلی‌ترین آنها باشکوه باشد، با مضمون و داستانی به‌غایت تکراری در بستر کلیشه‌ای مناسبات اجتماعی- سیاسی شبه ارباب و رعیتی خواسته‌اند افزون بر شکل‌دهی ناموفق یک مثلث عشقی، نقبی هم به دوران دفاع مقدس بزنند که نه فقط در ترکیب مناسب و تصویرسازی درست و جذاب از رخدادهای مختلف زندگی کاراکترهای محوری سریال و ماجراهای عاشقانه به توفیق نرسیده‌اند که در نمایش گوشه‌ای نوآور و خلاق یا دست‌کم پرداختن از زاویه‌ای نو به زندگی مبارزاتی و خانوادگی رزمندگان دوران دفاع مقدس ناموفقند. ناتوانی در داستان‌سازی و نگارش فیلمنامه‌ای قوی و ساختارمند، پرداخت ضعیف شخصیت‌ها، انتخاب بد بازیگران، بازی‌های زیر متوسط اغلب بازیگران و کارگردانی متوسط و نداشتن حرفی تازه برای مخاطب، از شکوه یک زندگی، سریالی ضعیف و از یادرفتنی ساخته است.

آنچه با عنوان سریال شکوه یک زندگی ساخته شده است، ملغمه‌ای غیر جذاب، باورناپذیر و ضعیف از چندین رویداد و ماجرای پرداخت نشده است که سریال را ناموفق و سردرگم در ارائه بخش‌های خانوادگی، عاشقانه، دفاع مقدسی و اجتماعی نشان می‌دهد. حیف نیست صدا وسیمایی که به‌رغم درآمدهای میلیاردی از آگهی و تزریق چند میلیاردی اسپانسرهای مستضعف! مرتب از فقر و نداری مالی می‌نالد، همین میلیاردهای ناقابل را صرف تولید آثار قوی و استاندارد و جذاب کند!؟ تولید یک سریال خوب و بامحتوا که با رضایت مردم همراه باشد، بسیار ارزشمندتر از ساخت ۱۰ سریال ضعیف و متوسط و بد است.
زندگی سریال تولید اجتماعی ناموفق خانوادگی تلویزیون متوسط پرداخت عاشقانه ساخته تصویرسازی نگارش مخاطب عنوان مناسب نمایش میلیاردی ملودرامی بازیگران دوران سریال‌های بخش‌های ارائه سردرگم رویداد چندین باورناپذیر تولیدات می‌دهد ملغمه‌ای مقدسی ماجرای