برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مدیریت، اخلاص و شجاعت در خون هاشمی بود، گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی، شخصیت کم نظیری در تاریخ انقلاب بود.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، علی اکبر ناطق نوری، فاطمه هاشمی و  اشرف بروجردی در همایش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس از خدمات هاشمی‌رفسنجانی در دوران دفاع مقدس تقدیر کردند.

اهم اظهارات علی‌اکبر ناطق‌نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را در ادامه می‌خوانید؛

*معتقدم گرچه مدیریت علم است و بخش های مختلفی دارد اما اعتقاد دارم با حفظ احترام برای همه این رشته ها و نویسندگان این رشته ها، مدیریت در خون انسانهاست، بخش عظیم آن در ساختار انسانها و نوع تربیت است که می تواند مدیر بار بیاورد چه بسا افرادی تخصص مدیریت داشته اما مدیران اجرایی موفقی نباشند و چه بسا افرادی که این آموزه ها را ندیدند اما در طول تاریخ مدیران لایقی بودند.

*صعه صدر، عقل، تدبیر، تحمل، شجاعت و سینه وسیع عوامل مدیریت هستند. برخی از ابتدا شجاع و با صعه صدر بار می آیند و مدیریت در خون آنهاست. مرحوم هاشمی وقتی به قم آمد مبارزه را شروع کرد و به دنبال اسم، تیتر و مطرح شدن نبود. خیلی سریع جمعی را در حوزه علمیه جمع و مدیریت کرد.

*مرحوم هاشمی وقتی به قم آمد، تا مبارزات شروع شد به هیچ وجه دنبال مطرح شدن نبود، افرادی را جمع و فعالیت را شروع کرد و فعالیت سختی را پی گرفت که با چاپ جزوه هایی که بسیار خطرناک بود کارش را دنبال کرد.

*بعد از پیروزی انقلاب هاشمی سردار سرافراز عرصه قانون گذاری، سازندگی و جنگ و جهاد بود، در سخت ترین شرایط مجلس اول او ریاست مجلس را به عهده گرفت و در ماجرای بنی صدر به زیباترین شکل جلسه مجلس برای رای به عدم کفایت سیاسی او را اداره کرد.

*ایشان وقتی رییس جمهور شد نیز در حالی که نفت بشکه ای هشت تا دوازده دلار بود و زیرساخت های کشور پس از جنگ از بین رفته بود، کشور را چنان مدیریت کرد که شما همین الان در کشور هرچه سد و کارخانه فولاد، سیمان و پتروشیمی می بینید با همان نفت چهارده دلار و در زمان هاشمی انجام شده است.

*ما در دورانی نفت را صد دلار فروختیم اما نیامدیم نوع مدیریت‌ها را مقایسه کنیم. این مسئله استعدادها را می کشد و اجازه نمی دهد که توانایی ها به فعلیت برسد.

*امام فرماندهی جنگ را به مرحوم هاشمی واگذار کرد، در مقطعی که اختلاف سلیقه بین سپاه و ارتش است هاشمی فرماندهی جنگ را برعهده گرفت. همین اختلافات که بخشی از آن هم از پشت جبهه به جبهه منتقل شده بود، سبب آسیب های بزرگی در جنگ شد.

*مرحوم هاشمی اختلاف بین سپاه و ارتش را چنان زیبا حل کرد و آنها را به وحدت رساند که خاطرم است شب آزاد سازی خرمشهر، مرحوم صیاد شیرازی از پشت بیسیم می‌گفت فلان پل را بزنید، شهید حسن باقری به او گفت فکر نمی‌کنید این پل فردا روزی به دردمان بخورد؟ مرحوم هاشمی این گونه وحدت را بین سپاه و ارتش به وجود آورد.

