برگزیده ها

مازندمجلس: فراکسیون زنان مجلس جلسه‌ای را با موضوع بررسی آسیب‌ها و وضعیت ازدواج در سنین پایین با حضور مدیران و کارشناسان متعددی برگزار کرد.

مازندمجلس: فراکسیون زنان مجلس ظهر امروز (یکشنبه16مهرماه) نشستی باعنوان "کودک همسری" با حضور اعضای این فراکسیون و اشرف گرامی‌زادگان مشاور امور حقوقی ریاست جمهوری، پوران ولویون مشاور وزیر دادگستری در امور بانوان و خانواده قوه‌قضاییه، شهیندخت مولاوردی دستیار ریاست جمهوری در امور شهروندی و... در دفتر فراکسیون زنان واقع در مجلس شورای اسلامی برگزار کرد.  
این گزارش می‌افزاید، در این جلسه ابتدا مدیرکل حقوقی و مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارشی آماری از پژوهش‌های خود در زمینه "وضعیت ازدواج در سنین پایین"، "پیامدها و آثار ازدواج در سننی پایین" و "راهکارهای کاهش آسیب‌ها" ارائه کردند.
همچنین در ادامه جلسه دیگر کارشناسان و مدعوین همچون کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی این موضوع را از جایگاه فقهی، حقوقی و کارشناسی خود مورد بررسی قرار دادند.
بنابراین گزارش طبق گفته کارشناسان 9 پیامد و آسیب برای ازدواج های در سنین پایین شناسایی شده که بازماندن از تحصیل و بارداری زودهنگام جمله این موارد هستند.
همچنین کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی با اعتقاد به اینکه باید مسیر ازدواج اجباری و کودک همسری را از هم جدا کرد چراکه ممکن است یک کودک با رضایت با شخصی در فاصله سنی مناسب خود ازدواج کند، گفت: تکلیف فقه در رابط با سن ازدواج مشخص است چراکه طبق آن کودکان حتی در زیر سن بلوغ می‌توانند به اذن پدر ازدواج کنند. هرچند در فقه، حاکم شهر می‌تواند براساس مصلحت، مفسده بودن یا نبودن ازدواج دختر و پسر زیر 13سال را تشخیص دهد.
همچنین کارشناسان دیگر بر آمار بالای سرطان رحم در دخترانی که در سن پایین ازدواج کردند و ناباروری در آن‌ها تاکید کردند و افزودند؛ طبق نتایج مطالعات پزشکی رابطه جنسی زودرس می‌تواند در کیفیت زندگی آتی زنان و خانواده‌ها تاثیر مستقیم بگذارد.
همچنین در این نشست به فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی درباره ازدواج دختران در سنین پایین مبنی بر اینکه "من از نظر فتوا این اجازه را نداده و نمی‌دهم. ممکن است در گذشته چنین چیزی جایز بوده؛ اما اکنون به خاطر مفاسدی که دارد تا زمانی که دختر به بلوغ عقلی نرسد و قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشد، اجازه ازدواج ندارد و حکم باطل بودن چنین ازدواجی را می‌دهم." اشاره شد و در مورد آن بحث و برمبنای آن تبادل نظر شد.
این گزارش می‌ا‌فزاید؛ در این جلسه لعیا جنیدی معاون حقوقی ریاست جمهوری، فهیمه فرهمندی مشاور وزیر کشور در امور بانوان، داوودی نایب رئیس کانون وکلا، غیرت و سجادی وکلای دادگستری، قاسم‌پور دبیر کارگروه حقوقی معاونت امورزنان ریاست‌جمهوری،  محمد کامئیل احمدی نویسنده کتاب "طنین سکوت"، امامی و ابراهیمی کارشناس مرکز تحقیقات اسلامی حضور داشتند.
بنابراین گزارش؛ پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس به دلیل ضیق وقت از برگزاری جلسه‌ای دیگر با این موضوع و تبادل‌نظر و نتیجه‌گیری در فراکسیون متبوعش خبر دارد.
ازدواج پایین فراکسیون کارشناسان حقوقی گزارش مجلس همچنین اسلامی مشاور تحقیقات همسری ریاست جمهوری موضوع بنابراین اینکه چراکه اجازه می‌تواند بالای پژوهش‌های بانوان دادگستری مکارم مدیرکل آیت‌الله مطالعات سرطان