*در عملیات مرصاد مرحوم هاشمی هم مراقب تهران بود و هم در جبهه دستور داد به سمت قصر شیرین بروند، به مردم کرمانشاه گفتند شهر را خالی کنید. رزمنده‌ها به هاشمی گفتند شما هم از کرمانشاه بروید اما هاشمی با عده‌ای قلیل در همان قرارگاه ماند و گفت اگر من بروم مردم و رزمندگان روحیه خود را از دست می‌دهند، این رفتارها از هاشمی، هاشمی ساخت.

*ماجرای فیضیه پیش آمد که با برخی دوستان در مدرسه خان جمع شدیم تا مراسم هفتم شهدای فیضیه را بگیریم. گفتم من در این مراسم سخنرانی می کنم وقتی مرحوم هاشمی خبر دار شد گفت طلبه ای که می خواهد سخنرانی کند بیاید ببینم صدای او مناسب سخنرانی هست یا نه، مرحوم هاشمی اینگونه مسائل ریز را هم بررسی می کرد. در خون مرحوم هاشمی مدیریت، اخلاص و شجاعت بود، هیچ داعیه ای هم نداشت.

*{ در واکنش به اظهارات ترامپ رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه بزودی سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروریستی قرار می دهد} آن ها خیلی چیزهای دیگر هم می خواستند انجام دهند و هیچ غلطی هم نکردند و این هم مساله جدیدی نیست.

* آمریکایی ها از زمان بوش این بحث را داشتند و الان هم همان بحث هاست و این مسائل برای ما جدید نیست و مورد اعتنای ما هم نیست. این کار دخالت در قانون اساسی و دخالت بی مورد در مسائل داخلی ماست و خلاف مقررات بین‌المللی است.

آیت‌الله هاشمی همیشه از جنگ دوری می‌کردند

اهم اظهارات فاطمه هاشمی را در ادامه می‌خوانید؛

*برای من سخت است که در نبود پدر از او صحبت کنم. می‌خواهم سخنم را با جمله‌ای از ایشان شروع کنم. آیت‌الله هاشمی همیشه نگران بودند از اینکه واقعیت‌های جنگ به صورت مکتوب و به رشته تحریر درنیاید و با افراد زیادی جلسه گذاشتند که تا جایی که امکان داشت این کار انجام شود.

* ایشان از دوستان و هم‌رزمان می‌خواستند این قصه جدی گرفته و ستادی برای جمع‌آوری مسائل جنگ تشکیل شود.

*شخصیت آیت‌الله هاشمی به گونه‌ای بود که از جنگ پرهیز می‌کردند، آیت‌الله هاشمی در حالی که مسئولیت‌هایی را در جنگ برعهده داشتند، از جنگ دوری می‌کردند.

*ایشان خدمت امام رسید و گفت اگر خودتان جنگ را تمام نکنید، معلوم نیست که بعد از شما جنگ کی تمام شود.

*{با اشاره به نقل قولی از دیدار هاشمی‌رفسنجانی با امام خمینی}می‌گفتند اولین جلسه‌ای را که با ایشان گذاشتم گفتم باید به صلح فکر کنیم نه اینکه اول به فکر جنگ باشیم و امام لبخند زدند. در اولین جلسه‌ای هم که با فرماندهان جنگ گذاشتند، آیت‌الله هاشمی گفتند اول باید به پیروزی بزرگ دست پیدا کنیم بعد صلح کنیم. خیلی ناراحت بودند که نتوانستیم به آن پیروزی برسیم.

*پدرم از جنگ و خشونت بیزار بود اما با این وجود وقتی جنگ شروع شد، خانواده خود را در کنار مردم گذاشت، مادر من اولین کسی بود که حمایت از رزمنده‌ها را شروع کرد، هر روز به بیمارستان‌ها سر‌می زد و با رزمنده‌ها و مردم صحبت و رفع مشکلات مردم را دنبال می‌کرد.

*برادران من با اینکه به سن قانونی نرسیدند، به جبهه رفتند. مهدی جانباز شیمیایی است، محسن در دوران جنگ مجروح شد و وقتی پدرم با فرزندان خود مواجه می‌شد، خوشحال بود که فرزندانش در کنار مردم هستند. محسن بعد از اینکه تحصیلاتش را تکمیل کرد و به کشور بازگشت کار خود را در حوزه موشکی آغاز کرد. این مباحث را مطرح می‌کنم تا مشخص شود پدرم علاوه بر ورود خود، خانواده و دوستانش هم‌رزمانش را نیز وارد عرصه کرد تا حقایق جنگ بازگو شود.

*نمی‌خواهم بگویم که پدرم در آن سال‌ها چه کرد بلکه ما باید در این همایش و اینگونه مراسم‌ها واقعیت‌های آن هشت سال را معرفی و به نسل آینده منتقل کنیم تا آنان بدانند که در آن زمان چه گذشت و افراد در آن چه نقش‌هایی داشتند.

*این وظیفه خطیری است که دوستان نظام جمهوری اسلامی باید به آن توجه کنند و اجازه ندهند بار دیگر چنین اتفاقی روی دهد چرا که ما هنوز شاهد آثار جنگ هستیم.

* تمام مورخانی که از جنگ اطلاع دارند خوب است خاطرات و مطالب خود را در اختیار انجمن اندیشه و قلم قرار دهند تا این انجمن ضمن تالیف واقعیت‌های جنگ آن را در اختیار نسل آینده قرار دهد و از این طریق از تحریف دوری و به بیان واقعیت‌ها پرداخته شود.

*{درباره اظهارات اخیر فرماندهی سپاه مبنی بر اینکه آیت‌الله هاشمی در دوران جنگ نقش فرماندهی جنگ را برعهده نداشت} آن آقایی که گفته هاشمی در جنگ مسئولیتی نداشت درست گفته‌اند چراکه هاشمی فرمانده صلح بود و برای صلح به جبهه‌ها می‌رفت و زمانی که با امام صحبت می کرد حرف از صلح می زد. جلسه او با سپاهی‌ها و ارتشی‌ها نیز برای این بود که هرچه زودتر صلح را برای مردم ایران به ارمغان بیاورد.

هاشمی رفسنجانی اسطوره است

اهم اظهارات رئیس کتابخانه ملی را در ادامه می خوانید؛

*هر مراسمی که بتوانند معرفی آیت الله هاشمی رفسنجانی را به نسل جوان و آینده را فراهم کند، فرصت مغتنمی است چرا که این شخصیت آنقدر ذی نفوذ است که می تواند رهبری فکری جوانان را به عهده بگیرد و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم آیت الله هاشمی بدل به یک اسطوره در تاریخ ما شده است هر چند که ما بیشتر می خواهیم ایشان را به شکل یک الگو و اسوه در نظر گیریم.

*کاری که ایشان در وادی علم و سیاست و دفاع و اقتصاد کردند به یادماندنی است و این همان الگو و اسطوره بودن ایشان را به ما یادآوری می‌کند و چهره‌ای که حق اوست تا اسطوره باشد، اسطوره دانستنش کار ناروایی نیست.

*امیدوارم این نشست که به همت صاحبان قلم و اندیشه شکل گرفته است برای همه و آیندگان مفید باشد و در مثمر ثمر قرار گیرد.

29212

هاشمی مرحوم مدیریت آیت‌الله اینکه اظهارات اسطوره فرماندهی دنبال مسائل گفتند رزمنده‌ها واقعیت‌های پیروزی مجلس دوستان سخنرانی می‌کردند نداشت اولین آینده داشتند برعهده دوران رفسنجانی افرادی ادامه گرفته شخصیت فاطمه گذاشتند افراد همیشه شجاعت همایش جلسه‌ای خانواده اندیشه درباره ترامپ انجمن اختیار معرفی اعتنای دخالت هاشمی‌رفسنجانی منتقل کرمانشاه مدیران ناطق‌نوری اختلاف اجازه تاریخ ماجرای فیضیه می‌خوانید؛ فعالیت قانون اینگونه تواند بیاورد مراسم جمهور